• 0

hoe om te gaan met BTW schuld laatste kwartaal?

Goedendag, ik ben beginnend ZZP-er en ik wil na wat foutcorrecties en een opnieuw doorlopen van het kas/bankboek mijn aangifte 2012 opnieuw indienen. Ik heb de volgende getallen gekregen voor de aangifte:

 

W&V rekening

--------------------------------------------------------

Omzet: 17610

Afschrijvingen: 650

Bedrijfskosten ex BTW: 1711

 

Saldo W&V rekening: 15249

 

Activa: (begin / einde boekjaar)

--------------------------------------------------------

Materiele vaste activa: 1384 / 2527

Liquide middelen: 96 / 728

 

Totaal: 1480 / 3255

 

Passiva: (begin / einde boekjaar)

--------------------------------------------------------

Ondernemingsvermogen: 1480 / 3255

 

En dan voor de IB:

 

Prive onttrekkingen: 13474

 

In het overzicht onderaan zie ik dan: Saldo fiscale winstberekening: 15249, en dit komt overeen met het saldo W&V rekening. Dat is dus mooi.

 

Maar ik bedacht me dat ik nog een schuld omzetbelasting heb in het vierde kwartaal van 620. Ik heb wat zitten zoeken en volgens mij moet ik die bij de passiva zetten als 'kortlopende schulden'. Echter wanneer ik dit doe dan klopt de balans tussen activa en passiva niet meer. Moet dan bij de passiva het ondernemingsvermogen einde boekjaar naar beneden halen om dit weer gelijk te krijgen? Lijkt me ook niet correct en dan kom ik in de problemen met de fiscale winst en W&V vergelijking aan het einde. Ik begrijp niet hoe ik dit kan oplossen.

 

Verder heb ik geen andere schulden of vorderingen, en zijn alle rekeningen betaald, en is ook alle omzet in hetzelfde boekjaar de kas in gegaan. Ik denk dat ik iets over het hoofd zie.

 

Voor de duidelijkheid, ik gebruik o.a. nu deze berekeningen, en ik doe dit alles in Excel, aan de hand van wat voorbeelden:

 

winst = omzet - kosten - afschrijvingen

ondernemingsvermogen begin boekjaar = waarde activa + saldo bank + saldo kas (allen begin boekjaar)

ondernemingsvermogen einde boekjaar = overnemingsvermogen begin jaar + winst - prive onttrekkingen + prive stortingen

saldo fiscale = ondernemingsvermogen einde - ondernemingsvermogen begin + prive onttrekkingen

activa begin boekjaar = waarde activa + saldo bank + saldo kas (allen begin boekjaar)

activa einde boekjaar = waarde activa na afschrijving + saldo bank + saldo kas (allen einde boekjaar)

 

Ik heb het gevoel dat ik er bijna ben, maar graag wat advies van een expert!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Foto fanaat

 

Dan gaat er toch iets mis in je boekhouding. Het is het eenvoudigste op te lossen door de BTW schuld op de balans te zetten en te corrigeren op je eigen vermogen.

 

Ergens heb je nl. die 620 euro niet goed verwerkt. Heb je alle omzet wel ex BTW verwerkt?

 

Andere vraag: heb je geen debiteuren per eind 2013?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen debiteuren, alle betalingen waren binnen voor 31/12/12. Ik reken meestal meteen af met klanten na een fotoshoot of workshop.

 

Mijn omzet is afgerond 17610 ex BTW en staat allemaal in hetzelfde boekjaar, net even nagekeken.

 

De omzet is hier uit opgebouwd:

 

Q1: 3698 (19%) -> 702 BTW

Q2: 4412 (19%) -> 838 BTW

Q3: 2504 (21%) + 2594 (6%) -> 631 BTW

Q4: 2025 (21%) + 2377 (6%) -> 620 BTW

 

De af te dragen BTW per jaar:

 

BTW in H: 2494

BTW in L: 298

BTW in totaal: 2792

 

BTW uit: 704

 

Verschuldigd: 2792 - 704 = 2088

 

Eerdere BTW aangiftes bij elkaar opgeteld heb ik 2010 euro aan BTW afgedragen, maar ik kom nu op iets hoger uit vanwege het opnieuw doen van de administratie. In dat verschil kan ik in ieder geval geen 620 euro ontdekken.

 

In mijn kas/bank boek noteer ik elke betaalde BTW rekening van de BD in een rekening "Betaalde BTW" maar doe daar verder niets mee. Weet niet of dat juist is.

 

Met eigen vermogen bedoel je neem ik aan ondernemingsvermogen? Probleem met daar gaan corrigeren is dat ik dan de boel weer uit balans breng bij de vergelijking fiscale winstberekening en saldo W&V rekening op het eind.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat meteen opvalt is dat de BTW verhoging naar 21% pas inging op 1 oktober 2012, dus bij aanvang van Q4 en niet Q3.

In je berekening klopt dat gelukkig wel (Q3: 2504 (21%) + 2594 (6%) -> 631 BTW) is correct.

 

Daarna gaat het fout. Q4: 2025 (21%) + 2377 (6%) -> 620 BTW klopt niet. Dat moet 567 zijn. Als er dan ook nog voorbelasting in Q4 zit dan begrijp ik helemaal niet hoe je aan 620 komt.

 

Daarnaast hoort de aangifte BTW Q4 altijd op de slotbalans te staan, omdat je die niet voor 31-12-2012 betaald hebt. Dat die 620 euro van Q4 niet op je eindbalans staat, betekent dat je ergens een foute boeking hebt gemaakt. Om de gebeurtenissen even te boeken in Q4. Dit had moeten gebeuren:

 

Bank: 4.969,87 (2025 + 21% BTW) + (2377 + 6% BTW). Geen voorbelasting, alles ontvangen voor 31-12

Aan omzet 4.402

Aan afdracht BTW 567

 

Met deze boekingen had de BTW schuld dus ook op je slotbalans gestaan. Pas bij betaling in januari 2013 was die weer verdwenen omdat je dan de Afdracht BTW tegenboekt met de bankbetaling.

 

Er is dus iets niet goed geboekt in q4 2012 en waarschijnlijk zit die 567 euro BTW nu ten onrechte in de winst.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, wederom bedankt. Ik ben iets verder gekomen.

 

Die 21% in Q3 dat was een tikfout, en goed gezien. Maar het bedrag klopte gelukkig.

 

Q4 ging inderdaad mis! Ik had in Excel een selectie te klein waardoor ik een deel van mijn omzet niet erbij had genomen. Nu wel en de bedragen voor Q4 zijn nu:

 

2273 (21%) + 2377 (6%) = 620

 

De totale omzet is nu 17858

 

Begrijp ik het goed dat ik dus "Aan afdracht BTW 620" behoor af te boeken van kas/bank? Oftewel van mijn eindsaldo af?

 

Bijgevoegd een screenshot van December 2012, met daarop "Verschuldigde BTW 620" (zo had ik 'm al in 't lijstje). Maar hoort dat zo? Hij gaat toch niet echt uit kas of bank?

 

En dan klopt de eindbalans niet meer:

 

liquide middelen begin 95.82

liquide middelen einde 106.88

 

activa begin 1479.82

activa eind 2633.99

 

ondernemingsvermogen begin 1479.82

ondernemingsvermogen eind 3503.04

 

saldo winst- verlies rekening 15498.02

saldo fisciale winst: 15498.02

 

Oftwel daar zit een verschil tussen activa einde boekjaar en ondernemingsvermogen einde boekjaar van 869.04

Screen_Shot_2014-01-15_at_12_32.34_AM.thumb.png.51bd56c61b3b62f19b7853d9a4229fea.png

Link naar reactie
  • 0

ik kan het zo niet verklaren. In je bijlage zie ik dat je de BTW ad 620 netjes als af te dragen hebt opgenomen maar blijkbaar gaat er iets fout bij het overnemen daarvan naar de balans.

 

Als je wilt (je bent nummer twee vanavond ;) ) mail je excel even door. Mailadres staat in mijn profiel

 

groet

Joost

 

edit: ik zie ook 68 euro voorbelasting in q4. Waarom heb je die niet meegenomen in je aangifte?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo op het oog heb je de BTW afdracht al meteen uit de kas gehaald. Dan lijkt het me dat je de kassaldo ook moet verhogen met de BTW schuld van het 4e kwartaal.

 

Die had ik uit kas gehaald gezet na de reaktie van Joost. Maar waar moet ik dan het kassaldo dan weer vandaan verhogen? Graag een voorbeeldje. Dankje!

Link naar reactie
  • 0

concreet voorbeeldje is lastig, het probleem zit meer in hoe jij je kasboek gebruikt.

 

kijk bijv eens bij 6 december, het lijkt mij onlogisch dat als je 1120 euro in kas hebt dat je dan maar 400 euro afstort naar de bank. kennelijk is die 720 euro er al gedurende het jaar ingeslopen door transacties waarbij jr wel iets als "kas in" boekt maar er feitelijk geen geld word ontvangen.

 

Het kassaldo moet eigenlijk gewoon altijd weergeven wat er in je zakelijke portemonnee of geldkistje zit. Andere transacties dan waar er daadwerkelijk geld in kas komt of eruit gaat horen niet in het kasboek thuis. beter maak je nog 2 kolommetjes die je overig in en overig uit noemt ofzo.

 

De kans is redelijk groot dat je gewoon je priveopnamen moet verlagen of een prive storting moet boeken (wat een beetje neerkomt op aanpassen eigen vermogen) , want je banksaldo is onder de 620 euro. bij gebrek aan andere balansposten.

 

Voor de toekomst geldt dat als die ABN rekening ook je zakelijke rekening is dan zou ik zorgen dat het saldo proberen dus minimaal op het te verwachten btw schuld te houden, dat moet te herleiden zijn uit de btw kolommetjes die je hebt.

 

Nu loop je dus tegen één van de grote nadelen van excel aan. Excel is geduldig en registreert keurig alles wat je intypt en als de boekhoudkundige logica van een invoer ontbreekt is er geen haan die ernaar kraait en mag je aan het einde van het jaar een avondje (of 2) puzzelen om te ontdekken waar het fout gegaan is en als het is gebeurd door een structurele denkfout .a.k.a blinde vlek in je boekhoudkundige kennis dan kan dat vrijwel onmogelijk lijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Roel, bedankt voor je antwoord.

 

Wat betreft 6 december, ik heb op dat moment inderdaad 1120 in kas (contant) waarvan ik dan 400 op mijn zakelijk rekening stort (dus kas + ABN = samen de hele kas). Na die transactie stond er 405.22 in de zakelijke rekening, en had ik nog 720 contant over. Dat is toch mogelijk of zie ik dat verkeerd?

 

Mijn kassaldo is volgens mij gewoon gebaseerd op wat er zakelijk en in en uit gaat, en waar het niet zakelijk betreft heb ik priveopnamen en prive stortingen gebruikt. De ING rekening is prive, b.v.

 

Mijn banksaldo is onder de 620 euro zeg je. Bedoel je hiermee dat ik niet de verschuldigde Q4 BTW onderaan van mijn contante kas moet aftrekken maar van mijn bankrekening? Ik had dus nu de schuld van de kas afgehaald, maar begrijp nog niet hoe ik dat in de activa/passiva moet vertalen want die klopt dan zowieso niet meer (zie "vergelijking activa eind en ondernemingsvermogen eind", onderaan). Ik begrijp het toch niet helemaal want die schuld is toch niet daadwerkelijk van een saldo afgetrokken? Ik neem aan dat ik gewoon mijn saldi koppend moet houden met wat ik echt had.

 

En ik ben het met je eens wat betreft Excel, maar ik vind het verder wel erg snel werken en kan het makkelijk naar eigen hand zetten. Ik hoop dat ik als ik dit heb opgelost dat ik dan voldoende van de materie snap om er mee verder te gaan.

 

Maar ik ben ook wel te porren om hiermee even een middagje naar een boekhouder te gaan. Ik had echter gehoopt dat ik iets simpels over het hoofd heb gezien.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook dat je wel iets simpels over het hoofd heb gezien.

 

Het lastige in dit geval is dat we ons moeten beperken met datgeen wat we kunnen zien.

Joost heeft het hele bestand, maar die heeft uiteraard (net als iedereen) tijd te kort en alles wat je nu knutselt aan het bestand is weer lastig voor Joost.

 

Wat ik bv mis in je opstelling is een rondrekening.

Je hebt een aantal kolommen, bv 05-12-2013 een ontvangst van € 150,-

In deze kolom moet je een optelling maken dat de ontvangst gelijk is aan de andere boekingen van deze regel.

Vervolgens moet je alle kolommen in een balans verwerken met daar alle uitkomsten.

Dan moet als alle formules goed zijn het precies rondlopen.

 

Heb je dat gedaan? Alle uitkomsten van de kolommen in een geheel gezet? Want de te betalen BTW is een optelling van een aantal kolommen bij elkaar.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het hele bestand (of relevante werkbladen) wel naar je opsturen als je wilt hoor.

 

Wat betreft het rondrekenen. Bij die boeking op 05-12-2013 gaat er dus 150 in kas en dat staat rechts gelijk aan 26.03 aan BTW en 123.97 aan omzet. Dat is dus gelijk. Maar ik begrijp van je dat ik nog een kolom erbij moet maken waarin ik de BTW en omzet van de kas boeking bij elkaar zet? En dan een optelsom van beide kanten die weer gelijk moet zijn?

 

Als ik dat nu even met de hand doe voor kwartaaal 4 op basis van de kolom "BTW in" en "omzet", dan krijg ik:

 

619.91 + 4650.09 = 5270.0

 

En dat is precies wat ik in mijn kas zakelijk heb binnen gekregen (kwam niets via de bank binnen).

Link naar reactie
  • 0

 

Ah, ik had niet gezien dat je Joost je sheet had gemaild, dan stop ik even met gokken.. het is precies wat HeRaFin/Hermes zegt wij moeten ons baseren op wat we zien en inschatten waar jou "gedachtekronkel" zit.

 

De zaken die ik in mijn eerdere reactie noemde waren vooral als gedachte gang over wat mogelijk fout kan gaan. Een hoog kassaldo leek mij onlogisch, en het kasboek is een geliefd "rommelhok" voor niet zo ervaren boekhouders.

Ik noemde in mijn eerdere reactie dus het banksaldo alleen in relatie tot de verbanden die ik legde tussen andere balansposten, maar een banksaldo moet altijd overeenkomen met het afschrift. je moet nooit zelf extra transacties gaan doen op bank of kassaldi om de rest van je boekhouding recht te trekken. (dat is iets om in elk geval te onthouden)

 

Alles wat ik nu verder zeg of bedenk gaat alleen maar de verwarring vergroten, wacht even op de reactie van Joost, dan is waarschijnlijk duidelijk wat er mis gegaan is.

 

 

[edit: heb weer eens lekker traag zitten tikken met mijn dikke vingers. 2 nieuwe reacties alweer ;D]

Link naar reactie
  • 0

Roel, bedankt voor elke aanwijzing of tip. Ik stel het allemaal zeer op prijs na een week lang naar de getallen staren en veel op het forum zoeken. Ik ben al een heel stuk wijzer dan voorheen en ik vond dat ik al redelijk ver was gekomen :)

 

Wat betreft extra transacties verzinnen, dat wil ik uiteraard niet doen. Maar daarom begrijp ik niet hoe de BTW schuld nou geboekt moet worden. Die had ik dus eerst "nergens" maar nu dus als van de kas af geboekt op 31/12, maar ik denk niet dat dit de juiste manier is, want die is toch eigenlijk helemaal niet afgeboekt daar van nog? Ik denk dat ik iets fundamenteels niet begrijp met hoe schulden te boeken en hoe die in de activa/passiva weer te geven zonder dat de balans van slag raakt.

 

Ik heb de hele spreadsheet naar HeRaFin en Joost gestuurd. Elke aanwijzing wordt zeer op prijs gesteld!

Link naar reactie
  • 0

Na weer een paar dagen cijfertjes turen heb ik net mijn aangifte 2012 opnieuw opgestuurd en zo ook een suppletie OB over dat jaar.

 

Ik wil bij deze heel veel dank betuigen aan Joost en HeRaFin, die mij heel erg goed op weg hebben geholpen! Zonder die hulp had ik er zeker niet uit gekomen. Hierna 2011 nog eens onder de loep nemen als ik weer een beetje ben bijgekomen. En dan 2013 natuurlijk, dat moet dan inmiddels op rolletjes gaan met het Excel bestand wat ik nu heb. Voortaan ga ik het in ieder geval elk kwartaal goed bijhouden.

 

Zo, ik kan spoedig aan mijn weekend beginnen. Dat was vorige week wel anders :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.