• 0

starten bedrijf vanuit Wwb uitkering

Momenteel loopt voor mij een aanvraag Wwb nadat ik eind 2013 noodgedwongen mijn bedrijf heb moeten stilleggen na een negatief IMK rapport.

Dit rapport wordt de komende tijd nog aangevochten maar dat kan wel weer een flinke tijd duren. situatie nu is dus dat ik aanvraag Wwb heb lopen vanaf 1 januari maar afhandeling daarvan kan 8 weken duren

 

Nu zijn er echter regelingen om vanuit uitkering een bedrijf te starten.

Ik kwam de volgende 2 opties tegen:

 

1. Voor minder uren een WW-uitkering ontvangen. U heeft dan geen toestemming meer nodig van het UWV om een bedrijf te starten. Alle uren die u besteedt aan het opzetten van uw bedrijf haalt het UWV af van de WW-uitkering.

 

2. Tijdens een startperiode van maximaal 26 weken een vaste, lagere uitkering ontvangen. U ontvangt dan 29% minder uitkering. Dit heet de startersregeling. In die periode hoeft u niet te solliciteren. Deze regeling is op 1 januari 2013 ingegaan. Maakte u voor 2013 gebruik van de startersregeling? Dan gelden voor u de oude voorwaarden. Gaat u na 26 weken fulltime door met uw bedrijf, dan stopt de WW-uitkering. Parttimers krijgen nog wel een uitkering voor de overige uren. Als blijkt dat ondernemerschap toch niet de oplossing is, dan kunt u de onderneming stoppen. De uitkering loopt door zolang daar nog recht op is.

 

Bij optie 2 wordt gesproken over dat je 29% minder uitkering ontvangt. Nu is mijn vraag als volgt:

is die 29% over het bedrag dat je ontvangt of over het normbedrag van de bijstand die voor je geld?

 

Aangezien mijn partner inkomsten heeft van laten we even zeggen 65% van de bijstandsnorm krijgen we dus 35% bijstand aangevuld.

 

Als die vermindering van 29% dus over normbedrag zou gaan krijgen we nog maar 6% aangevuld en moeten we dus nog leven van 71% van bijstandsnorm. Gaat het over het te ontvangen bedrag dan krijgen we nog een 24,85% aangevuld en moeten we leven van 89,85% van bijstandsnorm. Daartussen zit een verschil van ongeveer 250 euro per maand.

 

Wie weet dus de exacte regel waaruit blijkt over welk bedrag die inhouding gaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Juist op een kdv zou haar taalontwikkeling prima gestimuleerd kunnen worden. Afspraken met een logopedist kunnen gepland worden op dagen dat ze niet naar de opvang gaat. Sorry, maar ik vind dit gewoon flut uitvluchten.

 

helemaal met je eens: heb met TS vorige week uitgebreid hierover gesproken en meerdere ideeën en adviezen aangedragen. Ook hier in dit topic en vanavond nogmaals via PM. Maar het kwartje valt niet.

 

Niet het ontbreken van opvang maar het ontbreken van klanten en omzet is momenteel het grootste probleem. TS zou daar met prioriteit aan moeten werken en zich niet laten leiden door privé- en Bbz/Wwb problemen.

 

Per PM nogmaals aangeboden om bij positieve insteek omtrent omzet/klanten genereren mee te denken/helpen. Maar met het hier continue refereren aan de opvangproblemen schiet hij totaal niets op. :-\

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist op een kdv zou haar taalontwikkeling prima gestimuleerd kunnen worden. Afspraken met een logopedist kunnen gepland worden op dagen dat ze niet naar de opvang gaat. Sorry, maar ik vind dit gewoon flut uitvluchten.

Naar KDV gaan is inderdaad juist heel belangrijk voor haar spraakontwikkeling.

Gastouder is weer minder geschikt.

Maar KDV konden we dus niet betalen, daar kwam bij dat bij de juiste kdv's met VVE weer een wachtlijst was.

Enkel ochtend KDV was ook geen optie voor mijn werken aangezien veel klanten van mij op 1,5 a 2 uur rijden vanaf mij zitten en ik daar zelf ook wel 1 tot 1,5 uur moet kunnen zijn en dan weer terugrijden.

Maar ook doordat ik door o.a. Logopedie smorgens niet vroeg weg kan. En logopedie kan niet anders gepland worden, ze zou zelfs extra moeten maar is maanden wachtlijst.

Voorheen was dit allemaal perfect geregeld, kinderopvang zat in zelfde gebouw als logopedie waardoor ze daarvoor opgehaald en teruggebracht werd.

Ondertussen na maanden wachtlijst gaat ze 1 ochtend en 1 middag gedurende 3 uur naar een VVE peuterspeelzaal omdat ze daar speciale indicatie voor heeft. Misschien over 2 weken ook nog een dinsdag ochtend. Maar dat is dus van 8:30 tot 11:30.

Daartussen kan ik echt geen klant bezoeken. Maandag wel, en had ik dus voor komende 2 maandagen 3 afspraken staan, maar ben nu ingeroosterd voor wwb workshops op die maandagen precies midden in de dag.

 

Mijn dochter gaat 6 maart naar school en dan komen de schooltijden beter overeen met werktijden van mijn partner zodat ik 4 hele dagen heb om te werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Juist op een kdv zou haar taalontwikkeling prima gestimuleerd kunnen worden. Afspraken met een logopedist kunnen gepland worden op dagen dat ze niet naar de opvang gaat. Sorry, maar ik vind dit gewoon flut uitvluchten.

 

helemaal met je eens: heb met TS vorige week uitgebreid hierover gesproken en meerdere ideeën en adviezen aangedragen. Ook hier in dit topic en vanavond nogmaals via PM. Maar het kwartje valt niet.

Er hoeft niks te vallen want ik weet precies wat situatie is en wat er moet gebeuren.

Niet het ontbreken van opvang maar het ontbreken van klanten en omzet is momenteel het grootste probleem. TS zou daar met prioriteit aan moeten werken en zich niet laten leiden door privé- en Bbz/Wwb problemen.

Nee, geïnteresseerde (aangemeld in mijn systeem of via E-mail contact met mij gezocht) klanten heb ik er genoeg van, maar geïnteresseerde klanten worden bij mij pas echt kopende klanten na een bezoek van mij aan hun. Althans dat geld voor de belangrijkste klanten die reeds actief zijn in de branche en al vergelijkbare producten verkopen.

Nieuwe startende klanten hoef ik in mindere mate te bezoeken marr daarbij duurt ook langer voordat er omzet binnen zal komen.

 

Per PM nogmaals aangeboden om bij positieve insteek omtrent omzet/klanten genereren mee te denken/helpen. Maar met het hier continue refereren aan de opvangproblemen schiet hij totaal niets op. :-\

 

 

De tijd die ik heb kan ik eenvoudig opvullen met afspraken, probleem is dat ik veel meer afspraken kan maken als dat ik tijd heb.

Dus opvang van dochter is tot 6 maart de spelbreker met omzet binnenhalen.

 

Overigens voor vandaag dus wel afspraak staan met grote potentiële klant en hoop dat ik de afspraken voor komende 2 maandagen ook kan laten doorgaan.

Link naar reactie
  • 0

Overigens zeg ik niet dat het onmogelijk is nu klanten binnen te halen.

Door die paar uurtjes peuterspeelzaal op maandag kan ik dus maandag hele dag werken en die paar uurtjes donderdag middag zorgen er voordat ik donderdag vanaf 12:45 kan gaan werken in plaats van pas vanaf 14:45.

In tijd die ik nu heb ( dus even afgezien van verplichtingen voor wwb die daarin kunnen vallen) kan ik een 2 tot 4 klanten per week gaan bezoeken (als ik locaties beetje weet te combineren).

 

Met fulltime zou ik 8 of meer klanten per week kunnen bezoeken.

Ik moet er ook nog rekening mee houden dat ik 5 dagen per week eind van de middag op kantoor moet kunnen zijn om de orders van die dag te verzenden (zorgen dat ik optijd de benodigde voorraad doorgeef aan mijn leverancier en dan zodra dat binnen is pakketjes maken en verzenden).

Het kan nu dus langzaam aan steeds beter maar gaat nu nog langzaam.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Daartussen kan ik echt geen klant bezoeken. Maandag wel, en had ik dus voor komende 2 maandagen 3 afspraken staan, maar ben nu ingeroosterd voor wwb workshops op die maandagen precies midden in de dag.

 

Heb je inmiddels al klanten kunnen bezoeken? en is daar nog wat uitgekomen?

Link naar reactie
  • 0

Daartussen kan ik echt geen klant bezoeken. Maandag wel, en had ik dus voor komende 2 maandagen 3 afspraken staan, maar ben nu ingeroosterd voor wwb workshops op die maandagen precies midden in de dag.

 

Heb je inmiddels al klanten kunnen bezoeken? en is daar nog wat uitgekomen?

1 afspraak is verschoven naar aankomende donderdag en 2 klanten heb ik moeten afzeggen vanwege verplichtingen voor wwb uitkering. Hiervoor moeten nog nieuwe data ingepland worden.

Dan nog een 2de afspraak staan voor begin volgende week.

Verder via e-mail veel contact met potentiële klanten waarbij diverse ook zo via e-mail afgehandeld kunnen worden zoals nu naar uitziet en een aantal overige ik moet bellen voor maken van afspraak (maar nog niet te pakken heb kunnen krijgen). maar hoop ik in de komende 2 weken aantal van te kunnen bezoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de vraag hier maar even ebantwoord in plaats van in andere topic.

Mijn situatie ligt heel anders, ik kan me (tijdelijk) niet bij KVK inschrijven vanwege andere omstandigheden.

 

En is er al verandering in die omstandigheden? de diverse aanvragen lopen al een tijdje zoals ook die procedures tegen eerdere beslissingen. Of zijn jouw advocaten nog trager dan de gemeente zelf?

 

en heb je al concrete afspraken met klanten kunnen maken?

 

Bezwaar tegen gemeente kan pas deze week ingediend worden.

Beslissing van gemeente had de gemeente voor het gemak maar even een datum van 2 oktober 2013 dus ruim 12 weken terug in de tijd gezet zodat bezwaartermijn gelijk al verlopen was. Advocaat heeft dus eerst moeten zorgen dat er een nieuwe brief kwam waar naast de datum van 2 oktober 2013 ook de datum van verzending stond. Deze hebben we pas afgelopen week ontvangen.

Ik heb een bezwaar van 7 kantjes samengesteld welke de advocaat voorzien van nog wat juridische zooi naar de gemeente zal sturen (moet naar burgemeester en wethouders). daarna zal wel weer tijd duren voordat gemeente weer geageerd.

 

heb ondertussen 3 klantbezoeken gedaan, daarvan tweifelt 1 nog of ze zullen gaan afnemen vanwege combinatie met andere leverancier. Andere gaat producten opnemen maar kan nog wel wat weken duren vanwege benodigde tijd om alles goed in zijn systeem te verwerken.

Laatste klant werkt actiematig en ben ik in gesprek over de eerste deals en de afhandeling/inkoopprijs.

Maar die laatste klant zou als ik 1 deal per maand kan doen al voldoende kunnen zijn om weer uit de bijstand te komen..

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt toch geen kvk nu? Hoe kan een afnemer dan gaan afnemen bij je? Die zal toch een factuur willen van je?

Ik heb geen KvK maar nog wel BTWnummer.

Kan dus gewoon nog facturen met BTW uitschrijven.

Overigens gaat het bij die grootste klant waarmee ik bezig ben andersom. Zij verkopen en sturen mij (credit)factuur met daarop totale omzet, hun "commissie" en het bedrag dat uitbetaald wordt.

 

Overigens ook wel wat risico's aan die klant, zo is het nooit zeker dat er elke maand 1 of zelfs 2 aanbiedingen via hun geplaatst kunnen worden dus is zeker niet voldoende om veilig op te overleven. En je weet nooit vooraf hoeveel omzet er bij hun vandaan komt (hoewel over afgelopen 7 maanden bij dit soort acties erg stabiel geweest is).

Link naar reactie
  • 0

Beste Sanering,

 

Vanuit de WWB (ondergebracht in de Bbz-wetgeving) zijn er mogelijkheden om te starten met een onderneming.

 

Optie1: een voorbereidingsperiode op het ondernemerschap, is een periode van maximaal 12 maanden waarin jij je ondernemingsplan kunt opstellen. Veelal vragen gemeentes advies op bij een extern adviesbureau of het inzetten van een voorbereidingsperiode kans biedt op een levensvatbare onderneming (voor de volledigheid artikel 2 lid 3 van het Bbz 2004.

 

Optie2: een aanvraag indienen voor een startende zelfstandige op grond van het Bbz 2004. Hiervoor dien je een ondernemingsplan op te stellen, vervolgens zal dit onderzocht worden op levensvatbaarheid. Je kunt als startende zelfstandige een aanvraag indienen voor een periodieke uitkering en een bedrijfskapitaal tot € 35.000,00. Eventueel kan het bedrijfskapitaal worden ingezet van een schuldsanering (voor de volledigheid artikel 2 lid 1 sub b, 23 en 24 van het Bbz 2004).

 

Met vriendelijke groet,

 

Theo

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.