• 0

Oplossing gezocht voor een mobiele vrieskoelbox (Afrika)

Hallo

 

Wie heeft een idee ,ontwerp van een MOBIELE koelvriesbox (voor zuivelproducten)

voor op een 3 wielig fiets transport. Bestemd voor markt Afrika.

 

Huidige situatie: bijvoorbeeld yoghurt zakjes, deze wordt gekoeld in een mobiele koelvriesbox

d.m.v. zakjes ijsblokjes. Na verloop van tijd (paar uurtjes) is het ijs gesmolten en zijn dus de

yoghurt zakjes niet meer vriesgekoeld. De koelvriesbox wordt getransporteerd voorop op een

3 wielig fiets. Deze yoghurt fietsen rijden de hele dag door de stad in warm tropischklimaat

30 graden

 

Is er niet een vrieskoelbox te maken met bijvoorbeeld een stukje zoncel-energy of iets dergelijks

zodat vrieskoelbox de hele dag koelvries is ? Niet gemakkelijk want het kostenplaatje

voor een land als Afrika telt ook mee. Bij deze een oplossing gezocht voor bovenstaand probleem

 

Alvast bedankt ,Frans

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De koelvriesbox wordt getransporteerd voorop op een

3 wielig fiets. Deze yoghurt fietsen rijden de hele dag door de stad in warm tropischklimaat

30 graden

 

 

 

Ik heb er helemaal geen verstand van,wellicht tik ik nu klinkklare onzin:)

 

 

Een koelbox koppelen aan een dynamo op de fiets? Als ze de hele dag fietsen :)

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Fietsers genoeg in die regio. Zet er dus 2 aan het trappen i.p.v. 1!

 

Eentje om daadwerkelijk te fietsen en de andere om met een dynamo voldoende stroom op te wekken om de koeling te verzorgen. Dan werkt die koeling ook als de bakfiets stil staat. (Als die andere door blijft trappen natuurlijk….)

Link naar reactie
  • 0

Een fietsdynamo of een ledlampje (waka) lijken me nogal underpowered voor een elektrische koelbox. Een groter zonnepaneel maak het echter kostbaar. Als het geen fiets maar een brommer was, had je wat meer power om een generator aan te drijven.

 

Je kunt ook buiten de fiets kijken. Tussendoor terug naar de basis voor nieuwe ijsblokjes is waarschijnlijk niet handig. Maar als er "tankstations" voor ijsblokjes zijn op meerdere plekken in de stad kun je daar je blokjes verversen.

 

Vergeet ook niet de mogelijkheid om de koeltassen/koelboxen nog beter te isoleren. Piepschuim is niet zo duur.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een fietsdynamo of een ledlampje (waka) lijken me nogal underpowered voor een elektrische koelbox. Een groter zonnepaneel maak het echter kostbaar. Als het geen fiets maar een brommer was, had je wat meer power om een generator aan te drijven.

 

Je kunt ook buiten de fiets kijken. Tussendoor terug naar de basis voor nieuwe ijsblokjes is waarschijnlijk niet handig. Maar als er "tankstations" voor ijsblokjes zijn op meerdere plekken in de stad kun je daar je blokjes verversen.

 

Vergeet ook niet de mogelijkheid om de koeltassen/koelboxen nog beter te isoleren. Piepschuim is niet zo duur.

 

 

Hallo Ron

 

Oke koelbox extra isoleren met piepschuim, zal helpen

Zonnepaneel is te kostbaar.

 

Hoe kun je de ijsblokken extra isoleren (behalve dan met extra piepschuim)

zodat het ijs langer goed blijkt.... is er misschien geen chemicaal op de markt dat het

water ijssmelt vertraagd ? Misschien een domme vraag ,maar toch

 

Groet Frans

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Frans

 

Er is al eerder gevraagd naar jouw ambities aangaande dit nieuwe project.

Graag vernemen we van jou hoe ambitieus jij werkelijk bent bijvoorbeeld door te vertellen op welke manier jij denkt jouw producten in Afrika aan de man te brengen.

 

We krijgen nu de indruk dat je gewoon iemand bent die wat proefballonnetjes op komt laten en daarna niets meer van zich laat horen.

 

Dus vertel eens, wat zijn jou ervaringen met ondernemen?

Welke ervaring heb je met ondernemen in opkomende markten?

Van welk netwerk kun jij gebruik maken om jouw producten snel uit te rollen?

Link naar reactie
  • 0

Beste Frans

 

Er is al eerder gevraagd naar jouw ambities aangaande dit nieuwe project.

Graag vernemen we van jou hoe ambitieus jij werkelijk bent bijvoorbeeld door te vertellen op welke manier jij denkt jouw producten in Afrika aan de man te brengen.

 

We krijgen nu de indruk dat je gewoon iemand bent die wat proefballonnetjes op komt laten en daarna niets meer van zich laat horen.

 

Dus vertel eens, wat zijn jou ervaringen met ondernemen?

Welke ervaring heb je met ondernemen in opkomende markten?

Van welk netwerk kun jij gebruik maken om jouw producten snel uit te rollen?

 

 

Hallo Nico

 

Oh word ik nu al bekritiseerd en geinterviewd door een forumlid, terwijl ik pas 2 dagen

member bent van deze forum. WOW

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oh word ik nu al bekritiseerd en geinterviewd door een forumlid, terwijl ik pas 2 dagen

member bent van deze forum. WOW

 

Ja, dat zie je goed, pas na 2 dagen, sorry, meestal komen we meteen met opbouwende kritische vragen.

Blijkbaar ben je even aan de aandacht ontglipt.

 

Blijft dat we benieuwd zijn naar je plannen, hoe wil je de deurklinkvergrendelaar en de vrieskoelbox naar de markt brengen.

Als we namelijk meer info hebben kunnen we reacties op maat geven.

Link naar reactie
  • 0

hoi, wil je koelen of vriezen? daar zit nogal een verschil in natuurlijk...

 

Als je het wil koelen, dan kun je het beste gewoon de transportdozen met styrofoam, chips en koelelementen gebruiken, die ook in de medische wereld gebruikt wordt.

 

kost iets van 15 euro per doos van 60x50x40, en blijft gegarandeerd 48h lang tussen de 2 en 8 graden, bij een maximale buitentemperatuur van 45 graden.

 

voor vriezen: electrolux, sibir, en nog vele andere merken maken al een zgn "vaccine carrier" blijft de inhoud ook zonder stroom gegarandeerd onder nul voor een bepaalde periode. prijs? zal wel ergens tussen de 20 en 200 euro liggen

 

succes

auteur v/h boek: The Fundamental Basics: International Trade.

Link naar reactie
  • 0

Oh word ik nu al bekritiseerd en geinterviewd door een forumlid, terwijl ik pas 2 dagen

member bent van deze forum. WOW

 

 

Ja, dat zie je goed, pas na 2 dagen, sorry, meestal komen we meteen met opbouwende kritische vragen.

Blijkbaar ben je even aan de aandacht ontglipt.

 

Blijft dat we benieuwd zijn naar je plannen, hoe wil je de deurklinkvergrendelaar en de vrieskoelbox naar de markt brengen.

Als we namelijk meer info hebben kunnen we reacties op maat geven.

.................................................................................................................................................

 

Hallo Nico

 

Sorry hoor, ik wil niet bijdehand overkomen ??? maar telkens zeg je ‘WE willen weten’

Wie is WE ? Voor zo ver ik kan zien ben jij de enigste forumlid die meer wilt weten

over mijn plannen.

 

Je wilt weten op welke manier deurklinkvergrendelaar en de vrieskoelbox naar de

markt brengen. Je vraagt dus naar mijn bedrijfsplan, bedrijfsstrategie, ondernemers

en marketingplan.. Dit ga ik toch niet openlijk op de forum plaatsen. Dit zal niet

verstandig zijn. Wie weet is daar iemand die daar ook brood in ziet. Begrijp je.

 

Daarnaast valt dit onder kopje forum ‘Ondernemingsplannen en businessplanning”

en niet onder kopje forum ‘Innovatieve nieuwe ideeën’

 

Zodra een forumlid met een oplossing komt voor deurklinkvergrendelaar en de

vrieskoelbox, dan pas zal ik mijn plannen kenbaar maken, maar dan alleen aan

die forumlid.

 

 

Groet Frans

 

Link naar reactie
  • 0

hoi, wil je koelen of vriezen? daar zit nogal een verschil in natuurlijk...

 

Als je het wil koelen, dan kun je het beste gewoon de transportdozen met styrofoam, chips en koelelementen gebruiken, die ook in de medische wereld gebruikt wordt.

 

kost iets van 15 euro per doos van 60x50x40, en blijft gegarandeerd 48h lang tussen de 2 en 8 graden, bij een maximale buitentemperatuur van 45 graden.

 

voor vriezen: electrolux, sibir, en nog vele andere merken maken al een zgn "vaccine carrier" blijft de inhoud ook zonder stroom gegarandeerd onder nul voor een bepaalde periode. prijs? zal wel ergens tussen de 20 en 200 euro liggen

 

succes

...................................................................................................

 

Hallo Robert

 

Bedankt voor je reactie. Ik ga het even onderzoeken

 

Groet Frans

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico

 

Sorry hoor, ik wil niet bijdehand overkomen ??? maar telkens zeg je ‘WE willen weten’

Wie is WE ?

 

Beste frans,

 

Die vraag kan ik als moderator evengoed beantwoorden als Nico.

HL is een ondernemersforum met een sterk praktijkgerichte insteek op ondernemen en innoveren. Moderatoren (zoals ik) en ervaren leden (zoals Nico) stellen soms aanvullende vragen om jou zo uiteindelijk beter te kunnen helpen, en soms om het kaf van het koren te scheiden (dat laatste is vooral een taak van de moderatoren)

 

"WE" is de forumcommunity waar je je vragen nu aan stelt. Zoals Nico in zijn eerste reactie ook al aangaf, we krijgen soms mensen die vooral proefballonnetjes op komen laten om daarna niets meer van zich te laten horen, bijv omdat het vooral dromers zijn over een betere wereld. Overigens helemaal niks mis met dromers,, ik zet alleen even een scherp contrast neer omdat we op HL vooral op zoek naar actief ondernemerschap en (aanstaand) ondernemers die nog net even een zetje in de goede richting nodig hebben om hun product op de markt te krijgen.

 

Bij jou vragen is het dus een beetje zoeken, hoor jij nu bij die dromers of bij de ondernemers die nieuwe kansen zien maar de technische kennis ontbeert om de producten zelf te ontwikkelen. Als Nico zijn vraag niet gesteld had dan was dat waarschijnlijk door mij of een van de andere moderatoren gebeurd.

Er is niemand die jou hier je bedrijfsstrategie probeert te ontfutselen of probeert je het achterste van je tong te laten zien.

 

Hoofddoel van de vraag was dus iets meer over jou te begrijpen en de context waarin je de vraag stelt.

Ben je zelf op deze ideeën gekomen en wil je daarna een onderneming gaan starten of ben je al ondernemer (met banden in Afrika) en krijg je van daaruit de vraag naar een dergelijk product. Anders gezegd "wie is franspost" en "waarom deze producten" maar uit interesse om je te kunnen helpen.

 

Hoop dat dit de context van de vraag duidelijk maakt.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kun je de ijsblokken extra isoleren (behalve dan met extra piepschuim)

zodat het ijs langer goed blijkt.... is er misschien geen chemicaal op de markt dat het

water ijssmelt vertraagd ? Misschien een domme vraag ,maar toch

 

Als je zout toevoegt aan het ijs dan gaat de temperatuur naar beneden met ongeveer 5 graden. Duurt dus langer voordat het ijs gedooid is. Dit, in combinatie met een aantal ijsopslagplaatsen, kan misschien net voldoende zijn.

Link naar reactie
  • 0

Samenvatting van Roel: HL is een ondernemersforum, geen uitvindersforum.

 

Hoewel het leuk is om mee te denken over ijs koud houden is dat niet echt de focus van het forum. En er zijn wat slechte ervaringen met uitvinders geweest. Forumleden hebben daar veel tijd in gestoken, maar uiteindelijk leidt het tot niets.

 

Als je zout toevoegt aan het ijs dan gaat de temperatuur naar beneden met ongeveer 5 graden.

 

Heel eventjes maar, want er wordt warmte onttrokken om het zout te laten oplossen.

 

Duurt dus langer voordat het ijs gedooid is.

 

Integendeel, daarom wordt er zout op de wegen gestrooid in de winter. Of eigenlijk pekel, dus al opgelost zout, zodat het initiële effect van afkoelen wordt overgeslagen.

 

Maar per saldo maakt dat zout niet zoveel uit. Je kunt het smeltpunt wel beïnvloeden, maar het gaat in deze casus niet om ijs of water maar om temperatuur en koelvermogen. Dat wordt niet zoveel beïnvloed. Om stoffen als zout vooraf toe te voegen heeft dus geen effect, het koelend vermogen wordt er per saldo niet groter van.

 

Er zijn wel stoffen die je kunt mengen om, op het moment dat je ze mengt, plotseling heel koud te laten worden worden. Je krijgt dan een endotherme reactie. Bijvoorbeeld ammoniumnitraat (kunstmest) met water. Maar dan moeten de fietskaren dat spul wel meeslepen en halverwege de dag door het smeltwater mengen. En aan het einde van de dag milieuvriendelijk afvoeren. Een praktische en goedkope oplossing is het niet en er kleven (afhankelijk van de stof) risico's aan voor de voedselveiligheid. Piepschuim is dan toch makkelijker...

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico

 

Sorry hoor, ik wil niet bijdehand overkomen ??? maar telkens zeg je ‘WE willen weten’

Wie is WE ?

 

Beste frans,

 

Die vraag kan ik als moderator evengoed beantwoorden als Nico.

HL is een ondernemersforum met een sterk praktijkgerichte insteek op ondernemen en innoveren. Moderatoren (zoals ik) en ervaren leden (zoals Nico) stellen soms aanvullende vragen om jou zo uiteindelijk beter te kunnen helpen, en soms om het kaf van het koren te scheiden (dat laatste is vooral een taak van de moderatoren)

 

"WE" is de forumcommunity waar je je vragen nu aan stelt. Zoals Nico in zijn eerste reactie ook al aangaf, we krijgen soms mensen die vooral proefballonnetjes op komen laten om daarna niets meer van zich te laten horen, bijv omdat het vooral dromers zijn over een betere wereld. Overigens helemaal niks mis met dromers,, ik zet alleen even een scherp contrast neer omdat we op HL vooral op zoek naar actief ondernemerschap en (aanstaand) ondernemers die nog net even een zetje in de goede richting nodig hebben om hun product op de markt te krijgen.

 

Bij jou vragen is het dus een beetje zoeken, hoor jij nu bij die dromers of bij de ondernemers die nieuwe kansen zien maar de technische kennis ontbeert om de producten zelf te ontwikkelen. Als Nico zijn vraag niet gesteld had dan was dat waarschijnlijk door mij of een van de andere moderatoren gebeurd.

Er is niemand die jou hier je bedrijfsstrategie probeert te ontfutselen of probeert je het achterste van je tong te laten zien.

 

Hoofddoel van de vraag was dus iets meer over jou te begrijpen en de context waarin je de vraag stelt.

Ben je zelf op deze ideeën gekomen en wil je daarna een onderneming gaan starten of ben je al ondernemer (met banden in Afrika) en krijg je van daaruit de vraag naar een dergelijk product. Anders gezegd "wie is franspost" en "waarom deze producten" maar uit interesse om je te kunnen helpen.

 

Hoop dat dit de context van de vraag duidelijk maakt.

 

..........................................................................................................................................

 

 

Hallo Roel

 

 

Bedankt voor je uitleg. Is allemaal duidelijk ;D

 

De (mobiele) koelvriesbox is niet voor anderen ,maar voor eigen transport

zuivelproducten. Ik wil een (Nederlandse private label) zuivelproduct op de

markt zetten (Afrikaans land) en zoek daarvoor een geschikte koelvriesbox.

 

De bedoeling is een netwerk koelbox fietsers opzetten die het zuivelproduct

dagelijks aan de man brengt. Het betreffende zuivelproduct is nog niet

verkrijgbaar in dat land. Voor promotie product nationaal - zal een tv.commercial

komen op TV Afrika.

 

Het netwerk wordt landelijk opgezet, in de belangrijkste steden van het land.

Wij gaan eerst starten in de hoofdstad v/h land, en breiden het netwerk later

verder uit naar andere belangrijke steden. Ik ken de foodmarkt en de mensen

v/h betreffende afzetmarkt heel goed. Ik woon daar zelf al 7 jaar.

 

Mensen die internationaal op de hoogte zijn, weten dat continent Afrika

economisch aan het bloomen is. Daar zijn nog volop kansen voor zowel

startende ondernemers als voor bestaande ondernemers.

 

Ik geloof niet zo in Nederlandse netwerken voor markt Afrika, om op die

manier je product op een Afrikaanse markt te krijgen. Vooral wanneer je

geld zoekt om je product te financieren. Te veel voorwaardens en regeltjes

voordat iemand geld in je product steekt. Iedereen wilt op safe spelen,

en wachten op de eerste move van een ander. Een bekend fenomeen

in ondernemersland Nederland.

 

In Nederland wordt het steeds moeilijker om goed geld te verdienen..

Vooral voor een startente ondernemer, is het niet makkelijk om te scoren.

Je hebt als startende een budget geld om te investeren en wanneer alles

niet lukt dan ben je alles kwijt, en zit je in de schulden voor mischien wel

de rest van je leven, aan b.v. banken etc.

 

Ook in Afrika is het zeker niet makkelijk om te scoren, maar als je eenmaal

je product van de grond hebt en het loopt, dan kun echt heel en heel goed

verdienen. Dit in tegenstelling met de Nederlandse markt. Grote woorden

tellen niet, wel de daden. Ook in Afrika

 

 

 

Groet Frans , PS.over de deurklem daar later meer over..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oh sorry ik heb je bericht gisteren niet gezien, kan ook niet vinden op de forum. Normaal gesproken reageer ik op reacties

Via je profielpagina kun je je eigen berichten terugvinden. Probeer dat maar want er wachten weer heel wat reacties op jouw feedback. Verder kun je bij het aanmaken van een bericht aangeven e-mail te krijgen als er gereageerd wordt.

 

Tenslotte kan ik bevestigen dat wanneer een ervaren lid als Nico (4360 berichten, karma 428, lid sinds 2005) het woord "we" gebruikt, dit geen ongepast koninklijk meervoud is, maar een op ervaring gebaseerde representatieve weergave van meerdere actieve HL-leden, en wellicht zelfs van een meerderheid daarvan... (Zo niet, dan zullen diezelfde actieve leden hem snel terugfluiten :-) )

 

Dan over de koelbox: in een voorbij millennium, decennia geleden, heb ik ooit wel eens pizza's bezorgd. Toen, en nu nog, reden de bezorgers rond met een goed geisoleerde box, volgens mij redelijk goedkoop gemaakt van hout en gelig schuimplastic (PUR?).

Ik zou dan voor de yoghurt in zo'n kist extra met schuimplaat afgesloten vakken maken zodat de kou bewaard blijft.

Een andere mogelijkheid is die wagentjes voor schepijs eens nader te bekijken...

Link naar reactie
  • 0

Oh sorry ik heb je bericht gisteren niet gezien, kan ook niet vinden op de forum. Normaal gesproken reageer ik op reacties

Via je profielpagina kun je je eigen berichten terugvinden. Probeer dat maar want er wachten weer heel wat reacties op jouw feedback. Verder kun je bij het aanmaken van een bericht aangeven e-mail te krijgen als er gereageerd wordt.

 

Tenslotte kan ik bevestigen dat wanneer een ervaren lid als Nico (4360 berichten, karma 428, lid sinds 2005) het woord "we" gebruikt, dit geen ongepast koninklijk meervoud is, maar een op ervaring gebaseerde representatieve weergave van meerdere actieve HL-leden, en wellicht zelfs van een meerderheid daarvan... (Zo niet, dan zullen diezelfde actieve leden hem snel terugfluiten :-) )

 

Hallo Minint

 

Tjonge Tjonge waar is de Nederlandse taal-eenvoud ???

 

Tenslotte kan ik bevestigen dat wanneer een ervaren lid als Nico (4360 berichten, karma 428, lid sinds 2005) het woord "we" gebruikt, dit geen ongepast koninklijk meervoud is, maar een op ervaring gebaseerde representatieve weergave van meerdere actieve HL-leden, en wellicht zelfs van een meerderheid daarvan... (Zo niet, dan zullen diezelfde actieve leden hem snel terugfluiten :-) ) ??

 

Wel tot nu toe heb je je hoogewaarde en geprezen vriend 'HL NICO' geen oplossing voorgesteld voor de vrieskoelbox of deurklem. Wel dat hij mij schreef - hoeveel het mij waard was, wanneer hij een oplossing wist. Klinkt als Handje klappen! Van andere HL leden heb ik al nuttige tips gekregen - en niet eerst van - hoeveel het mij waard is ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder direct in te gaan op je vraag even kort wat informatie over de verschillende koelboxen in het algemeen. Er zijn globaal voor de mobiele markt 4 mogelijkheden om te koelen:

1. Koelbox d.m.v. ijsblokken. De Box is geisoleerd en d.m.v. koelelementen of ijs blijft de inhoud koud

2. Thermo electrische koelbox. Deze werkt met een Peltier element en kan koelen door warme lucht om te zetten in koude lucht. Kan ongeveer 18 graden onder de omgevingstemperatuur bereiken. Werkt op 12v en 230v. Extra koeling kan verkregen worden door eventueel een combinatie van koelelementen en het Peltier element. De koelbox bevat een ventilator die zorgt voor de luchtstroom. Kan storingsgevoelig zijn als er vuil of zand in de ventilator komt.

3. Absorptie koelboxen. Deze werken op 12v, 230v en gas. Kunnen ongeveer 28 graden onder de omgevingstemperatuur koelen. Werking op gas levert doorgaans de beste koeling op. Dit zou wellicht een optie kunnen zijn. Ook hier kan uiteraard "bijgekoeld" worden met bevroren koelelementen

4. Compressorkoelboxen. Deze werken op 230v en kunnen zelfs tot min 15 koelen. Door de grote behoefte aan stroom zal deze optie denk ik afvallen.

 

Ik wil benadrukken dat ik nu spreek over koelboxen die in de Kampeerwinkels verkocht worden en varieren in prijs van 20 tot 250 euro. Voor de proffesionele markt zijn er betere alternatieven maar werken wel altijd volgens één van bovenstaande methoden.

 

Groet,

Danny

Preport International B.V. / Human Comfort International B.V.

De Corantijn 27D, 1689 AN ZWAAG

www.preport.nl / www.human-comfort.com / www.hollandcampinggroup.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.