Ik ben nieuw hier en heb wat vragen over mijn boekhouding.
Dit jaar ben ik begonnen als ondernemer en doe de boekhouding zelf.
De boekhouding is niet groot. Mijn werkzaamheden zijn vooral het monteren van keukens.
Nu loop ik op het volgende vast.
Ik heb een aantal dingen gekocht waar ik geen bon meer van heb, of alleen een pin bon.
Kan ik hier nog wel BTW van terugvragen? Ik denk het haast niet maar wil dit wel graag weten.
Ik hoorde van de belastingdienst op een bijeenkomst van de kvk dat je voor de inkomstenbelasting geen factuur nodig hebt om iets als kostenpost op te voeren.
Omdat ik dus alleen nog een pin bon heb wil ik dit wel graag als kostenpost opvoeren.
Kan dat zomaar? Hoe bewijs ik dat dat ik het voor mijn bedrijf heb gebruikt?
De facturen die ik nu aan het inboeken ben zijn allemaal zakelijk.
Het zijn facturen zoals inkoop materiaal, telefoonkosten etc.
Waar ik niet echt uit ben, stel ik krijg een controle, hoe bewijs ik dan dat het allemaal zakelijke kosten zijn.
Zoals een factuur van de Technische Unie. Hier koop ik materiaal om te gebruiken bij een klus. Moet ik dit ook vermelden op de factuur die ik stuur voor deze klus?
Hetzelfde geldt voor een nieuw keukenblad. Ik lever deze af bij de klant en monteer deze. Moet ik dan ook op de factuur zetten dat ik dit blad heb geleverd?
Dit zijn bepaalde dingen waarvan ik niet zo goed weet hoe ik dit moet verwerken.
En mijn laatste misschien wat rare vraag.
Een collega van mij die zei me dat wanneer je gaat trouwen, en ik nodig een iemand uit die met mijn zaak te maken heeft ik de hele bruiloft zakelijk kan boeken. Mag dit?
Nou, ik hoop dat er iemand is me mij het een en ander kan vertellen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hdegr
hdegr
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb wat vragen over mijn boekhouding.
Dit jaar ben ik begonnen als ondernemer en doe de boekhouding zelf.
De boekhouding is niet groot. Mijn werkzaamheden zijn vooral het monteren van keukens.
Nu loop ik op het volgende vast.
Ik heb een aantal dingen gekocht waar ik geen bon meer van heb, of alleen een pin bon.
Kan ik hier nog wel BTW van terugvragen? Ik denk het haast niet maar wil dit wel graag weten.
Ik hoorde van de belastingdienst op een bijeenkomst van de kvk dat je voor de inkomstenbelasting geen factuur nodig hebt om iets als kostenpost op te voeren.
Omdat ik dus alleen nog een pin bon heb wil ik dit wel graag als kostenpost opvoeren.
Kan dat zomaar? Hoe bewijs ik dat dat ik het voor mijn bedrijf heb gebruikt?
De facturen die ik nu aan het inboeken ben zijn allemaal zakelijk.
Het zijn facturen zoals inkoop materiaal, telefoonkosten etc.
Waar ik niet echt uit ben, stel ik krijg een controle, hoe bewijs ik dan dat het allemaal zakelijke kosten zijn.
Zoals een factuur van de Technische Unie. Hier koop ik materiaal om te gebruiken bij een klus. Moet ik dit ook vermelden op de factuur die ik stuur voor deze klus?
Hetzelfde geldt voor een nieuw keukenblad. Ik lever deze af bij de klant en monteer deze. Moet ik dan ook op de factuur zetten dat ik dit blad heb geleverd?
Dit zijn bepaalde dingen waarvan ik niet zo goed weet hoe ik dit moet verwerken.
En mijn laatste misschien wat rare vraag.
Een collega van mij die zei me dat wanneer je gaat trouwen, en ik nodig een iemand uit die met mijn zaak te maken heeft ik de hele bruiloft zakelijk kan boeken. Mag dit?
Nou, ik hoop dat er iemand is me mij het een en ander kan vertellen.
Mvg,
Hans
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag