• 0

Verkoop marge goederen aan particulier Niet EU

Ik kom er niet uit met de informatie die ik vind op de digitale snelweg, hoop hier een antwoord te krijgen.

 

Hoe moet ik hetvolgende administratief verwerken en waar loop ik fiscaal tegenaan?

 

1. Margegoederen ingekocht in EU en verkoop aan particulieren buiten EU.

2. Margegoederen ingekocht binnen NL en verkoop aan particulieren buiten EU.

 

En wat als het aan een ondernemer buiten de EU wordt verkocht?

 

kan iemand me meer informatie geven?

 

Thanks!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Ilse,

 

Toevallig tracht ik mezelf ook wegwijs te maken in de regeljes die bij de margeregeling komen kijken.

Op basis van de informatie van de belastingdienst en op dit forum werkt het volgens mij als volgt:

 

- de margeregeling werkt binnen de gehele EU. Binnen de EU kun je dus op dezelfde manier margegoederen kopen/verkopen zoals je dat ook in Nederland doet.

- op het moment dat je iets naar een klant buiten de EU stuurt, dan "muteren" de goederen die je verstuurt van een margegoed naar een normaal BTW belast goed => de margeregeling wordt immers alleen binnen de EU gehanteerd. Dit betekent ook dat deze margegoederen niet meer als zodanig in je administratie mogen staan, maar als normaal BTW belaste goederen.

- levering van goederen naar klanten buiten de EU geschiedt BTW vrij, dus een BTW percentage van 0% in rekening brengen. Het maakt hierbij niet uit of je afnemer een particulier of ondernemer is. Meer info en aandachtspunten hierover is te vinden op de site van de belasingdienst via deze link: Export buiten EU

- omdat je goederen nu niet langer margegoederen maar normaal BTW belaste goederen zijn, zou je betaalde BTW voor de aanschaf van die goederen die je eerder niet als voorbelasting hebt opgevoerd (omdat je het als margegoed wilde verkopen) nu alsnog als voorbelasting kunnen opvoeren. Zie deze link op de site van de belastingdienst: Van margegoed naar BTW goed. Bij inkochte margegoederen zal dit echter vaak niet mogelijk zijn aangezien je bij de aankoop van margegoederen in de meeste gevallen een factuur krijgt waarop geen BTW vermeldt staat. Dan kun je die dus ook niet als voorbelasting opvoeren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.