• 0

Rekening VOF naar Eenmanszaak

Vraagje.

Samen met een vennoot heb ik een kinderkleding winkel gehad, mijn partner is er mee gestopt en ik heb de winkel 31.12.2014 omgezet naar een eenmanszaak, de VOF is vervallen.

Zij is ook niet meer werkzaam in de winkel uiteraard

(Dit is allemaal niet in "harmonie" gegaan.)

Nu heeft de bank pas 20 januari tijd om mij te helpen met het openen van een nieuwe rekening maar intussen "bemoeit" mijn ex partner zich nog wel met rekeningen die openstaan vanuit de VOF periode.

Mag zij zich nog steeds hiermee bemoeien en zomaar bedragen (die door mij in de winkel na 31.12.2013 zijn verdiend) overmaken?

De bank zegt niets te kunnen doen, ze mogen haar niet blokkeren ook al is de VOF vervallen en is zij uitgeschreven....

Ik ben benieuwd naar een antwoord.

Groeten van D. van Noord

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

OK, het was even zoeken naar het vraagteken in je verhaal.

Eerste; je ex-vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er tijdens de VOF-periode aan schulden is aangegaan, dus vanuit haar positie kan ik me wel indenken dat zij het belangrijk vindt dat al die facturen betaald worden.

Dan: jullie zijn "niet in harmonie" uit elkaar gegaan, zeg je. Ik begrijp ook uit je post dat er een dusdanig gebrek aan harmonie was dat zij niet haar bankpas in wenste te leveren en er geen afspraken zijn gemaakt over de afhandelijk van openstaande inkoopfacturen.

Zijn er over het uit elkaar gaan verder wel enige afspraken op papier gezet en ondertekend door beide partijen? Of heb jij, ik overdrijf voor het gemak even, haar gewoon met een knuppel de winkel uitgerost en gezegd "zo, nu is ie van mij". (In het bedrijfsleven noemt men dat een "vijandige overname" ;D)

Dan naar je vraag: zij beschikt over (doet dingen met) geld wat niet meer van haar is, suggereer je. Dat lijkt mij niet te mogen. Wellicht heeft zij nog een vordering op jou vanwege de afronding van de VOF, maar dan mag ze niet over het geld beschikken van de eenmanszaak. Maar ik vermoed dat je met een sms'je "Joh, dat mag niet" geen steek opschiet.

Waar je meer mee opschiet, is als de bliksem (en bij een hoop banken kan dat online binnen 5 werkdagen) een andere rekening openen en dagelijks het 'door jou verdiende geld' daar naartoe overmaken. Kan zij er niet meer bij, subprobleem opgelost.

Hoofdprobleem lijkt me echter dat zij bepaalde zaken in de afronding van de VOF nog supersuperbelangrijk vindt en er onvoldoende vertrouwen in lijkt te hebben dat jij dat netjes gaat doen. Ik denk dat je dat probleem beter op kan lossen, in plaats van de symptomen er van te bestrijden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nu heeft de bank pas 20 januari tijd om mij te helpen met het openen van een nieuwe rekening maar intussen "bemoeit" mijn ex partner zich nog wel met rekeningen die openstaan vanuit de VOF periode.

Mag zij zich nog steeds hiermee bemoeien en zomaar bedragen (die door mij in de winkel na 31.12.2013 zijn verdiend) overmaken?

De meeste banken zijn in het weekend gesloten. Je ex-vof-partner is hoofdelijk aansprakelijk, dus begrijpelijk dat ze zich ermee bemoeit. Grote vraag is dus: waarom heb je alles voor 31-12 nu nog niet afgehandeld en hoe ga je dat doen?

Nieuwe rekening openen en oude facturen onbetaald laten lijkt mij niet de juiste oplossing. Je VOF is pas echt afgesloten wanneer er geen verplichtingen uit het verleden meer zijn. Je moet het dus zsm. regelen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar