• 0

Start van een BV of VOF verschil in kosten

Het volgende is het geval:

 

Ik sta op het punt een adviesbureau te starten. Ik ga dat samen met mijn vader doen. Nu is de vraag of ik een BV zal oprichten of een VOF. De omzet schatten wij het eerste jaar op +/- 50.000 euro. Bij de VOF hebben we het eerste jaar de starters aftrek. De BV heeft deze mogelijkheid niet.

 

Wie kan mij zeggen wat het verschil in kosten is voor dit eerste jaar tussen de BV en de VOF?

 

Is dat 3000,- euro of is dat meer 10.000 euro, of is het op afstand niet te zeggen.

 

Overweging is ook namelijk dat ondanks dat wij beide deskundig zijn op ons vakgebied, ik goede algemene voorwaarden zal opstellen en we een goede verzekering afsluit, ik wel heel rustig zou slapen als de bescherming van de BV constructie tussen mijn prive en mijn zakelijke vermogen zit. De 18000 kan ik ophoetsen.

 

Alvast heeel erg bedankt voor het meedenken...ik zit er namelijk behoorlijk mee!!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Harrie,

 

Welkom. Jouw vraag komt in meerdere topics terug op het forum. Middels de zoekfunctie kun je al veel achterhalen.

 

Met een omzet van 50K is een VOF fiscaal gunstiger, nog los van de startersfaciliteiten.

 

Bij de kosten van een BV, moet je niet alleen denken aan de oprichtingskosten (notaris, bankverklaring, etc..), maar ook aan de verplichting tot het deponeren van een jaarrekening, accountantskosten, etc.. Voor het eerste jaar moet je rekening houden met € 2000 - € 3000 aan oprichtingskosten en accountantskosten, tussen € 750,- - € 1500,-.

 

Aansprakelijkheid kun je goed afdichten met een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering en je algemene voorwaarden. Een rechtspersoon kan extra bescherming bieden, maar dan moet je eerder denken in de crediteurensfeer.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Oke allemaal bedankt.... maar:

 

1e) Aribo:je hebt een BV als je m opgericht hebt. Je moet jezelf, als directeur, daaruit een 'realistisch' salaris betalen.

2e)edward: Ik heb al veel topics gelezen maar ik zag deze specifieke vraag er niet tussen. Mijn punt is: ik vind het niet zo erg om, laten we zeggen, het eerste jaar 2000 euro extra kwijt te zijn, als ik daarvoor de BV bescherming bij claims heb.

 

Oprichtingskosten inderdaad: 2000 euro

Jaarlijks terugkerend:

accountant (maar die moet toch eigenlijk ook naar de VOF kijken, toch?)

loonbelasting maar dat het werkgeversdeel. Dat betaal je niet in een VOF.

 

Hoe hoog is dit extra deel van de loonbelasting voor de werkgever (dus de BV)?

 

Tenzij iedereen zegt; gewoon een VOF doen vanwege bepaalde redenen...als dat het geval is: Welke redenen zijn dat dan?

Link naar reactie
  • 0

Accountant hoeft ook niet bij een kleine BV....Deponeren wel.

 

Bij advieswerkzaamheden zal je niet snel failliet gaan, hooguit zullen de inkomsten nul blijven....Dus daarvoor hoef je niet de bescherming van de BV.

En die claims zul je als BV ook gewoon moeten dekken met verzekeringen. En tenzij je iets met grove opzet doet zal de verzekering gewoon die claims dekken (bij grove opzet heb je trouwens bij een BV ook geen dekking).

Bij een Vof hebben jullie beide recht op startersaftrek en ondernemersaftrek.

Bij een BV betaal je Vennootschapsbelasting over je winst. Bij een Vof betaal je inkomstenbelasting over je "winst".

Daar zit 'm ook grotendeels de kneep over het wel of niet voordelig zijn van een Vof t.o.v.. een BV. En dan is 50 K per vennoot ongeveer het schommelpuntje....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt 2thepoint, daar heb ik wat aan!

 

Overwegende dat:

-Wij deskundig zijn op het werkterrein

-Goede algemene leveringsvoorwaarden gebruik (RVOI 2001), en hiervoor laat teken door de opdrachtgever

-Verzekerd ben via een beroepsaansprakelijkheidsverzekering

-Wij terughoudend zijn met het accepteren van opdrachten op een 'twijfel' gebied (dus dingen die we nog niet eerder gedaan hebben)

-een adviesbureau niet snel falliet zal gaan doordat ik de crediteuren niet kan betalen (hoogstens geen inkomen bij het uitblijven van opdrachten)

 

Dit wijst volgens mij op de start van een VOF. Of is er iemand die het er niet mee eens is???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dit wijst volgens mij op de start van een VOF. Of is er iemand die het er niet mee eens is???

 

 

Ik mijn overtuiging ben je met een VoF het beste geholpen. Past precies bij jullie omvang en activiteiten.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Misschien dat ik er overheen lees maar met de zoekfunctie vind ik niet echt een antwoord.

 

Mijn vraag: Hoeveel kost het gemiddeld om een B.V. op te richten? Ik heb op dit moment een VOF maar wij willen er misschien een B.V. van gaan maken. Wat voor kosten komen er dan bijkijken en hoe hoog zijn die?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.