• 0

Stopzetting eenmanszaak - wat mag ik allemaal doorverkopen?

Hallo,

 

Ik heb een zelfstandige activiteit onder de vorm van een eenmanszaak die ik zou stopzetten eind maart. Het betreft handgemaakte juwelen uit Fimoklei en zilver. Ik heb info ingewonnen over uitverkoop en de formaliteiten en voorwaarden zijn mij op zich duidelijk wat afgewerkte sieraden betreft.

 

Ik vraag me af of ik ook de grondstoffen op zich mag doorverkopen aan particulieren? Ik ken wel wat hobbyisten die interesse zouden hebben in het overkopen van bijvoorbeeld wat Fimoklei of zilveren kettingen aan een (iets) lagere prijs dan ze in een normale winkel zouden kunnen krijgen. Daarnaast heb ik ook nog wat verzendmateriaal over dat ik aan andere zelfstandigen wel kwijt zou kunnen (aan inkoopprijs dan). Vormt dat op één of andere manier een probleem?

 

M.a.w. hoe ver kan ik gaan in het doorverkopen van werkmateriaal? Er zijn overigens geen aangekochte of ingebrachte activa die afgeschreven werden.

 

Alvast bedankt om jullie licht hierover te laten schijnen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Kim

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Kim,

 

Klopt het dat je een website / bedrijf in België hebt en dat je vraag dus vooral gaat of je wel mag een uitverkoop (solden) mag houden buiten de toegwezen periodes?

 

ik vraag dit specifiek omdat wij een forum zijn met voornamelijk NL leden en in Nederland gelden geen beperkingen op het houden van een uitverkoop, maar in de Belgische context is dat wel van belang..

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je snelle reply.

 

Het gaat eigenlijk niet over uitverkoop buiten de toegewezen periode. De uitverkoop vangt aan in februari en zal lopen tot eind maart. Midden maart zou ik graag ook mijn grondstoffen en extra werkingsmateriaal verkopen, want dan heb ik een goed zicht op hoeveel ik daarvan nog zal overhebben. Het is niet de bedoeling om dit te doen met de noemer 'uitverkoop' in o.a. de webshop, maar gewoon aan particulieren en zelfstandigen die ik ken.

 

Ik dénk dat het los staat van de regels rond uitverkoop, omdat een uitverkoop bedoeld is om af te geraken van je voorraad aan verminderde prijs. Ik heb mijn grondstoffen en extra werkingsmateriaal nooit eerder te koop aangeboden. Hoe kan ik dan de regel van 'lagere prijs dan ervoor' toepassen?

 

Kortom, ik weet niet of ik mijn 'damage control' plan mag uitvoeren.

 

Het gaat idd om een Belgische onderneming en ik zou mijn vraag graag willen voorleggen aan de Belgische overheid, maar ik heb nu geen idee welke dienst ik daarover moet aanspreken :) Uit ervaring weet ik dat een vraag via een contactcenter weeeeeken onderweg is. Als ik al een richting heb van antwoord, kan ik meteen de juiste dienst contacteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Altijd lastig als je niet weet waar je moet zijn, dat is in België dus niet anders als hier :)

 

Tijdens het googlen op hoe die wet heet kwam ik op wikipedia over solden terecht, die verwijst door naar de Federale overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (website: http://economie.fgov.be/nl/) en ik kwam ook terecht bij de unie zelfstandig ondernemers (website: http://www.unizo.be/contact.jsp)

 

Ik denk dat een van hen je toch zeker verder kan helpen met jou vraag.

 

Alles wat ik erover zeg zou een gok zijn of op basis van de situatie in Nederland en België heeft behoorlijk wat afwijkende regels als het gaat om ondernemer (mogen) zijn.

 

Misschien dat er ook nog een Belgische ondernemer hier voorbijkomt die je al wat meer concreet op weg kan helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van Unizo ben ik lid en hun advies hierover zou betalend zijn. De FOD Economie enz. is precies de traag werkende overheid die ik bedoel :) Maar goed, toch bedankt! Ik zal maandag eens de volhardende burger uithangen en de FOD Economie bellen tot ik een antwoord heb.

 

Groetjes,

 

Kim

 

Je kunt ons bellen op het gratis nummer: 0 800 120 33. Je kunt ons ook volgen op Twitter: @FODEconomie of Facebook: www.Facebook.com/FODEconomie of... we kunnen je natuurlijk ook hier proberen verder helpen ;).

 

Groetjes,

 

het conversatieteam @FODEconomie

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanmorgen aan de lijn gehangen en een antwoord gekregen. Ik mag alles binnen de zaak doorverkopen, aan particulieren zelfs met verlies en aan zelfstandigen aan inkoopprijs met factuur. Goed nieuws dus!

 

Fijn dat onze collega's je hebben kunnen verder helpen!

 

En fantastisch uiteraard dat zelfs een Belgische Federale Overheidsdienst meeleest en reageert op een Nederlands(talig) ondernemersforum!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ging net zeggen dat ik mijn woorden over traag werkende overheid helemaal terugneem :) Prachtig dat jullie dit doen!

 

Dank voor jullie positieve feedback!

We doen ons uiterste best om iedereen verder te helpen.

 

Aarzel ook niet om ons in de toekomst te contacteren indien jullie vragen hebben die betrekking hebben tot ons beleidsdomein.

 

Vriendelijke groeten,

 

het conversatieteam

Twitter: @FODEconomie

Facebook: www.facebook.com/fodeconomie

LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/fod-economie

welisten@economie.fgov.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.