• 0

Meerdere auto's als ondernemer

Leden,

 

Ik heb de volgende vraag:

Op dit moment heb ik een auto op de balans staan.

 

Ik las dat de wet zegt dat deze auto minimaal voor 10% gebruikt moet worden voor het bedrijf.

Ik heb een eenmanszaak.

Geldt dit voor zowel de inkomstenbelasting en de omzetbelasting?

 

Is het mogelijk om nog een auto op de balans te zetten?

Ik wil een oldtimer erbij kopen.

Wanneer dit mag, geldt dan ook de regel van 10%? Het gaat om een tweede auto.

Handig om te weten is dat ik geen personeel heb.

 

Ik lees nergens dat je niet meer dan een auto op de balans mag zetten als zzper. is hier een beleid voor?

 

Groetjes Trees

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is mogelijk en ja, voor de BTW geldt minstens 10% zakelijk gebruik. Voor de IB geldt maximaal 89% privégebruik, wil je de auto zakelijk kunnen etiketteren. Let op dat voor de BTW je eventuele woon-werkverkeer privé is en voor de IB zakelijk.

 

Zoek vervolgens op het forum eens op "excessief privé gebruik".

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het excessief Prive gebruik doorgelezen.

Dat geldt alleen voor de ib?

 

Maar dat gaat toch nergens over? Ze zeggen eerst dat je maximaal 89% Prive mag rijden, maar vervolgens zeggen ze ook dat wanneer je maar 75% Prive rijdt ze de bijtelling kunnen verhogen?

 

En moet dit voor alle auto's die op je balans staan?

 

Daarnaast las ik dat er werd gezegd dat de bijtelling ongeveer 3000 euro is.

De bijtelling ib wordt toch bij je inkomen opgeteld, en daar betaal je dan toch ib over?

 

Mijn laatste punt is of ik ook met excessief Prive gebruik te maken kan hebben wanneer de autokosten hoger zijn dan de bijtelling?

Stel ik zet de oldtimer ook op de balans, dan heb ik dus twee auto's op de balans.

Hoe bereken ik dan voor iedere auto de autokosten, nu boek ik alles op een grootboekrekening.

Is het verplicht om precies bij te houden hoeveel elke auto aan kosten heeft gemaakt?

 

Groetjes Trees

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het excessief Prive gebruik doorgelezen.

Dat geldt alleen voor de ib?

ja

Maar dat gaat toch nergens over? Ze zeggen eerst dat je maximaal 89% Prive mag rijden, maar vervolgens zeggen ze ook dat wanneer je maar 75% Prive rijdt ze de bijtelling kunnen verhogen?

Waarom zou het gerectvaardigd zijn dat je een auto voor 89% privé gebruikt op kosten van de zaak en dan maar 25% bijtelling betaalt?

Die 89% ziet op de vraag óf je een auto zakelijk mag aanmerken. De bijtelling is een correctie op de autokosten wegens privégebruik.

 

En moet dit voor alle auto's die op je balans staan?

 

ja, tenzij je voor een of beide auto's een sluitende km-admin hebt met per auto < 500 km privé.

 

Daarnaast las ik dat er werd gezegd dat de bijtelling ongeveer 3000 euro is.

De bijtelling ib wordt toch bij je inkomen opgeteld, en daar betaal je dan toch ib over?

 

dat was wellicht een voorbeeld. Nieuwprijs auto (dagwaarde bij > 15 jaar) en je inkomen in box 1 bepalen de hoogte van de netto bijtelling. Bij een nieuwe Porsche kan die gerust 25.000 netto zijn.

 

Mijn laatste punt is of ik ook met excessief Prive gebruik te maken kan hebben wanneer de autokosten hoger zijn dan de bijtelling?

Nope. De hoogte van de exacte autokosten wil niet zeggen dat de auto in redelijke mate zakelijk gebruikt is om het te houden bij 25 respectievelijk 35% bijtelling.

 

Stel ik zet de oldtimer ook op de balans, dan heb ik dus twee auto's op de balans.

Hoe bereken ik dan voor iedere auto de autokosten, nu boek ik alles op een grootboekrekening.

Is het verplicht om precies bij te houden hoeveel elke auto aan kosten heeft gemaakt?

Het is aan te raden om per auto een aparte kaart in je grootboek te maken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.