• 0

Vraagje over de globalisatieregeling om de puntjes op de i te kunnen zetten

Beste allemaal,

 

Ik heb al een heleboel nuttige informatie gelezen op zowel deze site als de website van de Belastingdienst. Op 1 vraagpuntje die ik nog had heb ik echter nog geen antwoord kunnen vinden/krijgen en deze gaat over de globalisatieregeling binnen de margeregeling. Daar moet ik, gezien het feit dat ik munten in- en verkoop, verplicht van gebruik maken.

 

Hoe de globalisatieregeling werkt is me an sich wel duidelijk. Per tijdsvak (kwartaal) het verschil tussen het verkoopbedrag aan margegoederen en het inkoopbedrag van in dat tijdsvak ingekochte margegoederen uitrekenen en bij een positief verschil hierover BTW betalen. Nu vroeg ik mij echter nog 1 ding af, en wel het onderstaande.

 

Het afgelopen kwartaal (okt - dec 2013) ben ik met mijn eenmanszaakje voor (kleinschalige) in- en verkoop van munten begonnen. Als startvoorraad heb ik mijn eigen verzameling ingebracht. Ik heb overal nog de facturen van, dus de bedragen die ik destijds betaald heb zijn makkelijk te achterhalen. Zeg dat dit afgerond op ongeveer 5000 euro totaal uitkomt. Daarnaast heb ik, vanaf het moment dat ik me bij de KvK heb ingeschreven, in de periode oktober - december 2013 voor ongeveer 500 euro voorraad ingekocht. In het vierde kwartaal van 2013 heb ik verder voor ongeveer 1000 euro verkocht. Is het correct dat ik de ingebrachte verzameling a 5000 euro ook kan zien als "ingekochte voorraad" voor Q4 van 2013? Dus dat ik conform globalisatieregeling de volgende berekening maak voor de BTW aangifte Q4 2013:

 

1000 euro verkoop - (5000 euro inbreng + 500 euro inkoop) = - 4500 euro. En dus geen BTW betalen + een brief aan de BD schrijven met het verzoek om dit negatieve saldo mee te mogen nemen naar 2014 om te kunnen compenseren met een (hopelijk) positief winstjaarsaldo van 2014?

 

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite om dit te lezen/hierop te reageren!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Arbitrair misschien, maar ik zou zeggen van niet. Bij globalisatie wordt geen rekening gehouden met de voorraad (er wordt alleen gekeken naar inkopen en verkopen) en datgene je inbrengt bij de start is eigenlijk voorraad.

 

Bel de belastingtelefoon (sla de “telefonist/telefoniste” maar over en vraag direct naar een BTW expert, met name op het gebied van de margeregeling!), leg je vraag kort uit en vraag naar hun interpretatie.

Het is namelijk nogal specifiek dit en je kan beter ook hun verhaal aanhoren, want misschien hebben zij een bepaald beleid in deze.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Dank voor je reactie. Ik zal zeker nog een keer met de belastingdienst bellen hierover.

Input die ik ontvang zal ik vervolgens even hier posten.

 

Toch ook even een reactie op je post. Als ik mijn eigen verzameling niet als ingekochte voorraad mag behandelen i.h.k.v. de globalisatieregeling, dan ga ik daar toch enorm op toeleggen en dubbel BTW betalen? Ik heb de betreffende munten destijds immers al gekocht met betaling van BTW. Nu wil ik ze via mijn eigen zaakje met gebruikmaking van de margeregeling gaan verkopen, maar dan zou ik de gemaakte aankoopkosten niet als inkoopkosten mogen opvoeren? Dat zou betekenen dat ik bij verkoop feitelijk 21% BTW over het gehele verkoopbedrag zou gaan betalen en dus nogmaals BTW voor diezelfde munt afdraag. Dat klopt toch niet?

 

Fictief voorbeeld: ik heb in 2010 een muntje gekocht voor 121 euro inclusief BTW (100 euro munt, 21 euro BTW). De factuur heb ik nog, dus dat kan ik richting belastingdienst bewijzen. Stel voor het gemak dat dat de enige munt is die ik in Q4 2013 vanuit mijn verzameling inbreng bij de start van mijn eenmanszaak en ik doe verder ook geen extra inkopen in Q4. Diezelfde ene munt verkoop ik in Q4 2013 voor 200 euro. Als dat mijn enige bedrijfsactiviteit voor Q4 2013 zou zijn, dan zou mijn redenatie voor de globalisatieregeling zijn: winstmarge = 200 - 121 = 79 euro en hier de BTW over betalen.

Als ik de destijds betaalde aankoopkosten niet als inkoop mag opvoeren, dan zou de winstmarge uitkomen op (verkoop margegoederen - inkoop margegoederen) = 200 - 0 = 200 euro. Dan betaal ik niet alleen BTW over de eerder genoemde 79 euro, maar ook weer over het bedrag van 121 euro waar al destijds betaalde BTW in zit. Dan betaal ik dus dubbel BTW. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Of ben ik nu dingen door elkaar aan het halen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je haalt dingen niet door elkaar. Maar ik vrees dat het toch zo werkt.

 

Stel dat ik in 2014 een onderneming start:

Ik heb als privépersoon een computer gekocht in 2013 voor 2000,- inclusief BTW en die is nog gloednieuw (niet eens uit de doos gehaald). Die breng ik in als bedrijfsmiddel, want ik ben van plan om websites te gaan maken.

Uiteraard kan /kon ik voor de computer geen BTW terugvragen, want ik was geen ondernemer toen ik deze kocht.

 

Nu blijkt dat het een beetje tegenvalt om websites te maken want iedereen doet het zelf tegenwoordig en wil daar niets voor betalen. Dus ik verkoop niets in 2014 en er gebeurt verder ook niets.

Dus ik kap er mee en ik verkoop weer mijn computer aan de buurman voor 2000,- (hij wou altijd die computer hebben, want die is eigenlijk beter dan het nieuwste model en hij is nog steeds bijna gloednieuw).

 

Dan ben ik over de verkoop van deze computer ook BTW verschuldigd, want die is intussen (m.i.v. 2014) zakelijk bezit geworden en ik ben een BTW-plichtige ondernemer.

 

Zo werkt het volgens mij dus ook met jouw munten.

Maar check het standpunt van de BD maar om hun visie aan te horen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Nou, ik heb gisteren meermaals met de belasting gebeld, maar vanwege grote drukte kreeg ik helaas steeds te horen dat ik niet snel geholpen kon worden en werd de verbinding automatisch verbroken. Lekker dan.

 

Maaarrr, ik heb ook nog zitten struinen op het internet en op dit forum met wat andere zoektermen en tot mijn grote vreugde kwam ik deze oude discussie op HL tegen: inbreng eigen verzameling

 

Conclusie: je hebt gelijk, bij inbreng vanuit eigen verzameling wordt het gehele verkoopbedrag als winstmarge gezien en moet ik over dat gehele bedrag BTW afdragen. Voor de aangifte IB mag ik wel rekening houden met de aanschafwaarde i.h.k.v. het bepalen van de bedrijfswinst.

 

Op dit punt is alles mij nu duidelijk.

Super bedankt voor het meedenken/sparren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.