• 0

Marketingstrategie voor nieuw gereedschap

Marketing is niet mijn sterke kant. Ik kan wel goed "verkopen" en de behoeftes van "zien". Dat gecombineerd met mijn technische achtergrond, maakt dat ik zelf CAD-tekeningen maak en onderdelen tot een machine e.d. in elkaar bouw. Zo ook nu mijn nieuwste project, dat ik aan het ontwikkelen/tekenen ben en waarvan een showmodel wordt gebouwd. Dit project leidt tot een stuk gereedschap waarmee ik een gat in de markt opvul qua toepassingsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.Een gereedschap dat niet in de goedkopere sector valt, maar zichzelf automatisch terugverdient omdat het lijstenmakers, timmerlieden en klussers, op een eenvoudige manier werkoplossingen biedt, die nu niet voorhanden zijn. Van dit gereedschap ben ik drie varianten aan het ontwikkelen:

 

1. De duurste variant, die ook door gehandicapten of kantoorpersoneel gebruikt kan worden. (zonder technische achtergrond) Kan dus eenvoudig in grotere lijstenmakerijen en timmer-werkplaatsen worden gebruikt.

 

2. De semi-mobiele variant, die ook zelf aangedreven is, maar die speciaal gericht is op lijstenmakers en die de gangbare vakmanschap verreist. Dat is voor geen enkele vakbekwame lijstenmaker of timmerman een probleem.

 

3. De mobiele variant, waarop de timmerman/klusser zijn eigen boormachine kan aansluiten en dezelfde werkzaamheden kan verrichten.

 

Zoals ik al schreef vereenvoudigt dit gereedschap de werkzaamheden en biedt de gebruiker een uitbreiding aan toepassingen, die nu op een veel moeilijker manier moeten worden uitgevoerd. Ik kom hierop terug als ik een foto van het model kan posten en dan heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen om technische details te bespreken. Een belangrijk bijkomend detail is dat dit gereedschap een simpele combinatie is van bestaande technieken. Ik heb elk detail in mijn geest gepijnigd, maar ik kan niks ontdekken dat tot een patent o.i.d. kan leiden. De kans dat het gereedschap dus gaat worden nagemaakt schat ik hoog in. In de lijstenbranche ben ik redelijk bekend en heb ik nog niet meegemaakt dat men zaken gewoon gaat laten maken. Er is eerder sprake van respect en achting voor technische ondersteuning en producten, die ik op de markt breng. In die branche zoek ik ook geen ondersteuning, maar de branche van klussers en timmerlieden is nieuw voor mij.

 

Wat zou de beste strategie zijn om dit gereedschap te gaan promoten en zoveel mogelijk te voorkomen dat het al in een vroeg stadium wordt nagemaakt? Nu zitten er wel een paar technische handigheidjes in verborgen, waarvoor je echt techneut moet zijn om ze bloot te leggen die een niet-techneut niet zal zien,maar een techneut zal zich in de handigheidjes verdiepen en het doorgronden.

 

Een tweede aspect is dat ik dit product 100% in Europa wil blijven produceren. We moeten samen innoveren en de productie in Europa weer op gang brengen en met name in NL is dat broodnodig. De naam van het gereedschap is simpel en slaat op de toepassing en ja, die moet ik beschermen qua vormgeving e.d.

 

De vraag is wat is nu het verstandigst om dit aan te pakken. Het gereedschap is te duur om bij een bouwmarkt o.i.d. aan te bieden en daar ben i wel blij mee, want zo'n partij zou de eerste zijn om zelf meteen een versie te laten maken in Azië. Ik kan een speciale B to B website laten maken. Ik kan het op allerlei plaatsen demonstreren. Hoe zouden jullie (specialisten) dit nu aanpakken?

 

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie trouwens ook nieuwe mogelijkheden voor starters/ontwerpers, die zelf een nieuwe lijn keukenkastjes o.i.d. zouden willen ontwerpen van heel goede kwaliteit. Die lopen nu tegen heel haast onmogelijke investeringen aan om machines te kopen. Dit wordt straks mogelijk voor een veel lagere investering.

Link naar reactie
  • 0

PJ, volgens mij loop je zo vast... keukenkastjes zijn een product, dat is geen marketing. En is dit inderdaad de beste markt om steeds aan te denken? Kun je op deze manier ook steigerhout of rabatdelen zagen? Of snijden? Trespa? Parket? Laminaat? Trappen (tredes) en bekleding? Glas (in lood)? Alleen plaatmateriaal, planken of ook buisvormen en profielen? De precisie die je mobiel claimt te bereiken, past bij seriematige voorbereide, modulaire producten in productieomgevingen met hoge productiviteit. Maar waar biedt die mobiliteit en precisie nu nieuwe voordelen op locatie?

 

Wat me zeker aanspreekt is dat je nu eens aan iets anders dan vierkante of rechthoekige lijsten kunt gaan denken als lijstenmaker en consument! Of bijvoorbeeld wandmeubels spannender kunt maken dan de IKEA Expedit kast. Bepaal je ook zo nauwkeurig de aanvang van de hoek (inclusief snijverlies) op een lengte?

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. Een verkoop- of marketingstrategie voor een fabrikant kan extreem gedacht ook zoiets zijn als samenwerking met 'Tellsell' of een handige competitie 'Masterklusser' met alleen jouw tool

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voor de eindgebruikers/consumenten kunnen er ineens nieuwe producten opduiken.

 

Reden dat ik dit vraag is de volgende:

 

Natuurlijk kun je je eigen klantenkring warm maken met de voordelen als ´nauwkeuriger´, beter, steviger, goedkoper.

 

Alleen is het doel van jouw klanten uiteindelijk gewoon meer winst maken. Dat kan door kostenbesparing en kwaliteitsverbetering zoals je hiervoor aangeeft, maar jouw klanten willen natuurlijk ook graag omzetstijging.

 

Omzetstijging bereiken ze alleen als zij aan hun klanten iets kunnen bieden dat die omzet doet toenemen.

 

En dat is dus wat je ze moet gaan vertellen in mijn ogen: "Hoe zorgt mijn product ervoor dat jij meer omzet maakt en lagere kosten hebt" .

 

Of anders gezegd : "Jij kunt op die manier meer verdienen en ik help je daar op deze manier bij"

 

Als je dat goed voor ogen hebt dan heb je de basis voor een marketingstrategie

Link naar reactie
  • 0

Ik ben idd wat veel bezig met de techniek, omdat ik natuurlijk wel enthousiast ben over het feit dat er toch nog 6 mooie claims in de patentaanvraag staan en dat deze machine zo'n mooie technische oplossingen biedt.

 

Fijn dat er toch een octrooi is aangevraagd. Maar als ik dan als leek kijk naar de mogelijkheden die je hier noemt en even zoek dan bestaan er al veel machines die onder een flexibele hoek verstek kunnen zagen. En ook machines die naast verstek meteen een messing/groef (heet dat zo?) verbinding frezen zodat de verbinding verlijmd kan worden zonder krammen bijvoorbeeld deze (die nog veel meer kan). Beide toevallig op Alibaba (scoort goed in Google) maar ongetwijfeld ook elders te koop.

 

Neem aan dat je de markt goed kent en iets heel anders en unieks gaat maken. Ben erg benieuwd wat dan. Als bovenstaande machines (nog) niet worden gebruikt dan kan het inderdaad (zie Frans) zijn dat men vasthoudt aan bestaande methoden of geen geld wil investeren in nieuwe machines en opleidingen.

 

Het is m.i. niet ondenkbaar dat jouw nieuwe machine de markt opengooit voor anderen. Je kan er donder opzeggen dat inkopers en makers van machines die nu gebruikt worden zullen reageren op een nieuwkomer. Dat wordt vaak vergeten of eigenlijk genegeerd. Een andere valkuil die je moet omzeilen is het "over-engineren" (weet even geen betere term) van je product waardoor het onnodig duur en storingsgevoelig wordt.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik ken de systemen die nu worden gebruikt en die zijn qua kaliteit niet vergelijkbaar. Ik denk dat ik dan een ander draadje moet starten om inhoudelijk over de techniek te praten.

 

Overigens reageren mijn eigen klanten hier zeer opgetogen over.

 

Ik neem, weer niet gehinderd door enige kennis, aan dat je geen zaagmachine gaat verkopen maar een tool die samen met een bestaande machine gebruikt kan worden.

Mij gaat het echter niet zo zeer om de techniek zelf. Wat ik veel interessanter vind is de vraag in hoeverre het product onderscheidend is t.o.v. de bestaande producten en de vraag waarom de markt die (nog) niet gebruikt, als dat tenminste zo is? Op basis van die gegevens moet je bepalen hoe je gaat uitvoeren en hoe de marketing moet gaan. Bij bedrijven gaat het om een rationeel koopproces en als je met wat komt zal er meestal een team (bijv. beslisser/gebruiker/financiële man/vrouw) naar kijken. Opgetogen klanten is natuurlijk een prima uitgangspunt. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Hans. Ik durf te beweren dat ik als machinebouwer nauwelijks og geen inhoudenlijke technische concurrentie heb in mijn markt. Er worden uitstekende machines gebouwd vanuit het oogpunt van de bouwer maar niet specifiek vanuit het oogpunt van de gebruiker. Ik heb dan ook al diverse machines voor mijn klanten omgebouwd. Om de perfecte machine voor iemand te bouwen moet je precies weten wat de precieze behoeften zijn en hoe men eigenlijk wil werken. Dat kun je alleen maar weten als je daarin jarenlang bijtechnisch ondersteunt en over die behoeften communiceert. De meeste machines die nu gebouwd zijn, zijn een comprmies waarin de gebruiker zich moet voegen. Ik werk dus vanuit een ander inzicht.

 

En ja, ik ben dus doe specifiek gelilte en aanvullende zaagmachine aan het ontwikkelen. De machine van deze discussie is ook een volwasrdige machine en geen stuk gereedschap.

 

Ik ga een topic openen over de toegepaste techniek als il het officiele ontvangstbewijs heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al materiaal en onderdelen voor 5 machines besteld. Ik ga dus zeker de 3 verschillende modellen naast elkaar presenteren bij ons. Misschien moet ik daar dan maar een HL-meeting van maken en iedereen die geïnteresseerd is in techniek, uitnodigen en Mikky het feestelijk laten onthullen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor de vorige, vandaag ingediende machine zo'n 50 CAD-tekeningen gemaakt en deze week onderdelen voor 5 machines besteld.

 

Overigens reageren mijn eigen klanten hier zeer opgetogen over.

 

Sorry dat ik loop door te zagen (jaja, woordspeling bewust ), maar waar zijn ze enthousiast over? Je verhaal, je tekeningen of het werken met de demomachine?

 

Dat laatste lijkt me niet, want die moet je nog maken volgens mij

Link naar reactie
  • 2

Misschien moet ik daar dan maar een HL-meeting van maken en iedereen die geïnteresseerd is in techniek, uitnodigen

 

NEE! Techniek is een middel, hoe mooi ook. Officieel ben ik werktuigbouwkundig ingenieur en toch kan jouw techniek me niet zoveel schelen in dit draadje. Welke oplossingen bied je?

 

Oftewel: Nodig geen techneuten uit maar marketeers. Verlaat je comfort zone. "Verkoop gaten ipv boormachines" om maar eens een HL-classic van stal te halen

Link naar reactie
  • 2

 

Oftewel: Nodig geen techneuten uit maar marketeers.

 

Ongeveer hetzelfde advies van Arthur die in de Quote staat:

 

''Quote: Wat ging er mis?

Arthur Tolsma: Veel. We hadden pech met de crisis, waardoor telecombedrijven weinig geld hadden. Dat is de ene kant van het verhaal. We waren zelf te veel bezig met het product, en te weinig met sales. Een basisfout. We dachten: dit is zo'n goed product, dat verkoopt zichzelf. Anderen zeiden dat ook. Maar het viel toch tegen, we hadden een paar honderd klanten.''

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is een keuze. Niet elk product is gelijk. Niet elke markt is gelijk en niet elke bestaande situatie is gelijk.

 

Lijstenmarkt:

 

Ik kom met een nieuwe oplossing in een bekende markt. Ik heb in die markt al bestaande distributeurs, die een uitstekende marketing en reputatie hebben. Veel beter dan ik zelf zou kunnen bereiken, dus is het verstandiger goede afspraken te maken om die kanalen optimaal te benutten. Uiteraard kan ik (voor eigen gebruik) wel direct aan mijn bestaande klanten leveren.

 

Houtbewerkingsmarkt:

 

Daar heb ik geen enkele ervaring en die wil ik nog even laten rusten, omdat ik niet alles tegelijk over me heen wil krijgen. Als het in de lijstenmarkt loopt, benader ik een sterke partij om te bespreken of ze op dezelfde voorwaarden een licentie willen kopen.

 

Opm.:

Als ik nu al met volle bak zelf ga promoten e.d., is er grote kans dat ik daarmee een exclusieve lancering van mijn distributeurs verstoor en ontkrachtig. Zover is het ook nog niet. Eerst deze 5 machines opbouwen en presenteren aan de distributeurs. Met die mensen doe ik al meer dan 10 jaar zaken. Nieuwe leveranciers krijgen nauwelijks een kans in de lijstenbranche. Het is een behoorlijk gesloten wereldje.

Link naar reactie
  • 0

Patentaanvraag is nu officieel geregistreerd en in behandeling genomen. De onderdelen zullen komende week uit de machinefabriek komen en dan kan ik de modellen gaan opbouwen. Daarna de machines demonstreren aan de beoogde distributeurs en de mogelijke marketingplannen in de lijstenmarkt bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de marketing strategie voor je nieuwe product zou ik het volgende willen adviseren:

 

[*]Ga niet naar beurzen - die kosten veel en leveren vaak weinig op

[*]Begin een database met potentiele klanten en begin die op geografische basis te contacteren. Eerst degene die het dichts in de buurt zijn en als je die allemaal gesproken hebt steeds verder weg

[*]Creeer een standaard email met meer informatie die je ze toe kan sturen, met een paar links naar een website over het products. Als je iedere persoon een uniek nummer geeft en je die nummers via UTM code in de links verstopts kan je via Google Analytics zien wie er interesse had (diegene die veel op de website heeft gekeken) en die daarna na een paar weken weer terugbellen.

 

Veel succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Heel druk geweest met de uitwerking en bouw van de machines. Momenteel is de elektronische/pneumatische versie onder handen. Eergisteren heb ik echter nog een belangrijke aanvullende octrooiaanvraag ingediend voor een adapter-plug waarmee het gebruik van lijm van hoofdzaak naar bijzaak wordt gebracht. Voor lijstenmakers is daarmee het voordeel dat ze niet meer eerst hun product hoeven te laten uitharden en het dus meteen aan klant kunnen leveren. Het tweede voordeel is dat het tevens de verbinding enorm (wederom) versterkt t.o.v. een gewone pen/gat verbinding. De adapters zijn zodanig geconstrueerd dat je dus na montage de pen er niet meer uit kunt trekken. Met name in zachte houtsoorten, MDF en houtvezel-materiaal, kan dit een mooie oplossing zijn.

 

A.s. dinsdag komt mijn Engelse marketing-machine op bezoek.

Link naar reactie
  • 7

Betreffende project 1301 (de zelfbouw lijst, die van zeer hoge kwaliteit is en dubbelzijdig kan worden gebruikt) kan ik melden dat de productie-middelen gereed zijn en dat er een overeenkomst is gesloten met een partij die in 6 Europese landen actief is met ca 3000 (echte) winkels (marktdeel 200 miljoen burgers) en aanverwante webwinkels. Ik mag nu wel verklappen dat de lijsten onder de naam "Artyfix" op de markt gaan komen. Er zijn foto's gemaakt en posters gedrukt om de zaak in november te lanceren. Ik heb voor dit project letterlijk en figuurlijk alles zelf ontworpen, incl. de verpakking. Naast mijn eigen techniek is ook een patent in dit project ingebakken en netjes (met behulp van Joost) in een BV ondergebracht. Uiteraard heb ik ook alle licentie-contracten vanuit die BV, met alle betrokken partijen op orde.

 

Om toekomstige capaciteitsproblemen te voorkomen, ben ik al begonnen met de ontwikkeling van een zaagmachine die in normale uren 1 miljoen lijsten moet kunnen zagen. Volautomatisch en 100% veilig en (zoals van mij gewend) monkeyproof. De machine krijgt een automatische aanvoer die door 1 medewerker doorlopend kan worden gevuld (dual-system) het zagen wordt automatisch vanuit de besturing geregeld alsmede de afvoer van de stangen, die door andere medewerkers voor verdere bewerking van de band worden genomen.

 

Het 1401-project van de machine krijgt vanaf 11 nov. a.s. weer aandacht, als ik naar de introductie bij EZ ga voor de nieuwe database waarin licentie-aanbiedingen kunnen worden opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

De reuzen gaan naar mijn vrouw, mijn leveranciers en naar mijn klanten.

 

Ik ben echt tot in het "gaatje" gegaan om dit te kunnen bewerkstelligen en ik heb mijn vrouw soms tot wanhoop gedreven. Ik heb de vervelende eigenschap dat ik me steeds dieper en dieper in zo'n project graaf en me dan meer en meer afzonder van de omgeving. Als dan de spaarpotten leeg zijn geschud, en je moet heel selectief je levensonderhoud doen, moet de liefde wel heel diep zitten om nog geloof te blijven houden. En uiteraard kan dat niet vlekkeloos verlopen en krijg je ook wel eens te horen wat er aan je mankeert en je in een eigen fantasiewereld leeft. En in die omstandigheden heeft mijn vrouw dit jaar zelf ook 3 prachtige projecten gedaan en met name het laatste van vanavond is schitterend. Dat heeft ze helemaal alleen georganiseerd en het oude raadhuis van Waalwijk is tot 4 uur morgenochtend het decor van jonge kunstenaars die het gebouw helemaal hebben uitgelicht en er met video en geluidsinstallaties weer een levend gebouw van hebben gemaakt. Er is volop pr gekomen uit de kranten en in het "dode" uur, als de klok wordt terug gezet, doet onze dochter een speciale act om dat uur te eren.

 

Mijn leveranciers voor hun coulance, omdat ze in mij geloven en zien dat ik met vernieuwing mijn onderneming op een hoger level ga brengen.

 

Mijn klanten voor hun snellere betalingen, omdat ze zien dat ik mijn service naar hun toe niet laat vallen door dit project en dat ze ook wel meelevend zijn in de gebeurtenissen.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben een beetje shaky, want toen ik daarnet thuis kwam lag er een dikke envelop van de octrooiraad betreffende het nieuwheidsonderzoek over de basistechniek van de machine in dit topic. En ditmaal het 100% octrooi gekregen op alle conclusies in nieuwheid en innovativiteit.

 

Ondertussen had ik natuurlijk ook al een strategie bedacht voor dit project en ik had al besloten dat ik dit octrooi in eerste instantie gaan koppelen met het andere octrooi met die klemmetjes, waardoor ik samen met mijn partners in de lijstenbranche een zo sterk mogelijke positie inneem om naar succes met de nieuwe lijsten te gaan werken.

 

Als dat helemaal naar tevredenheid van de grond af is gekomen, ga ik onderzoeken welke andere branches iets met deze techniek kunnen doen en hoe ik daarin tot licenties kan komen. De databank van Economische zaken zal hier misschien al een vooruitlopende rol in spelen, dat zie ik dan wel gebeuren.

 

Ondertussen heb ik zelf ook al een puur informatieve website opgezet (www.odemsinnovation.com) waarop ingezetenen van de branche duidelijk kunnen vaststellen dat er sprake is van patenten, op nieuwe zaken die ze in de markt tegenkomen. Dit uiteraard ter kennisgeving en eventuele waarschuwing tegen kopiedrang. De getoonde techniek is juist informatief voldoende maar niet geheel compleet en niet gedetailleerd. Echt geïnteresseerden kunnen altijd van het contactformulier gebruik maken. (puur informatief bedoeld vanwege de aanpak) De site is in het Engels omdat er ook vanuit de Vs naar mijn ontwikkelingen wordt gekeken en uiteraard omdat ik ook op dat continent een deal wil maken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb contact opgenomen met een relatie in de VS, waarvoor ik een jaar of 15 geleden al eens een technisch probleem heb opgelost. Ik ken de directeur/eigenaar redelijk. Dat bedrijf maakt dus lijsten, presentatie-systemen en posters e.d. en is in mijn branche inmiddels tot de grootste producent gegroeid en genereert jaarlijks een netto winst tussen de 40 en 50 miljoen dollar. Het grootste deel van hun omzet wordt via bedrijven als Walmart en Target gegenereerd.

 

Vorige week heb ik mijn modellen op hun bureaus doen belanden en in een eerste reactie hebben ze deze als "zeer innovatief" betiteld, met de mededeling om deze week meer inhoudelijk over productie, licentie e.d. te gaan communiceren.

 

Even een paar duidelijke Punten, alvorens ik mijn vraag ga stellen:

 

Het betreft een geheel nieuwe houten lijst, die middels technieken in de toepassing (door gebruiker) en in de productiemiddelen, door 2 patenten wordt beschermd.

 

De benodigde productiemiddelen zijn ook uitontwikkeld en na een licentieovereenkomst, kan ook in de VS binnen 3 maanden worden geproduceerd, voor de gehele markt, buiten Europa.

 

Gezien de nieuwe toepassingsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid, verwacht ik dat er jaarlijks minimaal 500.000, maar eerder nominaal 1 miljoen lijsten verkocht gaan worden. In de b to b (fabriek to winkel) situatie, kan daar een netto winst van ca 2,2 miljoen (ook jaarlijks) mee worden gemaakt, maar het aantal is nog aan de voorzichtige lage kant. Het nieuwe systeem is n.l. ook presenteerbaar als wissellijst en dan zouden aantallen een veelvoud kunnen worden.

 

Jullie voelen de vraag al aankomen natuurlijk:

 

Wat is voor deze situatie een redelijke licentievergoeding/constructie?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans. Artyfix is al heel lang een klant van mij. De eigenaar heeft meerdere bedrijven en wilde er eigenlijk het bijltje bij neergooien. Je ziet dat het beroep lijstenmaker langzaam uitsterft. We zijn toen in een discussie geraakt en ik heb toen gesteld dat je echt met iets geheel nieuws moet komen om de markt op te frissen en nieuwe kansen te creëren. Dus met hem heb ik nu een Licentieovereenkomst voor Europa. Ik heb 25% in dit project mee-geinvesteerd en deel ook 25% mee in de netto winst. Om kunstjes af te blokken is de calculatiemethode ook door mij opgesteld en als aanhangsel in het contract opgenomen. Voor mij is dit de gunstigste overeenkomst, maar met MCS wil ik het anders regelen en op kortere termijn geld binnen halen. De situatie van MCS is qua marketing al veel gunstiger als met Artyfix, omdat we hier "nieuwe spelers" op groot niveau zijn. MCS heeft al die lijnen al wereldwijd open liggen. Het zou theoretisch ook nog kunnen zijn dat MCS het hele project wil afkopen om ook in Europa te verkopen. Ik wacht dat maar even af.

 

Los van deze 2 "kanalen", heb ik zelf ook het initiatief genomen om de zelfbouw-lijsten ook online via een eigen webwinkel rechtstreeks aan particulieren te gaan aanbieden. Dat doe ik ook in een samenwerking (met een vriend/webdesigner) en de winkel is bijna klaar. We verkopen dan dit type Artyfix lijsten en nog wat losse spullen zoals mijn ophangsystemen. Hopelijk staat fixaframe.nl/eu volgende week online. We beginnen in Nederland en België en dan wil ik het snel uitbreiden naar Duitsland. Dit systeem vormt nauwelijks een bedreiging voor de bestaande inlijsterijen. Mensen zullen altijd nog een bepaald type lijst bij een kunstwerk willen kiezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.