• 0

vraagje over goederen uit China..

Hoi hoi

 

Ik had een vraagje over de webshops van china. Heb net een bestelling geplaatst van 1000 us dollars voor metalen riemen en die laat ik via dhl bezorgen.

 

Ik vraag mij nu eigenlijk af wat er allemaal bij komt kijken qua belasting, invoerrecht etc.

 

De verkoper heeft mij verteld dat hij 100 dollar op het pakje zal schrijven, hij heeft het me proberen uit te leggen maar snap er helemaal niks van.

 

Hoop dat er iemand is die mij vragen kan beantwoorden, maak me nu wel een beetje zorgen hoeveel dit me eigenlijk gaat kosten...

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is de gewone gang van zaken

 

1. Het Chinese bedrijf waar goederen worden ingekocht dient het pakket te doen voorzien van een factuur waarop de aankoopwaarde staat.

2. DHL zorgt bij binnenkomst in Nederland voor de inklaring van goederen.

3. DHL levert de zending af op het aangegeven adres

4. Je ontvangt normaliter binnen 1/2 weken een factuur van DHL waarmee je de BTW, invoerrechten en een vergoeding voor de dienst die DHL levert (inklaren cq aangifte) moet betalen.

 

De fabrikant een andere waarde dan de echte waarde op een factuur laten zetten is niet handig, via de bank of Paypal heb je immers het correcte bedrag overgemaakt waardoor je administratie niet meer klopt. Bovendien zijn ze bij DHL ook niet gek, als ze twijfelen aan het bedrag op de bijgesloten factuur, dan kunnen ze je verzoeken alsnog 1 te overhandigen die wel reëel is.

http://www.embeddedcomputer.nl Do It Yourself (D.I.Y), Internet of things (Iot) en machine to machine (M2M) electronics.
Link naar reactie
  • 0

Hoi hoi

 

Ik had een vraagje over de webshops van china. Heb net een bestelling geplaatst van 1000 us dollars voor metalen riemen en die laat ik via dhl bezorgen.

 

Ik vraag mij nu eigenlijk af wat er allemaal bij komt kijken qua belasting, invoerrecht etc.

 

De verkoper heeft mij verteld dat hij 100 dollar op het pakje zal schrijven, hij heeft het me proberen uit te leggen maar snap er helemaal niks van.

 

Hoop dat er iemand is die mij vragen kan beantwoorden, maak me nu wel een beetje zorgen hoeveel dit me eigenlijk gaat kosten...

 

Groetjes

 

Bezint eer gij begint

 

Met $$-tekens in de ogen kun je geen zaken doen.

 

Het zou best wel eens kunnen zijn, dat het door alle bijkomende kosten duurder gaat worden dan wanneer je het spul in Nederland bij een groothandel had gekocht. Weet je overigens wel, of je die dingen mag invoeren, of er misschien rechten van anderen op he product zitten (plagiaat). Als dat het geval is, krijg je het niet eens door de douane.

 

Het domste wat je kunt doen is de leverancier een valse factuur bij de goederen te laten voegen. Waarschijnlijk heeft ie je ook nog aangeboden het als geschenk te declareren. Ze zijn bij de douane niet gek. Ze hebben dagelijks met dat soort dingen te maken en wat je nu doet is pure oplichting die je wel eens veel problemen zou kunnen opleveren. Laat de leverancier een normale rekening voor het juiste bedrag schrijven en voer het normaal in als bedrijf.

 

Als je nog geen geld hebt overgemaakt, zou ik eerst eens wat huiswerk maken voordat je dit avontuur doorzet. Als je van een gokje houdt en die 1.000 USD als inzet je niet zeer doen als je ze kwijt bent, kun je het gewoon door laten lopen en zien wat er gebeurt. No risk, no fun.

 

Succes

 

René

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb t totaalbedrag in tweeën overgemaakt. Eerst een bedrag van 900 dollar en daarna een bedrag van 100 dollar. En hij heeft me aangeraden om 100 dollar op et pakketje te zetten. Heb wel aangegeven dat het geen gift is.

 

Maak me nu wel enorme zorgen. Stom stom stom

 

 

 

 

 

[full quote verwijderd ivm leesbaarheid - mod]

Link naar reactie
  • 0

Als je wil weten wat het echt gaat kosten (dus met een reële factuur) zul je eerst moeten weten hoeveel invoerrechten er op dit product (metalen riem???) geheven worden. Invoerrechten kunnen varieren van 0 tot >100% van de waarde, zeker als het een product is waarop antid-dumpheffing geheven wordt. Je zult dus eerst moeten bepalen wat de goederencode is van dit product. De kosten zullen uiteraard hoger uitvallen als de leverancier bewust een lagere waarde opgeeft en de douane hierachter komt, dan betaal je alsog de volle mep aan invoerrechten plus een boete. Ondanks dat de leverancier de waarde opgeeft blijf je zelf (cq. DHL) aansprakelijk voor een juiste douaneaangifte, tenzij de Chinese leverancier DDP levert.

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb t totaalbedrag in tweeën overgemaakt. Eerst een bedrag van 900 dollar en daarna een bedrag van 100 dollar. En hij heeft me aangeraden om 100 dollar op et pakketje te zetten. Heb wel aangegeven dat het geen gift is.

 

Maak me nu wel enorme zorgen. Stom stom stom

 

 

Wat ik je geschreven heb is "worst case" en ook bedoeld als waarschuwing voor andere potentiele kopers bij webshops in China. Het belangrijkste is dat je nu de leverancier zegt een normale factuur op naam van je bedrijf bij de goederen te voegen. Als je geen bedrijf hebt wordt het wat ingewikkelder omdat je dan geen EORI-nummer en BTW nummer hebt en het daardoor ook duurder wordt omdat je dan, als privé persoon, niet eens de omzetbelasting bij invoer kunt verrekenen. Ik hoop, dat de douane het je dan als privé persoon laat invoeren omdat het waarschijnlijk aan de hoeveelheid al duidelijk te zien is dat het hier om handelsgoederen gaat.

 

Geen paniek. Probeer er het beste van te maken nu, doe alles eerlijk en bid vanavond extra voordat je gaat slapen. Misschien dat dat helpt.

 

Groet

 

René

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik blijf het niet begrijpen. Allerlei mensen die zomaar beginnen met importeren en dan ook nog eens aan belastingonderduiking willen doen. Als de waarde usd 1000,- zorg dan dat er usd 1000,- aan waarde op pakket staat. Ook al wordt de zending niet gecontroleerd dan nog ben je niet handig bezig.... Daarbij komt ook dat als de zending er voor een controle wordt uitgehaald dat de waarde wel eens hoger geschat kan worden dan usd 1000,- en nog meer kwijt bent aan invoerrechten. Als laatste is plagiaat ook een controle punt. Weet je zeker dat het niet om namaak gaat?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Out of de blue voor $1000 riemen kopen is op z'n minst gezegd niet handig. Weet je al wat de kwaliteit is?

 

Sorry maar dit soort "out of the blue" commentaren is niet echt constructief te noemen en helpt niemand verder. Meningen zijn interessant zolang iemand er wat aan heeft. Dit "vervuilt" de discussie en de pogingen om iemand te helpen en maakt het geheel niet bepaald overzichtelijker en interessanter.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Bij deze bedragen is dat toch helemaal niet relevant (of mis ik hier iets)?

 

Het kan zijn dat ik nu de plank mis sla. Ik ben er altijd vanuit gegaan, dat bedrijfsmatige invoer alleen mogelijk is met een EORI-nummer en omdat de hoeveelheid mogelijk dusdanig is dat er van handelwaren kan worden gesproken en niet van gebruik voor privé doeleinden is volgens mij een EORI nummer een vereiste. Maar ik laat me graag beleren. Iedere dag dat ik iets leer is voor mij een goede dag.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hmm… wat een verwarring nu weer over een tori-nummer. Ik heb bij mijn transporteur mijn eori-nummer schriftelijk aangedragen voor export naar de VS. Dat was in 2010/2011. Destijds speelde dit nog geen enkele rol bij import. Is dat inmiddels veranderd?

Link naar reactie
  • 0

Out of de blue voor $1000 riemen kopen is op z'n minst gezegd niet handig. Weet je al wat de kwaliteit is?

 

Sorry maar dit soort "out of the blue" commentaren is niet echt constructief te noemen en helpt niemand verder. Meningen zijn interessant zolang iemand er wat aan heeft. Dit "vervuilt" de discussie en de pogingen om iemand te helpen en maakt het geheel niet bepaald overzichtelijker en interessanter.

 

Inderdaad, te primair... ik had moeten schrijven: Met nieuwe producten importeren had je kunnen overwegen om eerst een sample te bestellen. Deze werkwijze stelt je in staat om o.a. de kwaliteit van het product vast te kunnen stellen.

http://www.embeddedcomputer.nl Do It Yourself (D.I.Y), Internet of things (Iot) en machine to machine (M2M) electronics.
Link naar reactie
  • 0

Nog ter verduidelijking:

 

Als ik 1.000 hoesjes voor mobiele telefoons met een totale waarde van USD 1.000 invoer is er geen mens die mij gelooft dat ik die allemaal privé gebruik. Als ik als bedrijf goederen laat komen met een waarde van bv 10 Euro moeten die zelfs nog (temnminste hier in Duitsland) onder een EORI nummer ingevoerd worden.

 

De noodzakelijkheid van invoer onder een EORI nummer heeft volgens mij niets te maken met de waarde van de goederen maar met het doel waarvoor ze geimporteerd worden. En dat doel is in mijn voorbeeld wel duidelijk lijkt me.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Het verschil tussen bedrijfsmatige invoer en invoer als particulier wordt pas interessant als je de waardegrenzen toe gaat passen waaronder een particulier geen invoerrechten/accijns/BTW af hoeft te dragen. Boven die waardegrenzen betaalt iedereen, dus particulier en bedrijfsmatig, evenveel. De douane kan mij niet verbieden als particulier een zending goederen in te voeren, ongeacht de hoeveelheid, als ik gewoon het volle pond aan invoerrechten/BTW/accijnzen betaal.

 

Als ik die spullen in Nederland door ga verkopen zal de belastingdienst er wel weer interesse in hebben vanwege de af te dragen BTW, maar dat is geen douane-aangelegenheid.

 

Verder is de vermelding van het EORI-nummer in de aangifte voor een bedrijf inderdaad vereist. Op de website van de douane staat een overzicht, ingekorte link

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm… wat een verwarring nu weer over een tori-nummer. Ik heb bij mijn transporteur mijn eori-nummer schriftelijk aangedragen voor export naar de VS. Dat was in 2010/2011. Destijds speelde dit nog geen enkele rol bij import. Is dat inmiddels veranderd?

 

Ter info: De plicht tot invoer onder een EORI-nummer bestaat sinds 10 maart 2012.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik die spullen in Nederland door ga verkopen zal de belastingdienst er wel weer interesse in hebben vanwege de af te dragen BTW, maar dat is geen douane-aangelegenheid.

 

 

Aangezien het feit dat douane en belastingdienst toch wel een interessengemeenschap kan worden genoemd en gegevens aan elkaar doorgeven, geef ik je weinig kans dat je zoiets ongestraft zult kunnen doen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

ik ben niet van plan om iets door te verkopen. Deze regel stond er in om aan te duiden dat er belastingtechnisch wel onderscheid maakt tussen particulieren en ondernemers voor inkomsten-en omzetbelasting. Volgens de douanewetgeving mag iedere persoon (mits in de EU gevestigd, enkele uitzonderinen nagelaten) een douaneaangifte doen.

 

De vraag was dacht ik of ik als particulier goederen mag invoeren in een hoeveelheid die erop duidt dat de goederen niet bestemd zijn voor prive-gebruik. Wie gaat dat dat bepalen en aan de hand waarvan?

Link naar reactie
  • 0

Ik had al een proef bestelling gedaan en alles zag er keurig uit, precies wat ik had verwacht. Dus ik dacht ik bestel nu in 1 keer 20 riemen dan ben ik er klaar mee en hoef ik niet telkens zoveel verzendkosten betalen. De riemen zijn zo duur dat ik er haast geen winst uit kan halen en met al deze kosten erbij ben ik bang dat ik er niks mee opschiet.

 

Ik wist niet dat er allemaal zulke kosten bij kwamen (heel stom, ik weet het)

 

Het is nu gewoon hopen dat het goed komt :(

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Ik heb zelf al een aantal keer uit China besteld

Tot nu toe is het altijd goed gegaan.

Maar ik ken ook iemand die had schoenen uit China bestel.

De waarde van de schoenen zijn hier over de€150

En zij had ze voor nog geen €50 gekocht.

Haar pakje had de douane er tussen uit gepikt en ze moest iets van €30 bij betalen.

Het vervelende om in China te bestellen is,

Dat je de kwaliteit niet zeker weet.

Dit heb ik namelijk drie keer gehad.

Ik heb toen slechte referentie achter gelaten hier zijn ze niet echt blij mee.

Ik weet niet via welke site je hebt bestelt?

 

Gr van der veen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.