• 0

Contante (cash) betalingen en administreren van facturen

Ik heb een vraag m.b.t. contante (cash) betalingen (redenen en verwerking ervan):

 

Als therapeut, zijn er collega coaches/therapeuten waar ik naartoe ga (voor een sessie) die mij soms vragen om contant te betalen. Ik vraag dan altijd om een factuur/kwitantie, die ik dan ook krijg.

 

Vraag: wat is de achterliggende reden dat sommige mensen contact uitbetaald willen worden? (Ikzelf vraag altijd om een bankbetaling via factuur als ik zelf een sessie uitgeef, mede omdat het administreren dan een stuk makkelijker is: hoef me dan niet teveel bezig te houden met een kasboek etc).

 

Ik neem aan dat de achterliggende reden belastingtechnisch is: m.a.w. dat men het wellicht niet opgeeft? Als dit laatste de reden is, hoe zit het dan met het feit dat ik als cliënt wél een factuur/kwitantie heb gekregen: ziet de Belastingsdienst bij mijn aangifte dan niet dat ik een factuur heb gekregen, maar dat degene die de dienst heeft verleend aan mij deze factuur niet opgeeft bij haar/zijn inkomsten? Maw: wordt die factuur (die bij hun eruit gaat (inkomsten, die misschien wel of niet opgegeven worden) en bij mij erin komt (uitgaven, die ik dus wel opgeef bij de BD) op die óver en weer’ manier niet gechecked bij de Belastingdienst?

 

Ik vroeg me af hoe dat precies werkt.

 

Hartelijke groet,

G. Rover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is de belangrijkste reden om om contante betaling te vragen gewoon het feit dat je dan geen problemen gaat hebben met het binnenhalen van je geld en helemaal geen belastingtechnische redenen.

 

En nee de belastingdienst ziet geen individuele facturen, tenzij ze bij jou een controle uitvoeren, maar dan zijn ze hoofdzakelijk geintresseerd in hoe jij je zaken hebt geadministreerd en of dat aan de regels voldoet. De belastingdienst gaat niet van al jou kostenfacturen controleren of ze ook bij de leverancier / dienstverlener in de administratie voorkomt.. Dat is onbegonnen werk.

Het kan wel voorkomen dat een aantal facturen word geverifieerd, dat kan routinematig zijn of bij aanwijzingen dat in een bepaalde branche (veel) fraude word gepleegd bij bepaalde transacties.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is de belangrijkste reden om om contante betaling te vragen gewoon het feit dat je dan geen problemen gaat hebben met het binnenhalen van je geld en helemaal geen belastingtechnische redenen.

 

 

Of omdat sommige niet van voornemens zijn om belasting over sommige contante betalingen te betalen, wat het dan weer wel een belastingtechnische reden maakt ;)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

En nee de belastingdienst ziet geen individuele facturen, tenzij ze bij jou een controle uitvoeren, maar dan zijn ze hoofdzakelijk geintresseerd in hoe jij je zaken hebt geadministreerd en of dat aan de regels voldoet. De belastingdienst gaat niet van al jou kostenfacturen controleren of ze ook bij de leverancier / dienstverlener in de administratie voorkomt.. Dat is onbegonnen werk.

Het kan wel voorkomen dat een aantal facturen word geverifieerd, dat kan routinematig zijn of bij aanwijzingen dat in een bepaalde branche (veel) fraude word gepleegd bij bepaalde transacties.

 

Hartelijk dank Roel voor deze heldere uitleg. Ik vroeg me altijd al af hoe dit werkte met individuele facturen en hoe de BD dit 'over en weer' (tussen 2 partijen) checkt met inkomende/uitgaande facturen. Het is me nu duidelijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.