• 0

Hoe neem ik tankbonnen op in mijn boekhouding?

Gast Verwijderd account

Hoi allemaal,

 

Ik heb een vraag.

Mijn vrouw en ik hebben allebei een eenmanszaak.

Ook hebben we allebei een auto op de zaak staan.

Voor de btw en de inkomstenbelasting betalen we een bijtelling.

Omdat ik vaak iemand inhuur die geen auto heeft gebruikt degene mijn bus en ik pak dan de auto van mijn vrouw.

 

Hoe kunnen we dit nu het beste de kosten van de auto van mijn vrouw verwerken?

 

1. Moet zij mij een factuur sturen voor het verhuren van haar auto?

 

2. De benzinekosten die ik maak met haar auto maar voor mijn werk, moet ik die in mijn of haar administratie doen?

 

3. De andere kosten zoals onderhoud, wegenbelasting etc. die met haar auto te maken hebben moet zij toch wel gewoon op haar zaak nemen?

 

Vriendelijke groet

 

Menno

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt Joost

 

Hoe hoog moet dit bedrag zijn? Mogen we dat zelf weten?

 

Moet zij deze inkomsten zien als omzet?

 

Haar autokosten worden nu verlaagd neem ik aan. Dit is aantrekkelijk voor de bijtelling. De bijtelling kan nooit hoger zijn dan haar totale autokosten.

 

Gr. Menno

Link naar reactie
  • 0

Dag Menno

 

Binnen zakelijke verhoudingen zou het om een marktconforme prijs moeten gaan. Ook BTW rekenen.

De verhuur is geen doel op zich van haar bedrijf zodat ik zou opteren om het inderdaad in mindering te brengen op haar autokosten en niet te boeken als omzet.

 

Maar dat is discutabel. Het zou ook gewoon als omzet geboekt kunnen worden.

 

Wat vervolgens ook discutabel is (had ik nog niet opgemerkt), is of echtelieden wel iets aan elkaar kunnen verhuren. Zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen?

 

Binnen die gemeenschap is juridisch haar eenmanszaak net zo goed voor de helft van jou als de jouwe voor de helft van haar is. Dan kun je niet spreken van verhuur. Net zo min als dat binnen een gemeenschap van goederen leningen en/of giften mogelijk zijn. Het is immers van jullie samen.

 

Ik zou daarop voort redenerend nog kunnen denken dat de kosten die jij maakt met haar auto niet aan te merken zijn als huur, maar gewoon als privé-gebruik van de auto van haar onderneming. De auto wordt immers niet zakelijk gebruikt voor haar onderneming, dus dan worden die ritten aangemerkt als privé. Jij zou dan 19 cent per KM in mindering kunnen brengen op je winst wegens het gebruik van een privéauto voor een zakelijke rit.

 

Enfin, je ziet, soms is het een doolhof. Mijn rechtsgevoel zegt dat de vorige alinea de juiste is bij een gemeenschap van goederen. Zonder gemeenschap van goederen zou ik opteren voor mijn eerste alinea.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wel nog een vraag.

Wat moet ik nu met de tankbonnen doen?

Kan zij die nu wel in haar administratie doen?

De auto is zakelijk voor haar, ze betaald de btw bijtelling. Dan mag ze toch alle kosten aftrekken?

 

We zijn overigens getrouwd.

 

Gr. Menno

 

Link naar reactie
  • 0

Als het mag, heb ik nog een vraagje met bijna zelfde situatie.

Ik zelfstandige ondernemer met bedrijf bus (geen prive km ) en met bedrijfsauto wel prive km dus met bijtelling.

Mij vrouw ( huwelijkse voorwaarden ) ook eigen bedrijfje gaat voor haar zaak met de ("mijn") bedrijfsauto naar haar klanten.

Mag ik dan haar gereden km (á €0,19ct ) in mindering brengen op mijn auto kosten?

 

Thanks,

Link naar reactie
  • 0

Als het mag, heb ik nog een vraagje met bijna zelfde situatie.

Ik zelfstandige ondernemer met bedrijf bus (geen prive km ) en met bedrijfsauto wel prive km dus met bijtelling.

Mij vrouw ( huwelijkse voorwaarden ) ook eigen bedrijfje gaat voor haar zaak met de ("mijn") bedrijfsauto naar haar klanten.

Mag ik dan haar gereden km (á €0,19ct ) in mindering brengen op mijn auto kosten?

 

Thanks,

 

Nee. Voor jouw zaak zijn dit privékilometers. Jouw vrouw mag wel 19 cent per km aftrekken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hoe doe ik dat dan Joost?

Alle btw bij elkaar optellen en klaar is Kees?

Ik neem aan dat het niet zo werkt.

 

Ik rij in haar auto. Ik betaal de btw. Voor de ib mag ik 19 cent per km aftrekken.

De btw op de tankbonnen mag ik terugvragen.

Klinkt goed, alleen nog de administratieve handelingen....

Kan je me op weg helpen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.