• 0

Reseller/distributeur worden, waarop letten?

Goede avond,

 

Komende week verschijnt er op de Nederlandse markt als primeur een "nieuw" product. Het is al online te bestellen en het gaat om een eenvoudig, klein, electronisch maar niet echt technisch product. Er bestaan al gelijkwaardige varianten maar deze is kleiner, mooier vorm gegeven, langere levensduur, nauwkeuriger, sterker en niet geheel onbelangrijk goedkoper als zijn "gelijkwaardige". De reviews en artikelen die al over dit product geschreven zijn, zijn bijzonder positief en wordt door critici ook nauwelijks bekritiseerd en is het geloof in succes groot.

 

Dit startende bedrijf zich nog enkel bezig kunnen houden met de opzet van verkooppunten op de Nederlandse markt. Nu is mijn geloof ook groot in dit product, en zou me daarom bezig willen gaan houden met de exclusieve verkoop binnen België. Ik heb dit in een mail aan hun voorgesteld en heb hier positief antwoord op gekregen voor een gesprek as maandag.

Nu wil ik het liefst op zelfstandige basis 100% (5 dagen in de week) voor de verkoop van dit product binnen België gaan bezig houden. Dit betekend eigen vaste kosten van een kleine 600euro per maand (verzekering, sociale lasten, boekhouder, ziekenfonds) en nog het gebruik van eigen wagen en gsm voor bezoeken en afspreken klanten. De afzet markt van dit product is breed het gaat van elektrowinkel, dierenzaak, fietsenwinkels, speelgoedwinkel zorgwinkels etc... breed! Schat in als er een normale marge is voor deze detaillisten dat per winkel wel een eerste aankoop van 20 a 30 stuks wordt gedaan. De consumentenprijs (die absoluut heel redelijk te noemen is) bedraagt op dit moment 80euro incl btw. En wordt bij afname van meerdere goedkoper aangeboden, nl bij afname van 25 stuks is de prijs 60euro incl ipv de net genoemde 80euro.

 

Nu wil ik as maandag graag met een sterk en voor beide partijen redelijk voorstel komen, alle voorstellen en ideeën zijn van harte welkom alsook tips voor nuttige info op het net?

 

Alvast erg bedankt!! :) :

Sjoerd

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
De consumentenprijs (die absoluut heel redelijk te noemen is) bedraagt op dit moment 80euro incl btw. En wordt bij afname van meerdere goedkoper aangeboden, nl bij afname van 25 stuks is de prijs 60euro incl ipv de net genoemde 80euro.

 

even een vraag: wat moet een consument met 25 dezelfde apparaatjes? is dit geen kwantumkorting voor de detaillist?

Link naar reactie
  • 0

Is het de bedoeling dat jij namens het bedrijf het alleenrecht verkrijgt om een verkooporganisatie op te zetten in België of willen ze dat jij zelf ook inkoopt (zelf eigenaar van de goederen wordt) en dan verkoopt. Hoe zit het dan met productaansprakelijkheid?

 

Je geeft aan dat je een mail hebt gestuurd en er een gesprek gaat plaats vinden. In eerste instantie is dat kennismaking waar je ook van beiden kanten bekijkt wat iemands achtergrond is en ervaring en of het goed voelt om samen te gaan werken. Wat is je achtergrond eigenlijk? Heb je een sales achtergrond?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste henkh,

 

25 stuk prijs;

Dit is inderdaad een reseller's korting die ze geven voor detaillisten of mensen die het online via een webshop willen verkopen.

 

 

Beste JvdP,

 

Je vraag of ik alleenrecht ga krijgen of ga inkopen en doorverkopen;

Dit is voor het moment nog een open optie. Naar eigen inzicht lijkt het mij verstandiger om aan te sturen op alleenrecht voor België en de leveringen rechtstreeks van producent naar Belgische detailhandel. Lijkt mij de beste optie om op zelfstandige basis hun salesmanager te worden voor België. En inderdaad de product-aansprakelijkheid aan de producent z'n kant te laten. Wel dat Belgische detaillisten mij op evt kwesties kunnen aanspreken en dit op een zo juist mogelijke manier voor ze ga aankaarten/oplossen via de producent. Is iets wat nog moet blijken maar het lijkt mij dat er een goede garantie op dit product gaat zitten via de producent.

 

Mijn achtergrond komt de afgelopen 14 jaar uit het runnen van een zelfstandig horeca bedrijf. Het was/is een horecabedrijf wat vrij groot van opzet was. (+- 350 couverts op een dag). In zo'n opzet heb je aan de andere zijde veel met sales mensen te maken. Verder ben ik er van overtuigd dat mensen die lang in de horeca werkzaam zijn aan de voorkant (bediening) zoals men dat zo mooi noemt, een enorme schat aan mensenkennis opbouwen. Althans als je daar voor open staat. Mensenkennis lijkt mij een zeer belangrijk ingrediënt om te kunnen verkopen. Verder ben ik geen verkoper, want alles verkopen gaat mij niet lukken. Maar iets wat een eerlijk product is en waar ik me helemaal in kan vinden, wat in mijn ogen ook nog eens voor een zeer redelijke prijs wordt aangeboden zou ik bijna in mijn vrije tijd willen gaan doen.

 

Het antwoord waar ik eigenlijk naar op zoek ben is welke percentages zijn gangbaar en redelijk om te gaan vragen? Zodat ik mijn boterham op een normale manier kan zeker stellen en dat het voor de producent een zekere basis zal geven dat dit product levensvatbaar blijft en rendabel om te kunnen blijven door produceren plus hier marketing voor kunnen blijven voeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je gaat wel een hele andere business in en ook in een hele andere rol (functie). Elke business is weer anders en heeft een andere waardeketen wat veel tijd kost om te leren kennen. Welke partijen zijn actief, hoe zijn die georganiseerd t.o.v. elkaar, waar wordt het geld verdiend in de business en waar niet, waar liggen de risico's.

 

Maar ook hoe goed ken je het product dat je verkoopt. Bij de horeca business zie je wat je verkoopt en is daarmee heel transparant. De omzet gaat door de handen. Nu ga je een waarschijnlijk hoogwaardig technisch product verkopen. Dat vergt ook kennis van hoe je dit maakt, productontwikkeling etc. Andere tak van sport dus.

 

Hoe meer risico je neemt in deze nieuwe activiteiten hoe meer je op dat vlak kennis moet hebben. Hoe weet je anders welke risico's je aangaat. Ga je alleen maar dat product verkopen (en werk je op salaris + commissie basis in eerste instantie) dan liggen je risico's wat lager.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen en risico zijn per definitie met elkaar verbonden. Stel ik ga het risico aan, en het traject ziet er als volgt uit;

 

producent----------------tussenpersoon----------------detailhandel-----------------consument

 

producent----------------- x bedrag ----------------- x bedrag -------------- 80euro(incl 21% btw)

x bedrag

 

 

Wat zijn dan redelijke bedragen om op de x bedrag plekken in te voeren? Bij detailhandel staat 2 maal x bedrag , om een bedrag bij een 1 stuk bestelling te plaatsen , en 2de x bedrag een max bestelling van 50 stuks of meer.

 

;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo henksoet,

 

Daar is geen standaard methodiek voor om bedragen op de X jes in te vullen. Als startpunt kan je wel gebruiken wat bijvoorbeeld de kostprijs is om het product te produceren. Dat is ook afhankelijk van het volume maar je potentiele zakenpartners zouden daar wel iets over moeten zeggen. En weet je bijvoorbeeld ook waar dit product wordt gefabriceerd, hoeveel mensen werken daar, hoeveel geld steken ze in R&D, etc. etc.

 

Verder kan ik me ook voorstellen dat er gewerkt wordt met een commissie staffel. Hoe meer je verkoopt hoe groter je %. Verder is het traject dat je hieronder stelt wel heel erg algemeen en is het goed om zoveel mogelijk kennis en informatie te gaan verzamelen over de markt, partijen en het product.

 

Met bovenstaand verhaal probeer ik vooral vragen te formuleren die je kan gebruiken om verder te komen. Ik snap je euforie stemming en je vertrouwen in dit nieuwe product. Ik probeer je niet op andere gedachten te brengen maar wel heel kritisch te zijn voordat je straks iets ondertekend waar je veel spijt van kan krijgen. Verder wens ik je alle succes toe en laat maar weten wanneer het product hier op de Nederlandse markt is. Ik ben ondertussen wel nieuwsgierig geworden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

je stelt dat de consumentenprijs 80 euro is. Hoe groot is het risico dat het bij andere partijen voor een ramsj prijs weg gaat? Zeker als het een populair product wordt waar veel vraag naar is kan je er op wachten dat anderen onder die 80 euro gaan zitten.

 

Beste henkh,

 

25 stuk prijs;

Dit is inderdaad een reseller's korting die ze geven voor detaillisten of mensen die het online via een webshop willen verkopen.

 

De marge voor "kleine"resellers is dus 25% Over jouw marge zal je moeten onderhandelen met de Nederlandse leverancier. Maar om een stukje exclusiviteit te krijgen zal je ze ook zekerheid moeten bieden, niet alleen in omzet maar ook financieel.

 

Ondernemen en risico zijn per definitie met elkaar verbonden. Stel ik ga het risico aan, en het traject ziet er als volgt uit;

 

producent----------------tussenpersoon----------------detailhandel-----------------consument

 

producent----------------- x bedrag ----------------- x bedrag -------------- 80euro(incl 21% btw)

x bedrag

 

 

Wat zijn dan redelijke bedragen om op de x bedrag plekken in te voeren? Bij detailhandel staat 2 maal x bedrag , om een bedrag bij een 1 stuk bestelling te plaatsen , en 2de x bedrag een max bestelling van 50 stuks of meer.

 

Hier kunnen jij en ik ieder bedrag invullen maar dat wil niet zeggen dat jouw beoogde leverancier daar mee akkoord gaat.

 

Het antwoord waar ik eigenlijk naar op zoek ben is welke percentages zijn gangbaar en redelijk om te gaan vragen?

 

dat verschilt per artikel en branche dus daar is op een forum weinig zinnigs over te zeggen. Dus zoals gezegd gewoon onderhandelen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Jvdp en Henkh,

 

Dank voor jullie kritische positieve commentaar, ben hier echt zeer blij mee!

 

Een genoemde commissie staffel bestaan daar standaard modellen voor?

 

Henk bij je opmerking aangaande exclusiviteit, kan je me uitleggen met wat je precies bedoeld dat er ook financiële zekerheid geboden moet worden?

 

Sterk de indruk dat jullie beide uit een goede dosis opgedane ervaring putten. Lukt het om een stukje van sluier van de sluier op te lichten en een richting geven wat een goede eerste inzet in de onderhandeling kan zijn? Ben me bewust dat het eerst vooral een kennismaking zal zijn en dat een richting in de onderhandeling van een groot aantal factoren afhankelijk zoals kostprijs, reeds gemaakte investeringen, aantal personeelsleden, promotiegeld etc.... Het bedrijfje heeft hooguit 6 personeelsleden en schat de kostprijs in tussen de 10 à 15 euro. Het product bevat maar een héél klein stukje techniek wat verwerkt is in een heel simpel stuk altijd draagbaar kledingstuk.

 

Zal jullie zeker op de hoogte houden hoe het gesprek is verlopen!

 

Mvg Sjoed

Link naar reactie
  • 0
Henk bij je opmerking aangaande exclusiviteit, kan je me uitleggen met wat je precies bedoeld dat er ook financiële zekerheid geboden moet worden?

 

dit schreef jezelf in jouw openingspost.

 

zou me daarom bezig willen gaan houden met de exclusieve verkoop binnen België.

 

Als je het alleenrecht wilt hebben om hun producten in België te verkopen aan dealers zullen ze toch wel bepaalde eisen aan afname/omzet stellen. Het moet voor jouw Nederlandse leverancier aantrekkelijk zijn om jou in te schakelen. en daarnaast zullen ze ook wel een stukje zekerheid willen dat de rekeningen betaald worden.

 

Heb je de ruimte om voorraad zelf voor te financieren?

 

of wil je misschien als een soort agent op provisiebasis gaan werken en dat hun de orders rechtstreeks naar België verzenden?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook starten in eerste instantie op provisie basis. Vanuit die positie kan je verder bouwen aan een verkooporganisatie en als het loopt meer eigenaarschap claimen. Omdat je als salesmanager de contacten opbouwt en het gezicht wordt naar een bepaalde markt lever je veel toegevoegde waarde.

Link naar reactie
  • 0

Eerste kennismaking gesprek is gebeurd. Het product staat op de drempel van lancering op de markt. Er moet nog hier en daar wat ge fine-tuned worden. Dus nog even geduld, waarschijnlijk een week of twee. Voor agentschap hebben ze een vaste provisie van 12%. De hier aan gekoppelde verkooprichtlijnen met prijzen bij minimale afname en bij maximale afname naar de detaillist toe gaan ze mij toesturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.