• 0

boekhouding referral fees

Mede ondernemers, wie heeft er al eens met de volgende situatie te maken gehad:

Voor een webshop wil ik zelf een referral programma gaan opzetten; personen melden zich aan en worden door mij goedgekeurd en krijgen vervolgens een unieke URL toegewezen die naar mijn shop verwijst. Genereert hun link (binnen een bepaalde tijd) een sale dan krijgen ze een bepaald percentage van de totale verkoopopbrengst. Uitbetalingen moeten worden aangevraagd door de referral en kan pas vanaf een bepaald bedrag.

Het zullen voornamelijk consumenten zijn die hieraan mee willen doen. Nu mijn vraag: hoe moet ik dit boekhoudkundig doen? Opvoeren als advertentiekosten oid, en zelf de facturen voor aanmaken? En dien ik hier ook BTW over af te dragen?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover, ik heb werkelijk geen idee :)

edit: een andere mogelijkheid zou het verzilveren van de referral fee voor items in de webshop kunnen zijn...hoe zou dit dan in z'n werk kunnen gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Feitelijk is dit een erg lastige vraag, met meerdere mogelijke antwoorden.

Hoe te doen?

Zelf creditfacturen opmaken en boeken als negatieve omzet (korting of affiliatevergoeding).

Dat kan een aanzienlijke last geven in een bepaalde periode die wellicht opgebouwd is uit andere perioden. (bv affiliate vraagt in 2015 uit te betalen voor 2013 t/m 2015)

Anderzijds is de affiliatevergoeding (korting) niet een vaste percentage van de omzet, aangezien het niet gegarandeerd uitbetaald wordt.

Ik zou echter wel over je omzet een x% als affliliatevergoeding opnemen, met als tegenrekenng voorziening uit te keren vergoeding. Betaal je daadwerkelijk uit dan dien je de voorziening dus tegen te boeken. Dat maakt de boekhouding wel complex, maar geeft een beter beeld van je (mogelijke) verplichtingen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Je moet BTW afdragen over de verkopen van je webshop. Dus datgene de klant betaalt voor de goederen.

Het feit dat je (later) provisie over sommige verkopen gaat betalen is een ander verhaal. Op zich kan je wel een creditnota maken aan de “verkoper” wanneer je de provisie uitbetaalt (zelfbilling). Maar als de verkoper een particulier is, dan kan je geen BTW op je creditnota verrekenen. Voor een ondernemer wel, want die moet dan zelf de BTW afdragen.

Ik zou persoonlijk dus de provisie over het bedrag excl. BTW berekenen, zodat je niet zelf hier voor moet ‘opdraaien’.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar