• 0

Inbreng privé in eenmanszaak

Hallo,

Ik heb de volgende vraag en wellicht kan iemand mijn helpen.

Ik heb een eenmanzaak en heb enkele duizenden euro gestort vanuit privé naar de zakelijke rekening voor de opstart

Nu heb ik winst en wil ik het gestorte deel terug storten naar privé. Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn aangaande deze situatie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Aanvullend op Joost: wat er op je rekening staat is niet interessant, wat er in je boekhouding staat wel. Voor je belastingaangifte heb je straks je winst volgens de boekhouding nodig. Die wordt niet beïnvloed door privé opnames en privé stortingen. Het is wel heel praktisch om een gescheiden zakelijke rekening te hebben, maar noodzakelijk is het niet.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

Bedankt voor jullie reactie, ik heb nog een aanvullende vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen

Nu heb ik een bepaald bedrag gestort van mij privé rekening naar de zakelijke rekening stel Euro 20K over 3 jaar

Nu is er voldoende om dit weer terug te storten naar privé, wat zijn dan de regels?

In mijn optiek kan ik de stortingen over 3 jaar zien als een lening aan de zaak die dan wordt terug bepaald door zaak aan privé en hoef hier vanuit privé geen belasting over te betalen.

Hebben jullie een idee hoe dit zit of waar ik dit kan nalezen?

groet

Link naar reactie
  • 0
In mijn optiek kan ik de stortingen over 3 jaar zien als een lening aan de zaak die dan wordt terug bepaald door zaak aan privé en hoef hier vanuit privé geen belasting over te betalen.

Je betaalt belasting over je winst, dus omzet minus kosten. Overboeken van prive naar zakelijk, of de andere kant op, is geen omzet en dus geen winst, en is dus niet belast.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar