• 0

Wie kan mij handvatten geven over verkoopcijfers?

Beste mede ondernemers/starters,

 

Sinds een aantal weken lees ik hier veel, heel veel tips over het starten van een onderneming en deze goed draaiend te houden. Als eerste mijn dank hiervoor! Ik ben nieuw en heb de zoekfunctie gebruikt, ik heb gebeld met het CBS en Inretail, maar nergens is een antwoord te vinden op mijn (simpele?) vraag.

 

Ik ben van plan om een baby- en kinderkleding te beginnen, met een fysieke winkel. In mijn omgeving is weinig tot geen concurrentie in de wat duurdere kinderkleding. Hiermee bedoel ik niet de exclusieve kleding (zoals McGregor, Gant, Retour, Replay, etc.), maar meer de sub-exclusieve kleding (merken als: Vingino, Noppies, Cars, Name it, etc. etc.).

 

Ik heb uitgezocht dat de gemiddelde uitgave voor baby- en kinderkleding 212 euro per jaar, per gezin is(bron: CBS). Nu is dit breed gemeten. Maar welk bedrag kan ik nu het beste gebruiken in mijn exploitatiebeeld, passend bij de merken/collectie die ik ga voeren?

 

Natuurlijk kan ik de 212 euro gewoon gebruiken en dat zal prima gaan. Echter als ik in mijn excel sheet met 212 of zeg 30% meer ga rekenen, dit nogal uitmaakt. Ik wil mijzelf niet rijk rekenen, maar ook niet te somber zijn.

 

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hokkie,

 

Welkom op Higherlevel!

 

Helaas kan ik je niet helpen met concrete cijfers,wel wat andere info. Ik zeg niet dat je het niet moet doen,kansen zijn er altijd. Maar...

 

De fysieke locaties in deze sector staan enorm onder druk. Ik begeleid ondernemers in financiële problemen en wekelijks meerdere telefoontjes uit deze doelgroep. Een aantal van deze begeleid in een doorstart maar bij diverse levensvatbaarheidsonderzoeken kwam steeds een negatief beeld naar boven over deze sector.

 

 

Die onderzoeken kloppen wellicht niet altijd,maar bij 10 van de 10 onderzoeken die negatief uitpakken is er wel degelijk een negatieve trend in deze sector.

 

Maar er zijn altijd uitzonderingen,ondernemenrs die iets anders brengen en een uitzondering zullen zijn op de regel!. Ga gewoon lekker door met plannen maken,maar kijk er wel extra kritisch naar aub!

 

 

Ga eens een dagje op pad, koop een NS dagkaart en ga 100 km verderop een paar soortgelijke steden in en stap gewoon binnen bij soortgelijke zaken. Brutaal binnenstappen en vragen of je een paar vragen mag stellen. Geloof me, dat vindt bijna iedereen wel leuk en je zal zien dat je overal koffie krijgt en antwoorden!

 

Succes!

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Met een beetje gericht zoeken op internet vind je over iedere branche heel veel info. Alleen is die vaak heel erg algemeen en om daar een goed plan uit te trekken is heel lastig.

 

Wat dat betreft is het advies van Danny heel geschikt om kleinschalig marktonderzoek te doen.

 

Of gewoon bij een soortgelijk bedrijf een tijdje stage lopen of werken ;)

 

De meeste kennis over mijn branche heb ik zelf opgedaan tijdens de paar jaar die ik voor een schoonmaakbedrijf gewerkt heb. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hey Danny,

 

Bedankt voor je antwoord/mening/gedachten, dat waardeer ik zeer! Ik zal je even iets meer toelichten op mijn verhaal.

 

Vanochtend heb ik, bij mij thuis, een goed gesprek gehad met iemand van het ondernemersklankbord. Samen met hem heb ik een snelle berekening gemaakt met bestaande cijfers over 2012 (2013 nog niet goed beschikbaar). Als we de cijfers mogen geloven zal mijn onderneming levensvatbaar moeten zijn! Dat was een grove berekening en het antwoord was JA!

 

Naar aanleiding van het antwoord, ga ik mijn plan verder uitdiepen, contact leggen met de gemeente, bank(en), ondernemers en een administratie goeroe ;)

 

Tijdens mijn (beknopte) concurrentie onderzoek, vond ik het al raar dat er relatief weinig fysieke winkels aanwezig waren. Maar de markt bestaat! Wij zijn zelf ook jonge ouders en kunnen nu niet in onze stadscentrum kleding kopen die we willen. Ook collega's van mijn vriendin en onze omgeving klagen hierover. Natuurlijk moet ik dit met een korreltje zout nemen, want klagen is nog geen verkoop= geen omzet ;)

 

Tja...lastig...

Link naar reactie
  • 0

Pas ervoor op dat je je niet laat leiden door een gevoel van euforie en enthousiasme maar blijf realistisch kijken naar de materie. Laat je helpen door iemand die niet alleen maar vanuit gevoel redeneert maar de cijfers op de juiste plaats zet en de risico beter kan inschatten.

Ik heb het gevoel dat je nu alleen je eigen referentiekader gebruikt maar niemand is een blauwdruk van de maatschappij. Ik raad je aan om echt gedegen marktonderzoek te doen. Vraag jezelf af waarom het een hele lastige branche is en waarom jij wel zal slagen. Verwacht niet automatisch dat de crisis al voorbij is, is die binnenkort wel voorbij zou het een ideaal moment zijn maar ik zie en hoor hier nog geen gegronde redenen voor. Er zijn genoeg topondernemers die zich helemaal kapot werken om maar boven de streep uit te komen.

Ik heb zelf ook besloten om mijn langgekoesterde droom niet te gaan uitvoeren ondanks het bewezen concept, de marges zijn gewoon te klein.

Mocht je ondanks alle kritische noten op deze site er toch voor willen gaan wens ik je oprecht veel succes!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt CBS raadplegen en dat is ook goed, kijk dan ook eens naar cijfers over geboorten e.d. Verder moet het toch vrij gemakkelijk zijn om jouw doelgroep(en) te identificeren in de omgeving waar jij jouw vestiging beoogt en enigszins het potentieel te kunnen bepalen: uitkijken naar zwangere vrouwen, mensen met kinder- en wandelwagentjes, enz. Hoeveel kom je dan tegen op wisselende momenten van de dag? Turf dat eens, ook dat kan een aardig beeld geven

 

Tevens raad ik aan om direct ook een webwinkelstrategie mee te nemen in de plannen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat een mooi forum is dit toch. Je krijgt zeer waardevol advies hierboven!!!

 

Ook ik zie een negatieve trend in (kinder)kledingwinkels. In mijn omgeving is een aantal van deze zaken gestopt omdat de online verkopen veel rendabeler waren dan de winkel open te houden. Echter: sommige lijken het nog goed te doen. Er blijven altijd ouders, zoals ik, die (kinder)kleding gewoon in een winkel willen kopen.

 

Ik zou je twee dingen voor nu willen aanraden:

 

- neem bovenstaand advies mbt elders een gesprek aangaan ter harte. Mijn ervaring is dat andere ondernemers graag met je praten over hun ervaringen. Werkt natuurlijk ook twee kanten op: misschien heb jij ideeën waar ze nog nooit over hebben gedacht, misschien klikt het zo goed dat jullie op termijn iets samen gaan doen, je weet het nooit. Maar: wees niet bang gewoon eens iemand te benaderen. Nee heb je, ...

 

- overweeg een experiment. Misschien is er in de buurt van waar je je wilt vestigen wel leegstaande ruimte beschikbaar. Probeer deze voor een korte periode te huren, regel kleding zoals je voor ogen hebt (maak bijvoorbeeld een afspraak hierover met de winkel waarmee je spreekt!) en ga eens proefdraaien. Dit experiment moet niet direct gericht zijn op geld verdienen (al is quitte spelen wel wenselijk natuurlijk), maar vooral om tegen minimale kosten maximale informatie in te winnen.

 

Veel succes!!

Heeft u een briljant idee? Of wilt u uw organisatie versterken? Ik help u graag: http://www.vlemminxcompany.com

Link naar reactie
  • 0

De cijfers van het CBS zou ik alleen gebruiken om trends te achterhalen en indien beschikbaar plaatselijke cijfers (bijvoorbeeld informatie over hoeveel gezinnen er in de gemeente zijn met kinderen etc.).

 

Daarnaast is de kledingbranche een lastige branche en kinderkleding wordt ook veel gekocht op plaatselijke 'vlooienmarkten'. Het nadeel van een online winkel is dat je behoorlijk wat aan marketing acties moet verrichten om zichtbaar te worden. Voor kleine bedrijven is dit naar mijn idee een grote bottleneck.

 

En als je ergens fysiek wilt gaan starten is er wel een geschikt pand beschikbaar, hoe zit het met de huur ed. Ik zou daarnaast verschillende scenario's opzetten en ook een worst-case scenario.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wauw! Wat een reacties! Een goed spiegelmomentje en dat is goed.

 

Kinderkleding is inderdaad een lastig verhaal, er zijn een hoop winkels die omvallen, overgenomen worden, danwel verdwijnen. Voor mijn plan heb ik inderdaad het CBS, HBD en Gemeente cijfers gebruikt om een indruk te krijgen over de levensvatbaarheid. Maar weet dat dit misschien niet voldoende is...

 

En ja, wanneer is het beste om te starten... Trekt de markt aan? Of krijgen we nog een flinke dip en kan ik deze dan opvangen? Dit zijn vragen die mij bezig houden en geloof heel veel ondernemers/starters.

 

Ook met de term "omnichannel" wordt je dood gegooid! Het lijkt mij fantastisch om een fysike winkel en een webshop te hebben, maar is dat voor nu niet te veel hooi op mijn vork? Verzuip ik dan niet in mijn werk? Een dag heeft slecht 24 uur ;)

 

Jullie reacties lees ik graag en geloof me, deze neem ik van harte!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 88 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.