• 0

Resultaat & dividenduitkering van Dochter naar Moeder holding

Ik heb een eigen onderneming nu ben ik aan het overwegen om ook een moederholding erbij op te richten.

(1) Welke voordelen kan dit hebben?

(2) Verder vraag ik me af. Als het dochter bedrijf een winst heeft behaald stel 10k (even als voorbeeld). Boek je dit resultaat dan altijd in de administratie van moeder als: Deelneming dochter [balans] aan resultaat deelneming [w/v]? Uiteindelijk neemt EV moeder dan toe.

(3) Nu heb ik bovenstaand de winst overgeboekt maar dat is nog niet de dividenduitkering. Is de dividend uitkering dan altijd de tegenhanger van de ophoging van de deelneming. En vraag ik me af als je wat nu precies de koppeling is tussen resultaat en dividenduitkering.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
Welke voordelen kan dit hebben?

De term "moederholding" is wat vreemd. Vermoedelijk bedoel je gewoon een Holding?

Voordelen zijn vooral het scheiden van waarde (winst, activa, intellectueel eigendom, vermogen, evt pensioenopbouw) van de risicosfeer van de werkmij. Niet voor niets geldt, zoals vaak op HL verkondigd wordt, dat één BV = géén BV.

(2) Verder vraag ik me af. Als het dochter bedrijf een winst heeft behaald stel 10k (even als voorbeeld). Boek je dit resultaat dan altijd in de administratie van moeder als: Deelneming dochter [balans] aan resultaat deelneming [w/v]? Uiteindelijk neemt EV moeder dan toe.

Nee. Je schuift niet "altijd" zomaar winst via de balans naar een Holding toe.

(3) Nu heb ik bovenstaand de winst overgeboekt maar dat is nog niet de dividenduitkering. Is de dividend uitkering dan altijd de tegenhanger van de ophoging van de deelneming. En vraag ik me af als je wat nu precies de koppeling is tussen resultaat en dividenduitkering.

Mijn advies: maak een afspraak met een boekhouder of fiscalist en laat je goed informeren over de voor- en nadelen van een Holding-Werkmij constructie, de werkwijze van o.a. winstbestemming/dividenden en - last but not least - de voor jou beste manier om jouw aandelen in de werkmij over te dragen aan een Holding . Wellicht is "doorzakken" namelijk de betere optie voor jou (bestaande werkmij wordt dan holding, en daaronder wordt nieuwe werkmij opgericht). Doe je dit namelijk verkeerd dan loop je kans dat je moet afrekenen over de verkoop van je bedrijf!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoorden alvast. Bij de voordelen heb ik wel wat aanknopingspunten om verder op te zoeken.

Voor wat betreft resultaat boeking kwam ik dit tegen http://www.administratievoeren.nl/resultaat_deelneming.html En daar wordt het wel goed in uitgelegd. Natuurlijk schakel ik met een accountant en ook notaris voordat ik een holding opricht. Maar probeer alvast het terrein en mogelijke issues een beetje in beeld te hebben. Naast dat probeer ik op accounting vlak wel zoveel mogelijk zelf uit te zoeken. Ik wil een goede gesprekspartner zijn en heb een basis boekhouden achtergrond dus met wat uitzoek werk kan je best een eind komen al.

Link naar reactie
  • 0

Een aantal voordelen:

Vermogensbescherming bij faillissement van de werkmaatschappij;

Verkoopwinst bij verkoop aandelen werkmaatschappij valt onder de deelnemingsvrijstelling.

Zelf zou ik gaan voor afsplitsing. Er vindt dan een ruil plaats die fiscaal gefaciliteerd wordt. Dat voorkomt afrekenen.

Bij het het laten doorzakken van activa-passiva door middel van verkoop aan de dochter kan ook fiscaal neutraal maar dan via een fiscale eenheid.

Succes, Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

De voordelen van het opzetten van een werkmij-holding structuur heb ik nu wel in beeld en ook hoe je bijvoorbeeld een dividend boeking naar de holding kan laten doen. Nog wel een vervolg vraag:

(1) De holding kan je op deze wijze inzetten om de winst uit de algemene reserves van de werkmij af te 'romen'. Je betaald daar dan nog wel dividendbelasting over. Dit geld zit nu wel in de holding maar daar kan je privé nog niet over beschikken. Ik neem aan dat als je er privé geld uit onttrekt dat je hier Inkomstenbelasting over gaat betalen? Is dit dan nog wel aantrekkelijk omdat je over de winst dan VPB hebt betaald, dividendbelasting en dan nog eens IB belasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar