• 0

Marketingstrategie voor nieuw gereedschap

Marketing is niet mijn sterke kant. Ik kan wel goed "verkopen" en de behoeftes van "zien". Dat gecombineerd met mijn technische achtergrond, maakt dat ik zelf CAD-tekeningen maak en onderdelen tot een machine e.d. in elkaar bouw. Zo ook nu mijn nieuwste project, dat ik aan het ontwikkelen/tekenen ben en waarvan een showmodel wordt gebouwd. Dit project leidt tot een stuk gereedschap waarmee ik een gat in de markt opvul qua toepassingsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.Een gereedschap dat niet in de goedkopere sector valt, maar zichzelf automatisch terugverdient omdat het lijstenmakers, timmerlieden en klussers, op een eenvoudige manier werkoplossingen biedt, die nu niet voorhanden zijn. Van dit gereedschap ben ik drie varianten aan het ontwikkelen:

 

1. De duurste variant, die ook door gehandicapten of kantoorpersoneel gebruikt kan worden. (zonder technische achtergrond) Kan dus eenvoudig in grotere lijstenmakerijen en timmer-werkplaatsen worden gebruikt.

 

2. De semi-mobiele variant, die ook zelf aangedreven is, maar die speciaal gericht is op lijstenmakers en die de gangbare vakmanschap verreist. Dat is voor geen enkele vakbekwame lijstenmaker of timmerman een probleem.

 

3. De mobiele variant, waarop de timmerman/klusser zijn eigen boormachine kan aansluiten en dezelfde werkzaamheden kan verrichten.

 

Zoals ik al schreef vereenvoudigt dit gereedschap de werkzaamheden en biedt de gebruiker een uitbreiding aan toepassingen, die nu op een veel moeilijker manier moeten worden uitgevoerd. Ik kom hierop terug als ik een foto van het model kan posten en dan heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen om technische details te bespreken. Een belangrijk bijkomend detail is dat dit gereedschap een simpele combinatie is van bestaande technieken. Ik heb elk detail in mijn geest gepijnigd, maar ik kan niks ontdekken dat tot een patent o.i.d. kan leiden. De kans dat het gereedschap dus gaat worden nagemaakt schat ik hoog in. In de lijstenbranche ben ik redelijk bekend en heb ik nog niet meegemaakt dat men zaken gewoon gaat laten maken. Er is eerder sprake van respect en achting voor technische ondersteuning en producten, die ik op de markt breng. In die branche zoek ik ook geen ondersteuning, maar de branche van klussers en timmerlieden is nieuw voor mij.

 

Wat zou de beste strategie zijn om dit gereedschap te gaan promoten en zoveel mogelijk te voorkomen dat het al in een vroeg stadium wordt nagemaakt? Nu zitten er wel een paar technische handigheidjes in verborgen, waarvoor je echt techneut moet zijn om ze bloot te leggen die een niet-techneut niet zal zien,maar een techneut zal zich in de handigheidjes verdiepen en het doorgronden.

 

Een tweede aspect is dat ik dit product 100% in Europa wil blijven produceren. We moeten samen innoveren en de productie in Europa weer op gang brengen en met name in NL is dat broodnodig. De naam van het gereedschap is simpel en slaat op de toepassing en ja, die moet ik beschermen qua vormgeving e.d.

 

De vraag is wat is nu het verstandigst om dit aan te pakken. Het gereedschap is te duur om bij een bouwmarkt o.i.d. aan te bieden en daar ben i wel blij mee, want zo'n partij zou de eerste zijn om zelf meteen een versie te laten maken in Azië. Ik kan een speciale B to B website laten maken. Ik kan het op allerlei plaatsen demonstreren. Hoe zouden jullie (specialisten) dit nu aanpakken?

 

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Peter,

 

Zelf ben ik momenteel met een plan in soortgelijk stadium.

 

Wat ik gedaan heb is eerst mijn doelgroepfocus bepalen en deze zo concreet en afgekaderd mogelijk weggeschreven. Bijvoorbeeld: Bedrijven actief in X branch met X tot X personeelsleden. Dit zijn een X aantal bedrijven. Ik heb nu vier groepen geformuleerd en ben nu groep voor groep aan het onderzoeken hoe deze zo efficient en effectief mogelijk benaderd kunnen worden.

 

Je hebt drie producten in jouw topic. Zie ik het goed dat ze alle drie voor dezelfde doelgroep zijn?

 

Edit: Ik ben overigens geen marketing expert...

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch voor een octrooi gaan. Als de "verstekbak met zaag" (zo lees ik het product) nieuw is en niet voor de hand ligt dan kan dat gewoon. Ook met een combinatie van bestaande techniek of met een verbetering van bestaande techniek.

Gewoon bespreken dus met bijvoorbeeld Cees of Nico van dit forum. En ook al heb je geen sterk octrooi dan toch zal het de meeste mensen afschrikken om de tool meteen na te maken. Ook verkooptechnisch zal je meer aandacht krijgen met een product waarop octrooi is aangevraagd. Ze weten dan of denken te weten dat ze niet verder hoeven te kijken.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er al met Cees mee bezig. Er is één technisch aspect, dat heel belangrijk is en dat ik een kleine kans geef om het te kunnen beschermen. Ik ga vanmiddag een (gratis) onderzoek aanvragen.

 

Verder heb ik zo het gevoel dat dit ook allerlei financiële consequenties met zich gaat meebrengen. Zouden er vanuit de overheid nog middelen zijn om deze ontwikkeling te ondersteunen? Een proto bouwen is geen probleem, maar de kosten voor marketing e.d. mag ik ook niet onderschatten. Ik heb b.v. ook aan crowdfunding zitten denken, maar ik denk dat ik daar weinig kans van slagen heb, omdat dit gereedschap niet direct op consumenten is gericht.

Link naar reactie
  • 0

Ik bespeur een spanningsveld tussen het 'laten zien' en 'namaak voorkomen'.

Als je jouw doelgroep 1 voor 1 bezoekt met een prototype/showmodel, heb je minder kans dat ze het namaken: ze kunnen immers alleen hun geheugen gebruiken. Als je het bijvoorbeeld in een video laat zien, kun je meer mensen bereiken, maar heeft die ene enkele misschien ook meer tijd om het gereedschap te ontleden.

 

Maar: als je onzichtbaar bent en iemand anders maakt het na en promoot het wel 'voluit', lijkt diegene de echte maker.

 

Heb je al nagedacht over de inzet van een promotievideo?

Dan kun je het laten zien terwijl het gebruikt wordt. De gebruiker kan, als het geen acteur is (ivm geloofwaardig), eventueel kort vertellen wat er zo handig aan is (een korte testimonil dus). Dat kunnen ook gebruikers zijn, als je zowel een lijstenmaker als timmerman kunt strikken (en deze doelgrijpen zo letterlijk aan wilt spreken.)

Uiteraard kunnen bepaalde details, die het onwerp verraden, buiten beeld gehouden worden.

Op deze manier maak je het product dus zichtbaar, terwijl je het de copycats moeilijk maakt.

 

Daarnaast zijn er natuurlijk de vakbladen en klusprogramma's op TV.

 

PS.

Mijn vader is timmerman en ik heb hem nog nooit horen zeggen dat hij zelf een stuk gereedschap had nagemaakt.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Walter. Bedankt voor je reactie.

 

Ik heb zojuist een formulier voor een vooronderzoek naar octrooi-mogelijkheden ingevuld. Met name dat ene technische aspect, dat in een video idd onzichtbaar blijft, is mijn target. Ik ga uiteraard ook zelf in het register verder zoeken. Tot nu toe heb ik het nog niet gevonden en is er ook geen vergelijkbaar gereedschap beschikbaar.

 

Als blijkt dat i op dat aspect patent kan aanvragen en er een redelijke kans op bescherming is, kan ik de keuze voor marketing wat "gemakkelijker" gaan benaderen. Vw.b. de lijstenbranche kan ik. naast een online-video, ook op een paar beurzen gaan staan. Deze mensen zijn gevoelig voor gebruiksgemak en kwaliteit. Dat zijn juist ook de twee belangrijkste speerpunten van dit gereedschap. Daarbij komt dan nog de veelzijdigheid van de toepassingsmogelijkheden. Ik weet, vanuit mijn eigen klantenkring, dat ik ze meteen willen dat ik het gereedschap achterlaat, als ik een demo bij hen zou geven. Daarmee verover ik echter nog geen bredere bekendheid.

 

De vooronderzoeken zijn nu bepalend voor verdere mogelijkheden en keuzes.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Mijn gevoel zegt dat je inderdaad wat Walter al aangeeft je als je doelgroep niet te groot is (aanname), deze persoonlijk kunt benaderen.

 

Jij bent bekend in en met deze doelgroep. Hoe groot is de kans dat ondernemers in je doelgroep, als ze toch willen vergelijken en gaan shoppen zelf een partij gaan benaderen je product na te laten maken.

Zolang je persoonlijk verkoopt houdt je je product nog lang exclusief en geeft je dit bij voor jou voldoende afzet een financieel voordeel en informatie, daar waar een concurrent eerst nog moet ontwikkelen en de markt moet benaderen.

 

Buten Art Gallery

http://www.buten.org

Link naar reactie
  • 0

Uit je verhaal krigj ik de indruk dat je je in de lijstenmakerij-markt niet zo veel zorgen hoeft te maken.

 

In de timmermannen-markt is iets heel anders aan de hand. Die is best groot, als je kijkt naar de potentiele klanten die jouw gereedschap kunnen gaan kopen. Er zijn ook een aantal grote spelers die het gereedschap maken dat door 80% van de profesionele timmermannen gebruikt wordt.

Als die grote spelers merken dat jij een mooi product hebt bedacht, willen die dat wellicht ook aan hun productlijn toevoegen. Als er geen patent/octrooi of wat dan ook is, zullen ze gewoon een Industrial Designer of drie jouw video en je tool geven en zeggen "maak dit". En dan vermoed ik dat het niet zo heel ingewikkeld zal zijn om na te maken. Het is namelijk al een keer bedacht. Door jou.

Ik heb geen idee hoe smerig die partijen het spelletje spelen, maar als pakweg de complete Europese gereedschapsmarkt hiermee te veroveren valt, sja.

Enige productbescherming lijkt mij dus wel essentieel, maar ook de bereidheid om indien nodig een octrooi-jurist op de grote jongens af te sturen als ze het stiekem toch nagemaakt blijken te hebben.

 

Mijn antwoord gaat een beetje in de richting van "het wordt toch nagemaakt". Dat kan wellicht beter.

Laat ik een wedervraag stellen: Stel dat de copycats zich gedragen hoe ziet de situatie er dan over 3 jaar uit? Hoeveel mensen schaffen het aan? Hoeveel verkooppunten zijn er? Hoe verloopt de verkoop (webshop? winkel? bezoeken?) Wat is jouw rol? Misschien dat mensen vanuit dat plaatje goede voostellen kunnen doen over de marketing.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie input.

 

Ik ben heel intensief met dit project aan de slag. Ik heb een stappenplan gemaakt voor de hele afloop va de technische ontwikkeling om de drie proto's te maken, die dus alle drie voor een verschillende markt zijn. De meest uitgebreide versie (machine) is geschikt voor massa-productie en de grotere lijstenmakerij. De eenvoudige, zelf aangedreven uitvoering (semi-machine) is voor de kleinere lijstenmaker en de "mobiele" versie (gereedschap) is voor timmerlui en klussers. Sluit niet uit dat ook een grote timmerfabriek niet de uitgebreide machine-versie zou kunnen kopen. In dat stappenplan is ook het aspect veiligheid opgenomen en een onderzoek of een eventueel keuringscertificaat noodzakelijk is. Zo'n certificaat zou de ontwikkelingskosten nagenoeg verdubbelen, maar als dit ook de internationale marketing ondersteunt, moet ik het doen.

 

Ik heb zelf ook eerst gedacht dat de methode van Iwan de goede was en dat ik het gewoon met individuele verkoop in de opstartfase zou kunnen opstarten. Dat is ook het eenvoudigst en dan is ook de bouw van de aantallen gemakkelijk te behappen. De twee eenvoudiger versies zijn in een handomdraai in elkaar geschroefd. Daar moet ik ook een mooi voorschrift voor maken.

 

Maar……. Dit gereedschap gaat het werk zoveel vereenvoudigen, nieuwe mogelijkheden bieden en de kwaliteit van het werk, zoveel verbeteren, dat het evenredig tijdsbesparing en klant-tevredenheid gaat opleveren. Het eindresultaat wordt optisch 100%. Ik weet vanuit de lijstenmakerij dat daarvoor nu doorlopend hulpmiddelen moeten worden ingezet. Dat kost allemaal tijd en gedoe.. Als ik patent heb aangevraagd zal ik uitleggen hoe ik dat heb gedaan.

 

Ik denk dus ook na over de situatie die Marcel schetst en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat je voor bijna 100% zeker kunt stellen, dat dit ook gaat gebeuren. De enige manier om dit te tackelen is dat ik bij die partijen een demonstratie ga geven en hun bekend maak met de octrooiaanvraag en de certificaten en hen aanbied om ze in licentie te verkopen. Datzelfde moet ik ook doen met een grote partij in de VS voor de lijstenbranche en enkele partijen voor verkoop in Europa. Die contacten heb ik al.

 

Ik denk dat ik deze ontwikkeling niet kan tegenhouden en dan kan ik beter de koe bij de horens nemen en op die manier de zaak naar de "grote" markt laten brengen. Dat heeft echter ook invloed op mijn prijs-strategie en dus zal ik ook middels calculatie moeten bekijken of ik nog wel voldoende winst kan blijven maken en de gereedschappen niet te duur worden om tegen de bestaande machines te kunnen blijven concurreren.

 

Het tweede gevolg van deze stap, zal zijn dat ik de productie heel professioneel en seriematig moet opbouwen, verpakkingen moet gaan ontwikkelen e.d. Dat is leuk werk.

 

Zie ik zaken over het hoofd of hebben jullie een goede aanvulling?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hou jullie maar op een blog-achtige manier op de hoogte.

 

Vanmorgen kreeg ik een mail met een case-nummer en een overzicht van subsidie- en financieringsmogelijkheden. De eerst interessante is de mogelijkheid om dit project te laten beoordelen door een specialist bij EZ. Ik ga dat traject morgenochtend opstarten met een eerste contact en met vragen (vanaf mijn kant) in hoeverre er informatie aangeleverd moet worden.

 

Eergisteren heb ik ook al de mogelijkheden en gevolgen van dit gereedschap besproken met mijn grootste klant, die wereldwijd opereert en ook wereldwijd levert. Zij zouden een ideale zakenpartner zijn om dit te verkopen.

 

Vandaag heb ik ook besloten om bepaalde onderdelen, waaraan toch CNC- gefreesd moet worden, meteen via CNC van mijn logo worden voorzien. Elke machine/gereedschap, krijgt weliswaar een machineplaatje waarop het type-nummer, patentnummer en bouwjaar zen mijn O-Systems staan ingegraveerd, maar zo'n plaatje kan worden verwijderd of eraf worden gehaald. Voor het verwijderen van een gefreesd logo moet men wat meer moeite doen.

 

Even een overzicht van zaken die van belang zijn in de voorbereiding en realisering van dit project: Een aantal onderdelen zal ik moeten uitbesteden danwel expertise voor moeten inwinnen. Hiervoor zijn echter ook regelingen.

 

- Visualisering van het idee. ( 3 modellen)

- Vooronderzoek patentmogelijkheden. (basis voor 3 modellen)

- Patentkosten plannen.

- Vooronderzoek technische realisatie. (elk model apart mechanisch, elektrisch, elektronisch en 1 model ook pneumatisch)

- Resultaat vooronderzoek vastleggen in 3 plannen tot realisatie.

- Onderzoekskosten plannen.

- Vooronderzoek veiligheidsaspecten. (elk model apart)

- Onderzoekskosten plannen.

- Resultaat vooronderzoek vastleggen als basis certificering.

- Certificeringskosten plannen.

- Vooronderzoek verkoopmogelijkheden bijproducten.

- Gereedschapskosten bijproducten plannen.

- CAD-tekeningen en eindontwikkeling arrangeren.

- Onderdelen proto's laten maken.

- Proto's samenbouwen.

- Certificering machines arrangeren.

- Marketingplan opstellen machines.

- Marketingplan opstellen bijproducten.

- Producten/machines demonstreren.

- Marketingkosten plannen.

- Vooronderzoek productie-faciliteiten.

- Kosten productiefaciliteiten en hulpmiddelen plannen.

- Kosten inkoop en voorraad/middelen plannen c.q. cash flow.

 

Er kunnen nog wat posten bij of tussen komen…...

 

Link naar reactie
  • 0

Het tweede contact bij RON verloopt wat stroever. Om b.v. in aanmerking te kunnen komen voor innovatiekrediet, is er een onderdrempel van €150.000,-- ingebouwd per innovatie-project. Je kunt de kosten aardig opfokken door de meeste projectonderdelen uit te besteden. Dat is leuk voor de administratieve werkverschaffing maar minder leuk voor een vlotte doorstroom van dit project. Ik ben er nog niet uit…….

Link naar reactie
  • 0

Door de hele materie uit te spitten denk ik toch aan drie relevante en sterke claims te kunnen komen.

 

Is het mogelijk om nu even te brainstormen over "innoveren"?

 

Wordt onder innoveren enkel en alleen de directe verbetering aan een product, of een vernieuwde techniek e.d. gedacht?

 

Of kan dat begrip helemaal worden uitgerekt t/m het productie-klaar maken van de vernieuwing? Ik doel daarmee op de benodigde nieuwe productiemiddelen, aanloopkosten, nieuwe faciliteiten e.d..

 

Kunnen die laatsten ook onder een "Innovatiecrediet-MKB" vallen? Op die manier zou ik n.l. de norm wel halen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Door de hele materie uit te spitten denk ik toch aan drie relevante en sterke claims te kunnen komen.

 

Is het mogelijk om nu even te brainstormen over "innoveren"?

 

Wordt onder innoveren enkel en alleen de directe verbetering aan een product, of een vernieuwde techniek e.d. gedacht?

 

Of kan dat begrip helemaal worden uitgerekt t/m het productie-klaar maken van de vernieuwing? Ik doel daarmee op de benodigde nieuwe productiemiddelen, aanloopkosten, nieuwe faciliteiten e.d..

 

Kunnen die laatsten ook onder een "Innovatiecrediet-MKB" vallen? Op die manier zou ik n.l. de norm wel halen denk ik.

 

Als je op zoek bent naar verbetering van de financiële haalbaarheid van je "technologische ontwikkelingsproject" kun je misschien ook eens kijken naar de WBSO.

http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/wbso-en-rda

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruub. De wbso is al een bekende voor mij. Ik zal binnen zeer korte tijd wat meer gegevens posten van deze machine, zodat we wat inhoudelijker kunnen discuteren. Ik heb uiteraard ondertussen al een structuur van een marketing opgezet, maar ik ben ook zeer benieuwd naar jullie meningen.

 

Klein probleempje is, dat de volgende ook alweer op de tekentafel ligt……. Ik moet me wel even vrijmaken, want als ik in broed- en ontwikkelsferen zit, ben ik zo scherp dat ik niet bepaald te genieten ben.

Link naar reactie
  • 0

Klein probleempje is, dat de volgende ook alweer op de tekentafel ligt…….

 

Is dat handig?

 

Daar kan ik nog geen zinnig antwoord op geven. Ik heb voor de vorige, vandaag ingediende machine zo'n 50 CAD-tekeningen gemaakt en deze week onderdelen voor 5 machines besteld. Ik heb belangstelling van mijn grote Engelse klant en onder voorwaarden ben ik bereid om die distributeur een wereldlicentie te geven, met Nederland en mijn bestaande klantenkring uitgezonderd. Verder ben ik een voorzichtige start begonnen om ook met mijn grootste Nederlandse klant in gesprek te gaan.

De Engelse partij is een wereldwijd leverende partij, die heel goed bekend is in de markt en ook een heel goede naam heeft. De machine wijst zichzelf en ik moet natuurlijk nog voor keuringspapieren en een goede verpakking zorgen, maar dat is geen grote opgave.

De NL-partij is goed gesetteld in NL en in bied hen ook een kans om nu eens echt met wat nieuws te komen.

 

Deze machine heb ik zodanig geconstrueerd, dat hij gemakkelijk 10 jaar (of langer) zonder groot onderhoud kan draaien, als ze maandelijks even een beetje siliconenspray op wat delen spuiten. Ik zie ook niet snel dat er zaken snel verslijten of breken, als er normaal mee wordt gewerkt.

 

De ontwikkelingsperiode is nu dus zowat afgesloten en nu komt de echte marketing en de afronding.

 

Ik ben zelf van plan eerst mijn bekende marktveld te bewerken, zoals ik hierboven heb geschreven en als dat loopt ga ik kijken of ik een goede partij voor de timmermarkt kan vinden.

 

De volgende machine is eigenlijk logisch aansluitend op deze machine. Ik moet er echter wel wat voorzichtig mee zijn. want mijn gedachten en visuele ontwikkeling is nog broos en ik weet nog niet of hier ook technische punten aan te pas komen, die ik ook in een patent kan verwerken. Mezelf kennende, zal ik me wel weer onder druk gaan zetten om alles eerst te schetsen en een samenstel-tekening te maken. Als ik dezelfde techniek kan inbrengen van de zojuist aangevraagde, dan zou dat natuurlijk het handigst zijn, maar dat zie ik nu nog niet gebeuren. Zover ik nu zie wordt het een andere (gecombineerde) techniek, die wel tot ondersteunende resultaten moet leiden.

 

Ik ben dus zelf meer een techneut/ontwikkelaar dan een marketeer. De twee klanten die ik als distributeurs beoog, zijn echter uitstekende marketeers.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben dus zelf meer een techneut/ontwikkelaar dan een marketeer.

 

Is dat niet de grote valkuil die voor je ligt op dit moment? En hoe los je dat op?

 

Daar heb je gelijk in. Ik los het op door met een paar goede vrienden te sparren en geen enkele snelle beslissing te nemen, buiten technische beslissingen. Ik weet in elk geval wel zeker dat ik eerst goed mijn huiswerk doe voordat ik ga onderhandelen en allerlei zaken goed ga doorberekenen. Ik eis van een licentienemer b.v. dat hij mee investeert, dat besluit had ik al genomen. Ik moet ook een assemblage-lijn opbouwen hier en misschien ga ik ook wel nog de metaalbewerking zelf doen. Maar dat hangt ook van een aantal factoren af. Ik heb nu een heel sterke en degelijke crediteuren-groep opgebouwd en dat maakt me ook flexibel.

Nog even wat over die marketeers. Ik ben zelf geen goede marketeer, maar voor deze machine hoef je marketeer te zijn, want die lost zoveel problemen op en biedt zoveel kwaliteit en meer bewerkingsmogelijkheden, dat dat vanzelf wel goed komt. Ik ben wel zelf overal bekend in NL, Europa en ook wel behoorlijk in de VS. Ik ga mogelijk wel mee met een distributeur op een beurs staan, maar ik laat het maken van folders e.d. aan hun over. Ik ga deze machine wel technisch op mijn website presenteren, maar verwijs voor aankopen naar mijn exclusieve distributeurs. Althans dat is het plan, zoals ik het nu voor heb. Ik weet dat mijn Engelse distributeur meteen een speciale mailing aan de ruim 7000 klanten zal maken en misschien zullen we dan een speciale demonstratie in Birmingham organiseren. Dan zal het niet lang duren voordat het gaat rollen. Ik presenteer zelf die machine al op een framers-forum in de VS. Als het loopt kan ik mezelf weer goed richten op de lancering van de volgende machine.

 

Ik weet echt wel redelijk in te schatten welke zaken er zometeen op me af gaan komen. Het zijn niet de eerste machines die ik bouw. Het is wel de eerste machine waar techniek in is verwerkt waar ik octrooi op heb kunnen aanvragen en het is de eerste machine die voor een veel grotere markt is bedacht. Het heeft me bijna 3 jaar gekost om op 1 jan. j.l. het idee ervoor te krijgen……...

 

Van de drie verschillende modellen ga ik straks zeker ook wat foto's plaatsen hier, zodat jullie een indruk hebben van de grootte en hoe het eruit ziet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een voorbeeldje gemaakt van de mogelijkheden aan vormen, die met de machine binnen enkele minuten kunnen worden gemaakt, met een nauwkeurigheid van een paar honderdste millimeters.

2_1393056940.jpg

De mogelijkheden zijn afhankelijk van je fantasie en zoals je ziet wordt het ook eenvoudig om keukenkastjes en keukendeurtjes te maken, door mensen die daar nu geen professioneel gereedschap voor hebben. En alles in enkele minuten tijd, zodat er ook nog eens zo'n 80% tot 90% op tijd wordt bespaard.

Link naar reactie
  • 2

De reden dat ik de vraag stel, is dat je in mijn ogen (en dat is ook maar een mening), wat teveel in ´het product´ blijft hangen.

 

Dit topic open je met de titel ´marketingstrategie´, en vervolgens gaan de meeste berichten over ´techniek´ waarbij je tussen neus en lippen door over de marketing begint. Even wat quotes:

 

Marketing is niet mijn sterke kant. [knip]

 

Wat zou de beste strategie zijn om dit gereedschap te gaan promoten [knip]

 

De vraag is wat is nu het verstandigst om dit aan te pakken. [knip]. Ik kan een speciale B to B website laten maken. Ik kan het op allerlei plaatsen demonstreren. Hoe zouden jullie (specialisten) dit nu aanpakken?

 

...proto bouwen is geen probleem, maar de kosten voor marketing e.d. mag ik ook niet onderschatten. Ik heb b.v. ook aan crowdfunding zitten denken, maar ik denk dat ik daar weinig kans van slagen heb, omdat dit gereedschap niet direct op consumenten is gericht.

 

Ik heb zelf ook eerst gedacht dat de methode van Iwan de goede was en dat ik het gewoon met individuele verkoop in de opstartfase zou kunnen opstarten. Dat is ook het eenvoudigst en dan is ook de bouw van de aantallen gemakkelijk te behappen. De twee eenvoudiger versies zijn in een handomdraai in elkaar geschroefd. Daar moet ik ook een mooi voorschrift voor maken.

 

Ik eis van een licentienemer b.v. dat hij mee investeert, dat besluit had ik al genomen.

 

Ik ben zelf geen goede marketeer, maar voor deze machine hoef je (geen) marketeer te zijn, want die lost zoveel problemen op en biedt zoveel kwaliteit en meer bewerkingsmogelijkheden, dat dat vanzelf wel goed komt. Ik ben wel zelf overal bekend in NL, Europa en ook wel behoorlijk in de VS. Ik ga mogelijk wel mee met een distributeur op een beurs staan, maar ik laat het maken van folders e.d. aan hun over. Ik ga deze machine wel technisch op mijn website presenteren, maar verwijs voor aankopen naar mijn exclusieve distributeurs. Althans dat is het plan, zoals ik het nu voor heb. Ik weet dat mijn Engelse distributeur meteen een speciale mailing aan de ruim 7000 klanten zal maken en misschien zullen we dan een speciale demonstratie in Birmingham organiseren. Dan zal het niet lang duren voordat het gaat rollen. Ik presenteer zelf die machine al op een framers-forum in de VS. Als het loopt kan ik mezelf weer goed richten op de lancering van de volgende machine.

 

Het zwabbert nog een beetje, dat is niet erg en vrij logisch, maar ik zou voordat je aan machine 2 begint, eerst machine 1 volledig in de markt zetten en leren van de dingen die goed en fout gaan.

Dat heeft een aantal voordelen:

- Je focussed op 1 ding tegelijk

- Je kunt leren van het hele traject

- Bij bewezen succes van machine 1 lift nummer 2 mee op het succes.

 

Wij hadden ooit een importschap van een italiaanse machine. Echt een geweldig ding en zijn tijd ver vooruit. Rondleidingen en demonstraties gehad en aan het eind van een week door Italie toeren hadden we wel 20 voordelen ten opzichte van bestaande oplossingen.

 

Wat bleek...wij waren technisc-/productspecialisten met daardoor een soort van blinde vlek voor de wensen en mening van de potentiele klanten. Die zaten namelijk nog in een oud denkpatroon en snapten de voordelen wel maar wilden ze niet accepteren.

 

Daar kwamen we pas achter na introductie en gesprekken met eindgebruikers. Toen bleek bijvoorbeeld een oplossing die tot personeelsverlies zou leiden helemaal niet geaccepteerd te worden omdat de archiefwereld een hele hechte club mensen is.

 

Een van de dingen die we hebben gedaan is het terugschroeven van alle voordelen tot 3 meest belangrijke voordelen in de ogen van de klant, ipv in onze ogen, en alle andere voordelen pas heel voorzichtig ter sprake te brengen als er verdergaande interesse is.

 

Een andere is dat we een stuk of 5 USP´s helemaal niet meer noemden maar wachten tot de klant die zelf ontdekte: " He, ik kan met jullie machine dit en dat, maar ik bedenk me net dat ik er ook zus en zo mee kan wat handig is voor mij". Dit creeerde binding met ons nieuwe product.

 

Wat ik dus will zeggen is:

 

Pas op met het uitbesteden van de marketing in de beginfase. Je verliest namelijk voeling met je eindgebruiker en raakt belangrijke info kwijt die je helpen je eigen strategie te finetunen.

Daarnaast zou ik eerst klein beginnen, in Nederland bijvoorbeeld en aan de hand van die resultaten je campagne verbeteren en opschalen naar wereldwijd

 

Stapje voor stapje dus :-)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je info Frans.

 

Ik ben erg enthousiast over deze machine. Hij is bedoeld voor bedrijven/inlijsters/houtbewerkers, waar maar 1 of enkele mensen werken, zodat die mensen veel sneller en beter hun producten kunnen maken. Dat het sneller en beter is, heb ik met een deel van de techniek al in Eindhoven bewezen en daar komt nu eindelijk ook mijn 1301-project op gang. Die gebruikers kunnen dan ook meer en ander werk binnenhalen. Dat is de insteek en niet dat ze mensen gaan ontslaan. De machines die voorheen heb gebouwd waren voor de serie-productie in grotere bedrijven en daar zal het wel een rol hebben gespeeld.

 

De beoogde klanten in de lijstenmarkt werken doorgaans met een houtkapper en/of een dubbele houtzaag, die alleen onder een hoek van 90 gr. kan zagen. De kwaliteit van een afkortzaag komt hier echt te kort. De ontwikkeling van een zaagmachine zit al een paar jaren in mijn hoofd, alleen is er nu deze verstekmachine bijgekomen, omdat er behoefte is aan een sterkere en betere verbinding, dan met de gangbare-zwaluwstaartnieten mogelijk is. Vandaar dat ik dus al de eerste samenstellingen van een geheel nieuwe zaagmachine heb gemaakt. Die komt echter in een hoger prijslevel uit dat deze verstekmachine, maar samen biedt het een z.g. totaaloplossing. Dit hoeft de marketing en verkoop van de verstekmachine niet in de weg te staan. Voor een timmerman is een afkortzaag in 99% van de gevallen wel voldoende denk ik. Daar betreft het meestal plankjes en rechthoekig hout.

 

Ik zit met de situatie dat ik redelijk goed bekend ben in mijn markt. Een demonstratie geven op beurzen doe ik graag en luisteren naar de behoeften van allerlei mensen uit de markt doe ik nog liever. Dat ga ik ook niet opgeven. Ik kan echter niet in de VS of in Australië 1 voor 1 een machine gaan leveren, want dat wordt veel te duur en levert voor mij veel teveel bijwerk en administratie op. Ik kan dat veel beter over een goede betrouwbare schijf laten lopen, die door de gebruikers ook als betrouwbaar bekend staat. Bovendien kan ik die distributeur middels een licentiecontract binden en een tegenprestatie eisen voor de exclusiviteit van zijn licentie. De licentiehouder zal een sterke promotie houden binnen zijn klantenkring en de machine op vele beurzen tonen. Zij draaien zo'n 19 beurzen per jaar, wereldwijd. Ik moet realistisch zijn en erkennen dat ik dat zelf niet kan realiseren. Bovendien wordt ik dan opgeslokt in marketing- en administratieve werkzaamheden, die me de tijd ontnemen om verder te kunnen ontwikkelen en een productielijn op te bouwen.

 

Het inkopen van onderdelen en het samenbouwen, verpakken en verzenden, doe ik echter wel in eigen beheer. Het zal geen enkel probleem zijn om een machine naar Duitsland te sturen, terwijl die aan Engeland wordt gefactureerd. Elke machine zal van een machinenummer/plaatje worden voorzien en worden geregistreerd.

 

Ik ben idd wat veel bezig met de techniek, omdat ik natuurlijk wel enthousiast ben over het feit dat er toch nog 6 mooie claims in de patentaanvraag staan en dat deze machine zo'n mooie technische oplossingen biedt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, snap ik en is ook logisch.

 

Andere vraag: Wat is het voordeel voor de klanten van jouw klanten?

 

Frans

 

Verhoging van de kwaliteit van het eindproduct, waarbij die kwaliteit wordt gewaarborgd door de machine. Eenvoudiger en sneller werken dus. Bovendien is er sprake van een "blinde" verbinding, die veel steviger is als de gangbare. Ze kunnen dus ook met dunner hout grotere lijsten maken.

 

Uitbreiding van het assortiment met nieuwe producten, die even gemakkelijk en snel kunnen worden geproduceerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.