Duam Geplaatst: 13 januari 2014 Duam 2 0 Geplaatst: 13 januari 2014 Hallo, Ik heb de volgende vraag en wellicht kan iemand mijn helpen. Ik heb een eenmanzaak en heb enkele duizenden euro gestort vanuit privé naar de zakelijke rekening voor de opstart Nu heb ik winst en wil ik het gestorte deel terug storten naar privé. Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn aangaande deze situatie? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 13 januari 2014 Joost Rietveld Moderator 22,6k 79 2288 Geplaatst: 13 januari 2014 zijn geen regels voor. Je kunt dat geld gewoon opnemen. Let er wel op dat je over die winst nog IB moet afrekenen. Verder staat het je vrij om geld op te nemen uit je eenmanszaak. Natuurlijk wel opletten dat je reserveert voor belastingen en dat je geen schuldeisers onbetaald laat. groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Ron van der Kolk Geplaatst: 14 januari 2014 Ron van der Kolk 3,4k 14 602 Geplaatst: 14 januari 2014 Aanvullend op Joost: wat er op je rekening staat is niet interessant, wat er in je boekhouding staat wel. Voor je belastingaangifte heb je straks je winst volgens de boekhouding nodig. Die wordt niet beïnvloed door privé opnames en privé stortingen. Het is wel heel praktisch om een gescheiden zakelijke rekening te hebben, maar noodzakelijk is het niet. Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. Link naar reactie
0 Duam Geplaatst: 15 januari 2014 Auteur Duam 2 0 Geplaatst: 15 januari 2014 Heren, Bedankt voor jullie reactie, ik heb nog een aanvullende vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen Nu heb ik een bepaald bedrag gestort van mij privé rekening naar de zakelijke rekening stel Euro 20K over 3 jaar Nu is er voldoende om dit weer terug te storten naar privé, wat zijn dan de regels? In mijn optiek kan ik de stortingen over 3 jaar zien als een lening aan de zaak die dan wordt terug bepaald door zaak aan privé en hoef hier vanuit privé geen belasting over te betalen. Hebben jullie een idee hoe dit zit of waar ik dit kan nalezen? groet Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 15 januari 2014 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 15 januari 2014 In mijn optiek kan ik de stortingen over 3 jaar zien als een lening aan de zaak die dan wordt terug bepaald door zaak aan privé en hoef hier vanuit privé geen belasting over te betalen. Je betaalt belasting over je winst, dus omzet minus kosten. Overboeken van prive naar zakelijk, of de andere kant op, is geen omzet en dus geen winst, en is dus niet belast. IN MEMORIAM Link naar reactie
0 R.I.P. | Peter Bonjernoor Geplaatst: 15 januari 2014 R.I.P. | Peter Bonjernoor 8,7k 582 Geplaatst: 15 januari 2014 Aanvullend - fiscaal zijn jij en je eenmanszaak hetzelfde. Als je dus van prive naar zakelijk overmaakt is dat hetzelfde als wanneer je van je lopende priverekening iets op je spaarrekening zet, of van je zakelijke rekening naar een zakeljike spaarrekening. IN MEMORIAM Link naar reactie
Duam
Duam
Hallo,
Ik heb de volgende vraag en wellicht kan iemand mijn helpen.
Ik heb een eenmanzaak en heb enkele duizenden euro gestort vanuit privé naar de zakelijke rekening voor de opstart
Nu heb ik winst en wil ik het gestorte deel terug storten naar privé. Kan iemand mij vertellen wat de regels zijn aangaande deze situatie?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag