prody Geplaatst: 12 januari 2014 prody 3 0 Geplaatst: 12 januari 2014 Hallo, Ik zoek Advies / Ervaring over het volgende: MAN (ik) - in loondienst 40 uur - eenmanszaak (ondernemer voor OB, niet voor IB ivm urencriterium). - werkzaamheden websites bouwen en beheren. - winst uit onderneming valt dus onder "resultaat uit overige werkzaamheden". VROUW (partner) - krijgt komende 3 mnd WW (20 uur contract liep vorige week af) Mijn vrouw wil nu een webwinkel runnen die ik ga bouwen/beheren (de vragen:) - kan zij dit doen onder mijn eenmanszaak (ivm kvk en zakelijke rekening)? - wordt dit door het UWV wel gezien als ondernemen (ivm solicitatie plicht)? - of kan zij beter zelf een eenmanszaak opzetten? - OF kunnen wij beter een man/vrouw VOF opzetten? - ook vroeg ik mij af of je man/vrouw VOF mag hebben als je BEIDE niet aan het urencriterium voldoet? Alvast bedankt Link naar reactie
0 4711 Geplaatst: 12 januari 2014 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 12 januari 2014 Het handigst is wel als je vrouw/partner haar WW rechten kan behouden terwijl zij met de webwinkel bezig is, want dat scheelt in de portemonnee. Dat moeten jullie dan met UWV goed kortsluiten (het “hoe en wat” dus). De rest is dan een afgeleide daarvan: In principe is het makkelijker (en goedkoper) om een VOF te hebben dan twee eenmanszaken. Maar je moet uiteraard als vennoten dan geen “ruzie” gaan maken (ik weet niet hoe hecht jullie relatie is…), want dan kan je beter twee aparte ondernemingen hebben. En natuurlijk kunnen alle vennoten in een VOF minder dan 1225 uur per jaar bezig zijn. vakantiereizen Link naar reactie
0 prody Geplaatst: 12 januari 2014 Auteur prody 3 0 Geplaatst: 12 januari 2014 @Peter bedankt voor je reactie. Goed te horen dat ik in de goede richting zat, man/vrouw firma is de meest logisch stap. Toch nog even dit: is een VOF waar alleen beide partners inzitten automatisch per definitie een man/vrouw firma? ... anders snap ik het verschil niet meer :| Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 12 januari 2014 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2287 Geplaatst: 12 januari 2014 Toch nog even dit: is een VOF waar alleen beide partners inzitten automatisch per definitie een man/vrouw firma? ... anders snap ik het verschil niet meer :| Dag prody een man-vrouw-firma is spraakgebruik. Juridisch en fiscaal gewoon een VOF. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 prody Geplaatst: 12 januari 2014 Auteur prody 3 0 Geplaatst: 12 januari 2014 @Joost bedankt voor je reactie. Dat is een stuk duidelijker, mogen ze ook wel bij KVK en de BD op de site zetten ;) Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 12 januari 2014 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2287 Geplaatst: 12 januari 2014 ach ja, hebben wij ook nog wat te doen ;) DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
prody
prody
Hallo,
Ik zoek Advies / Ervaring over het volgende:
MAN (ik)
- in loondienst 40 uur
- eenmanszaak (ondernemer voor OB, niet voor IB ivm urencriterium).
- werkzaamheden websites bouwen en beheren.
- winst uit onderneming valt dus onder "resultaat uit overige werkzaamheden".
VROUW (partner)
- krijgt komende 3 mnd WW (20 uur contract liep vorige week af)
Mijn vrouw wil nu een webwinkel runnen die ik ga bouwen/beheren (de vragen:)
- kan zij dit doen onder mijn eenmanszaak (ivm kvk en zakelijke rekening)?
- wordt dit door het UWV wel gezien als ondernemen (ivm solicitatie plicht)?
- of kan zij beter zelf een eenmanszaak opzetten?
- OF kunnen wij beter een man/vrouw VOF opzetten?
- ook vroeg ik mij af of je man/vrouw VOF mag hebben als je BEIDE niet aan het urencriterium voldoet?
Alvast bedankt
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag