• 0

Vragen over eten rondbezorgen

Beste forum leden,

 

ik ben al een tijdje op zoek naar een bijbaan en kwam op het idee om pannenkoeken te gaan rondbezorgen (tsja je moet creatief zijn als je nog wat wilt verdienen). Nu wil ik dit samen met een vriend gaan doen. We zijn beiden 19 jaar, student en thuiswonend. We kunnen beiden bakken en rondbezorgen. In hoeverre zou dit mogen? Heb je een vergunning nodig? Als iemand hier iets meer duidelijkheid over zou kunnen geven ben ik een blij persoon.

 

Met vriendelijke groet, Fabian.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Fabian,

 

Ik ben niet helemaal thuis in de regels voor voedel(veiligheid). Maar je kunt eens beginnen om je hier in te lezen (vergelijkbare casus):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=32952

 

Ander aspect dat ik wil aanhalen, wat zijn de verwachtingen van je toekomstige 'bedrijfje'? Wordt dit meer een 'Heitje voor een karweitje' verhaal? Of wil je hier echt een professionele businness voor opzetten?

- Denk je dat er behoefte is aan een Pannenkoeken-thuisbezorger? (Iedereen kan toch pannenkoeken bakken?)

- Hoeveel kosten heb je per pannenkoek (naast inkoop van de bestandsdelen van pannenkoeken, heb je toch ook nog een auto/brommer/fiets/OV abbo nodig) en wat ga je vragen per bestelde pannenkoek. In mijn optiek is het niet rendabel tenzij je >250 pannenkoeken per dag verkoopt en weinig stops hoeft te maken

- Hoe krijg ik mijn pannenkoeken warm bezorgd?

- Hoe bestel ik mijn pannenkoeken? (Webwinkel omgeving, telefonisch, ...)

- Waar ga je overal bezorgen? En kun je dit wel combineren met bakken/bezorgen?

- Wat als je nou eens keer ziek bent of je arm breekt?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Fabian,

 

Ik ben niet helemaal thuis in de regels voor voedel(veiligheid). Maar je kunt eens beginnen om je hier in te lezen (vergelijkbare casus):

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=32952

 

Ander aspect dat ik wil aanhalen, wat zijn de verwachtingen van je toekomstige 'bedrijfje'? Wordt dit meer een 'Heitje voor een karweitje' verhaal? Of wil je hier echt een professionele businness voor opzetten?

- Denk je dat er behoefte is aan een Pannenkoeken-thuisbezorger? (Iedereen kan toch pannenkoeken bakken?)

- Hoeveel kosten heb je per pannenkoek (naast inkoop van de bestandsdelen van pannenkoeken, heb je toch ook nog een auto/brommer/fiets/OV abbo nodig) en wat ga je vragen per bestelde pannenkoek. In mijn optiek is het niet rendabel tenzij je >250 pannenkoeken per dag verkoopt en weinig stops hoeft te maken

- Hoe krijg ik mijn pannenkoeken warm bezorgd?

- Hoe bestel ik mijn pannenkoeken? (Webwinkel omgeving, telefonisch, ...)

- Waar ga je overal bezorgen? En kun je dit wel combineren met bakken/bezorgen?

- Wat als je nou eens keer ziek bent of je arm breekt?

 

Ik had dat topic inderdaad al doorgelezen. Alleen word ik er niet heel veel wijzer van.

 

Om even je vragen te beantwoorden:

- Het wordt inderdaad meer een 'heitje voor een karweitje' dan een professionele business. We gaan het tenslotte ook vanuit huis doen. Mocht het nou zó goed lopen, dan zien we wel weer verder.

- Ik denk wel dat er animo voor is ja. Dat klopt, iedereen kan ze in principe bakken. Maar dan heb je er wel tijd voor nodig, net zoals bij patat frituren.

- buiten de inkoop van ingredienten hebben we weinig kosten, los van de benzine (auto). Ik heb al uitgerekend dat de kosten van benzine mee valt aangezien het kleine ritjes zijn. Tenzij ik iets over het hoofd zie (daarvoor ben ik hier onder andere).

- Ik ben er nog niet over uit of we ze warm gaan bezorgen. Aangezien mensen pannenkoeken ook koud prima vinden te eten zou dit een stuk makkelijker zijn.

- Over de webwinkel maak ik me nog het minst druk. Ik doe een creatieve opleiding en heb al een aantal websites en apps gemaakt en gepromoot. Het bestellen op de website moet ook goedkomen. Het enige waar ik me in moet verdiepen hoe het betalen via iDeal gaat etc.

- Alleen onze eigen plaats hebben we op het oog, dus korte ritjes (weinig benzine).

- Dat zou niet echt een ramp zijn. We kunnen in principe bezorgen wanneer het ons uit komt (lees dit niet verkeerd, ik bedoel hiermee dat we niet echte dag 'open' hoeven te zijn). We hoeven ook niet elke week minimaal zoveel omzet te hebben aangezien we geen kosten hebben als we niet open zijn. We willen in principe per week bekijken wanneer we kunnen bezorgen, we zijn tenslotte ook maar studenten en geen volledig bezorg restaurant.

 

Bedankt nog voor je reactie! :)

 

Link naar reactie
  • 0

- Ik denk wel dat er animo voor is ja. Dat klopt, iedereen kan ze in principe bakken. Maar dan heb je er wel tijd voor nodig, net zoals bij patat frituren.

 

 

Ik ben als alleenstaande met een 4-jarige-IK-WIL-PATAAAT-kleuter nogal fan van thuisbezorgen. Oh, en ik ben lui. Daarom frituur ik geen patat, want te veel moeite. Maar het kost me 1 arm, een pak voorgebakken pannenkoeken a 1,80 euro en ik ben klaar. Daar ben ik zelfs niet te lui voor. Dat is 18 cent en minder moeite dan het me kost om naar het toilet te gaan.

 

Afgezien daarvan. Hoe ga je die dingen warm houden. Er zit geen vet in (zoals bij een pizza) dus die dingen zijn koud voordat je ze bij iemand thuis hebt. Ik vraag me af of je hier geen verlies op gaat draaien.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Fabian,

 

Super leuk idee,

Zelf ben ik ongeveer anderhalf jaar geleden een cateringservice met bezorgdienst begonnen.

Deze loopt als een trein.

In het begin was het alleen mijn vriendin en ik en nu hebben we ruim 10 mensen in dienst, afspraken met feestzalen, hotels, restaurants en cafes.

Ik ga je een beetje vertellen welke problemen ik allemaal was tegen gekomen zodat het jou hopelijk bespaard blijft.

 

O ja voor ik daarmee begin.

De beste tip die ik je nu kan geven is schrijf een ondernemingsplan.

Dit geeft jezelf een heel duidelijk zicht van wat je allemaal nog moet regelen.

Hier vind je een goede voorbeeld

 

https://www.rabobankstartproof.nl/assets/voorbeeld_ondernemingsplan_schoonheidssalon.pdf

 

Mijn eerste probleem de kookruimte.

Zoals jij wou ik ook vanuit huis starten.

Helaas zijn er gemeentes die dit niet toelaten. (geuroverlast, buren die gaan klagen etc).

Ze zullen zeggen dat je huis een woonbestemming heeft in de bestemmingsplan.

Je kunt een verzoek indienen om dit te laten veranderen, soms gaat dat snel andere keren duurt het lang.

Voor ze gaan toelaten dat je vanuit je huis start, willen ze meestal dat je een keuken hebt die voldoet aan bepaalde veiligheids- en gezondsheidsnormen.

Denk aan Haccp.

Een andere probleem het kan zijn dat in je huurcontract staat dat je vanuit huis geen bedrijf mag starten.

 

Mijn tweede probleem vervoer.

Je mag voedsel niet zomaar van a naar b brengen.

Moet je je voorstellen dat je in de auto zit met 100 pannenkoeken terwijl het buiten 20 a 25 graden is.

Zelf maak ik gebruik van voedselcontainers zoals thermoport.

Je kunt pannenkoeken natuurlijk koud bezorgen maar zorg er teminste voor dat er geen bacteriën bij kunnen en het hygiënisch wordt vervoerd.

Voor je het weet bezorg je iemand een voedselvergiftiging.

 

Mijn derde probleem klanten.

 

Hoe kom je aan klanten?

Voor mij werkte mond op mondreclame het beste.

Kaartjes uitdelen op feestjes en bruiloften.

Gratis eten naar bedrijven uit de buurt met een menukaartje.

Een website is heel leuk en aardig maar in het begin zonder dat je seo, keywords of kliks inkoopt via bijvoorbeeld google adwords of facebook zul je er helaas weinig aan hebben.

 

Vierde probleem geld accepteren.

 

Hoe ga je geld accepteren?

Cash zal problemen geven.

Ideal kost rond de 35- 75 cent per transactie.

 

een paar andere problemen die ik voor jou idee zie.

Welke prijs ga je vragen?

meer dan 10 euro lijkt me heel duur want dan kunnen ze gewoon naar een goede restaurant.

Maar hou je dan nog wel genoeg winst over?

 

Je hebt veel concurrentie.

Denk aan AH die 10 pannenkoeken voor 1 a 2 euro verkoopt en bijna iedere 2 km staat wel een filaal hier.

En als iemand niet uit huis wil kan die het via de website voor 4,50 euro laten bezorgen.

Zelf woon ik in Amsterdam en daar stikt het van de pannenkoektenten.

Misschien kun je opvallen door geen conserveermiddelen en biologische ingrediënten te gebruiken.

 

Een andere idee is jezelf op feestjes en gelegenheden verhuren.

bijvoorbeeld op verjaardagen onbeperkt pannenkoeken voor een vaste prijs aanbieden.

Dan heb je wel een draagbare fornuis en afzuigkap nodig.

Pannenkoeken aan huis.

 

In ieder geval veel succes.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het echt nog een heitje voor een karweitje is zou ik me niet te druk maken. Ga gewoon beginnen, maak de fouten die gemaakt moeten worden en analyseer dan en keer of er leven in zit. Dan kun je altijd nog professionaliseren, een ondernemingsplan schrijven en een goede financiële analyse ( ''Ik heb al uitgerekend dat de kosten van benzine mee valt aangezien het kleine ritjes zijn'' is niet echt heel doordacht).

Zolang het klein is en je onder de radar blijft kraait er geen haan naar. Heb er ook een beetje plezier in dan is het sowieso een leerzame en leuke tijd geweest.

Link naar reactie
  • 0

@Sabra

 

Je hebt zeker een punt. Maar aangezien pannenkoeken toch nog wel wat tijd in beslag neemt om te maken (zeker voor een heel gezin) dan willen mensen misschien toch liever pannenkoeken dan weer wat halen bij de snackbar. Ik denk dat pannenkoeken over het algemeen als iets gezonder wordt beschouwd door de consumenten. Ook zijn het opwarm-pannenkoeken waar u het over heeft, ik zelf vind dat maar plastic lapjes en niet te vergelijken met een echt versgebakken pannenkoek.

 

Zoals ik al wel aangaf kunnen we ze ook koud bezorgen, voor ons makkelijker en een redelijk groot deel van de consumenten vindt ze koud net zo lekker.

 

@kok 2013

 

Bedankt voor je reactie als eerst en dat je al jouw problemen deelt!

 

Ik heb ondertussen inderdaad maar een email naar mijn gemeente gestuurd. Krijg volgende week antwoord, kreeg ik terug.

We wonen niet in een huurhuis dus problemen met een huurcontract heb ik dan niet, lijkt mij.

 

Voor het voedsel vervoeren moet ik inderdaad wel wat hebben eigenlijk. Een soort voedselbox lijkt mij een prima idee, ik zal eens kijken wat er voor betaalbaars te halen is.

 

Om aan klanten te komen had ik al een paar ideetjes, sowieso natuurlijk mond op mond (al gaat dat eigenlijk vanzelf), maar ook flyers uitdelen of in de brievenbussen doen.

 

Het geld accepteren moet ik me ook nog verder in verdiepen. Waarschijnlijk gaat dit dan via de website. Kunt u me ook vertellen waarom cash problemen zou kunnen geven?

 

De prijs wordt inderdaad ook nog een puntje die we even moeten berekenen, al proberen we die zo laag mogelijk te houden. Al willen we natuurlijk nog wel een beetje winst hebben.

 

Concurrentie is zeker waar. Mocht er toch te weinig animo voor zijn dan kunnen we gewoon stoppen. We hebben geen dure uitgaven die we terug hoeven te verdienen (behalve de eventuele voedselbox).

 

Onszelf verhuren op feestjes en andere gelegenheden zou altijd nog kunnen komen natuurlijk. Al hebben we nou eenmaal nog niet de benodigde spullen hiervoor. Toch een leuk idee!

 

Bedankt!

 

@Grenziooz

 

Dat is ook zeker waar, gewoon lekker beginnen leer je vaak wel het meest van. Het enige wat ik het liefst wel wil voorkomen zijn eventuele boetes als iets niet mag, dat wil ik graag voorkomen. Vandaar onder andere ook dit topic zodat we niet voor grote verassingen komen te staan.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben eens gaan kijken of er hier zoiets in de buurt zit, dat pannenkoeken bezorgt. Valt me op dat ze heel specifiek focussen op kinderen (met een surprise er bij etc.). Misschien is het een idee dat je er een aantal benaderd die niet bij je in de buurt zitten, om eens na te gaan wat de meest verkochte pannenkoeken zijn. Zo kun je wat slimmer inkopen en loopt het mogelijk niet zo in de kosten als je er toch mee wilt stoppen.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat pannenkoeken over het algemeen als iets gezonder wordt beschouwd door de consumenten.

 

Nou...kinderen zijn er dol op, dus dan is het automatisch ongezond - da's een soort wet die voor zover ik weet echt altijd opgaat... ;)

 

Ook zijn het opwarm-pannenkoeken waar u het over heeft, ik zelf vind dat maar plastic lapjes en niet te vergelijken met een echt versgebakken pannenkoek.

 

In essentie wel, maar met genoeg stroop (butterscotch!) erop merk je daar niet veel meer van, hoor.

Link naar reactie
  • 0
In essentie wel, maar met genoeg stroop (butterscotch!) erop merk je daar niet veel meer van, hoor.

 

Wat een culinaire armoede Peter :'(. Een echte pannenkoek is oneindig veel lekkerder dan die prefab fabrieksrommel.

En niet met butterscotch...brrr.... maar maple syrup!

 

** notitie maakt: op eerstvolgende offline HL meeting primusbrandertje met pannenkoekenbeslag voor Peter meeneemt, en maple syrup uiteraard ;) **

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.