• 0

Marketingstrategie voor nieuw gereedschap

Marketing is niet mijn sterke kant. Ik kan wel goed "verkopen" en de behoeftes van "zien". Dat gecombineerd met mijn technische achtergrond, maakt dat ik zelf CAD-tekeningen maak en onderdelen tot een machine e.d. in elkaar bouw. Zo ook nu mijn nieuwste project, dat ik aan het ontwikkelen/tekenen ben en waarvan een showmodel wordt gebouwd. Dit project leidt tot een stuk gereedschap waarmee ik een gat in de markt opvul qua toepassingsmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid.Een gereedschap dat niet in de goedkopere sector valt, maar zichzelf automatisch terugverdient omdat het lijstenmakers, timmerlieden en klussers, op een eenvoudige manier werkoplossingen biedt, die nu niet voorhanden zijn. Van dit gereedschap ben ik drie varianten aan het ontwikkelen:

 

1. De duurste variant, die ook door gehandicapten of kantoorpersoneel gebruikt kan worden. (zonder technische achtergrond) Kan dus eenvoudig in grotere lijstenmakerijen en timmer-werkplaatsen worden gebruikt.

 

2. De semi-mobiele variant, die ook zelf aangedreven is, maar die speciaal gericht is op lijstenmakers en die de gangbare vakmanschap verreist. Dat is voor geen enkele vakbekwame lijstenmaker of timmerman een probleem.

 

3. De mobiele variant, waarop de timmerman/klusser zijn eigen boormachine kan aansluiten en dezelfde werkzaamheden kan verrichten.

 

Zoals ik al schreef vereenvoudigt dit gereedschap de werkzaamheden en biedt de gebruiker een uitbreiding aan toepassingen, die nu op een veel moeilijker manier moeten worden uitgevoerd. Ik kom hierop terug als ik een foto van het model kan posten en dan heb ik er ook geen enkel bezwaar tegen om technische details te bespreken. Een belangrijk bijkomend detail is dat dit gereedschap een simpele combinatie is van bestaande technieken. Ik heb elk detail in mijn geest gepijnigd, maar ik kan niks ontdekken dat tot een patent o.i.d. kan leiden. De kans dat het gereedschap dus gaat worden nagemaakt schat ik hoog in. In de lijstenbranche ben ik redelijk bekend en heb ik nog niet meegemaakt dat men zaken gewoon gaat laten maken. Er is eerder sprake van respect en achting voor technische ondersteuning en producten, die ik op de markt breng. In die branche zoek ik ook geen ondersteuning, maar de branche van klussers en timmerlieden is nieuw voor mij.

 

Wat zou de beste strategie zijn om dit gereedschap te gaan promoten en zoveel mogelijk te voorkomen dat het al in een vroeg stadium wordt nagemaakt? Nu zitten er wel een paar technische handigheidjes in verborgen, waarvoor je echt techneut moet zijn om ze bloot te leggen die een niet-techneut niet zal zien,maar een techneut zal zich in de handigheidjes verdiepen en het doorgronden.

 

Een tweede aspect is dat ik dit product 100% in Europa wil blijven produceren. We moeten samen innoveren en de productie in Europa weer op gang brengen en met name in NL is dat broodnodig. De naam van het gereedschap is simpel en slaat op de toepassing en ja, die moet ik beschermen qua vormgeving e.d.

 

De vraag is wat is nu het verstandigst om dit aan te pakken. Het gereedschap is te duur om bij een bouwmarkt o.i.d. aan te bieden en daar ben i wel blij mee, want zo'n partij zou de eerste zijn om zelf meteen een versie te laten maken in Azië. Ik kan een speciale B to B website laten maken. Ik kan het op allerlei plaatsen demonstreren. Hoe zouden jullie (specialisten) dit nu aanpakken?

 

 

[titel toegespitst - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die ken ik zeker wel, maar dat is toch een andere wereld. Bovendien is dit een heel andere ontwikkeling. Ophangsystemen zijn voor "erbij" en dus nauwelijks separaat te verhandelen. Later zal ik nog wel wat meer uitleg geven over hoe dit wereldje in elkaar zit. Het telefonisch overleg is overigens vastgezet op morgenmiddag 4 uur.

Link naar reactie
  • 0
Het betreft een geheel nieuwe houten lijst, die middels technieken in de toepassing (door gebruiker) en in de productiemiddelen, door 2 patenten wordt beschermd.

Ben erg benieuwd naar de patenten en de beschreven techniek. Als niet insider snap ik er bar weinig van als ik je nieuwe site bekijk. Zijn de patenten al ergens te lezen? Heb het wel even snel op Espacenet geprobeerd maar zonder succes.

 

Wat vooral van belang is wat de (nieuwe/innovatieve) techniek de gebruiker oplevert en natuurlijk ook kost. En vooral ook hoe je de natuurlijke weerstand tegen verandering kan reduceren. Ik heb al vaak meegemaakt dat iets wat bewezen beter/veiliger/milieuvriendelijker enz. is, nog niet betekent dat de markt massaal over wil stappen. De ene keer is daar slimme marketing voor nodig en de andere keer tijd en soms moet je geluk hebben dat de markt gewoon toe is aan iets nieuws.

Link naar reactie
  • 1

Ik vind het een beetje gênant om deze follow up te posten, maar we hebben een heel aangenaam gesprek gehad en daarin zijn eerst de globale bedoelingen vastgelegd, waarin belangrijk was in welke vorm "wij" zouden gaan samenwerken. Die samenwerking heb ik duidelijk geschetst en de 2 sporen uitgelegd en begrensd tot de lijstenindustrie. Daarna werd ik gecomplimenteerd vanwege de kwaliteit van mijn lijst, die ze nu zelf absoluut niet kunnen maken met hun machinepark. En dat het natuurlijk in die 2 ontwikkelingsjaren voor mij een "hell off a job" moet zijn geweest om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Toen ik duidelijk had gemaakt dat de bedoeling is dat zij het als hun eigen product op de markt moeten gaan brengen via hun uitstekende kanalen, was hij ook erg blij. En toen kwam logische vraag aan mij, in welke richting ik dacht als financiële licentievergoeding voor deze 2 patenten. En toen heb ik gezegd dat het in een bedrag met 6 nullen moest zijn en dat we dat in gezamenlijk overleg moeten gaan invullen. En toen was hij heel blij en vroeg me vriendelijk om de komende dagen een technisch/financieel plan te maken dat zij dan volgende week kunnen uitwerken, zodat we dat de week erna kunnen beklinken.

 

De technische middelen worden dan inclusief hun aandeel aan ontwikkelingskosten op basis van kostprijs geleverd, alsmede mijn technische assistentie om ook daar de kwaliteit van de profielen te testen en de technische instructies aan de mensen om te gaan produceren. Tevens moeten van hun uit substantieel de patentkosten worden vergoed.

 

Ik heb heel duidelijk gesteld dat het gebruik van de patenten in het contract zal zijn begrensd tot de lijsten-industrie, waarbij zij dan de vrijheid krijgen om in eigen naam wereldwijd buiten Europa de producten te gaan vermarkten.

 

Ik heb ook de mogelijkheden buiten de lijsten-industrie aangeduid en aangegeven dat als zij intentie hebben ook daar een rol van betekenis te gaan spelen, er een tweede overeenkomst moet worden gemaakt.

 

We hebben blij en hoopvol afscheid genomen en morgen ga ik aan de slag om het technisch/financieel plan af te ronden, waarbij ik de precieze hoogte van de licentievergoeding ga koppelen aan mijn verkoop-prognose, die ik niet eens zo heel hoog ga inzetten om dat bedrag met 6 nullen te staven.

 

Mijn overeenkomst in Europa gaat me op langere termijn meer opleveren, maar ik heb ook op korte termijn geld nodig en vandaar de afwijkende methode.

 

Nu heb ik dalijk dus rondom mijn patenten 3 pijlers gebouwd.

 

- Licentie in 25% procent eigenaar van de netto opbrengsten in Europa.

- Webwinkel om ook via internet direct aan particulieren in NL, BE en D te verkopen.

- Licentie voor alles buiten Europa met afkoop middels een vast bedrag.

- Aanvullende machines voor uitbreiding van productie-capaciteiten zullen weliswaar op kostprijsbasis worden gemaakt/geleverd, maar dat is wel nog steeds incl. mijn eigen uren en evt. aanvullende ontwikkelingskosten voor kleine veranderingen.

 

Alle inkomsten hiervan worden direct door de BV opgehaald.

 

Het project heeft/krijgt ook behoorlijke nevenresultaten voor OTS.

 

- Ik schat in dat ik binnen enkele jaren ca 2 miljoen ophangsystemen op jaarcapaciteit moet gaan produceren, waarvoor ik ook intern moet gaan investeren en moet gaan samenwerken met ZZPers om het inpakwerk e.d. te laten doen. Dit gaat niet op kostprijsbasis, dus er zit een behoorlijke omzet/winst in, die ik nu in feite indirect zelf heb gegenereerd, door de zaken aan elkaar te koppelen. Dit moet gewoon heel goed worden georganiseerd.

 

- Ik heb al een deel van een geheel nieuwe zaagmachine uitgewerkt en dat zal ik dalijk ook binnen maanden (en niet binnen maanden) moeten afwerken, omdat er anders bij mijn licentiehouders problemen gaan ontstaan. Uiteraard ook in open samenwerking en niet op basis van winst maar wel vergoeding van ontwikkelingstijd en testen e.d.

 

Deze situatie is de best denkbare die ik me ook zo heb voorgesteld. Vooral met het inkopen van verenband voor de productie in Waalwijk en Den Bosch, wordt ik sterken, omdat ik bij elke bestelling minimaal 7 ton materiaal af moet nemen en dat kan ik nu naar behoefte tussen 2 partijen gaan verdelen.

 

Ik had me voorgenomen om vooral de komen de persoon niet te focussen op iets nieuws, maar vanmorgen heb ik nog een aanvullend idee gekregen, waarmee ik de consumenten misschien weer iets extra's kan aanleveren, wat nu niet niet bestaat. Ik ga er eerst eens op m'n gemak onderzoek naar doen......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.