• 0

Kosten verplaatsen badkamer i.v.m. creeren kantoorruimte bij woning

Hoi,

 

Graag wil ik kantoorruimte maken in mijn woning met eigen opgang. De beste plaats is waar nu de badkamer zit. De badkamer zit namelijk op de begane grond en bied een goede mogelijkheid tot een aparte opgang.

 

Nu mag je volgens mij de kosten voor de verbouwing en inrichting van de kantoorruimte fiscaal aftrekken als kosten.De kosten voor het verwijderen van het badkamer meubilair zijn laag. Het aanpassen van en andere ruimte in de woning voor gebruik als badkamer is natuurlijk een stuk meer. Mag ik de kosten daarvoor ook aftrekken of word dat gezien als prive.

 

Alvast bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De kosten hebben betrekking op je eigen woning, een koopwoning dus?

Kom, we quoten even een de Wet Inkomstenbelasting:

Artikel 3.16. Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

 

1. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf in zijn niet tot zijn ondernemingsvermogen behorende woning, tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt en:

 

a. ingeval hij tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in de werkruimte in die woning verwerft, of

 

b. ingeval hij niet tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in of vanuit de werkruimte in die woning verwerft en in belangrijke mate in de werkruimte in die woning verwerft.

Hoofdregel is dus dat de kosten niet aftrekbaar zijn, tenzij je aan al de genoemde voorwaarden voldoet.

Vervolgens zijn er kosten aftrekbaar, maar of ook de aanlegkosten daaronder vallen, durf ik zo niet te zeggen. Het lijkt mij dat verbouwingskosten van de nieuwe badkamer, een stukje woning wat privé was en privé blijft, privékosten zijn.

 

Heb je je hier goed op ingelezen? De aftrek van kosten is vrij beperkt, als het huis ook nog deels van je partner is ontstaan er allerlei draken. Ik zou je standpunt even voorleggen aan een inspecteur, dan weet je het tenminste zeker.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De kosten hebben betrekking op je eigen woning, een koopwoning dus?

 

 

Heb je je hier goed op ingelezen? De aftrek van kosten is vrij beperkt, als het huis ook nog deels van je partner is ontstaan er allerlei draken. Ik zou je standpunt even voorleggen aan een inspecteur, dan weet je het tenminste zeker.

 

Ja, het betreft een werkruimte te realiseren in een koopwoning.

Het betreft een eenmanszaak en we zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

 

Ik ben bekend met de voorwaarden zoals staan op de website van de belastingdienst voor het aanmerken van een werkruimte in een prive woning.

 

Dus stel ik kan voldoen aan de voorwaarden en belastingtechnisch gezien is het beste keuze vallen deze kosten dan onder het creeren van de werk ruimte?

 

Antwoorden waar tussne ik twijvel:

Ja, want het is bouwtechnish de meest voor de hand liggende oplossing in mijn geval.

Nee, want het is prive

Deels, financieel prive voordeel moet worden afgetrokken.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een werkruimte gaat maken die je inbrengt in je onderneming dan zijn de kosten m.i. aftrekbaar.

 

Maar, er komt dan wel een terbeschikkingstelling van je echtgenote om de hoek kijken, waar Marcel al op doelde.

 

Ik heb zelf (nou ja, de bouw laten doen uiteraard) in het verleden een kantoorruimte aangebouwd aan mijn koopwoning die ik deelde met mijn partner. Alle verbouwingskosten ingebracht, werkruimte zakelijk geetiketteerd en mijn partner had een TBS omdat hij zijn deel van de grond die gebruikt werd ter beschikking stelde (met uiteraard vergoeding etc.)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het aanpassen van en andere ruimte in de woning voor gebruik als badkamer is natuurlijk een stuk meer. Mag ik de kosten daarvoor ook aftrekken of word dat gezien als prive.

 

Alvast bedankt,

Kosten moeten ten behoeve van de onderneming gemaakt zijn. Een belastingplichtige heeft hiervoor de bewijslast. De Hoge Raad heeft lang geleden al geeist dat de kosten moeten zijn gemaakt ‘met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming’. Bij de aanleg van een badkamer is er geen sprake van een zakelijk belang maar van een privebelang. Geen aftrek kosten badkamer dus.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus als ik aan alle voorwaarden voldoe dan kan ik de verbouwingskosten en inrichtingskosten wel aftrekken.

 

TBS-regeling is volgens mijn niet van toepassing omdat het om een eenmanszaak ga en ik in gemeenschap van goederen getrouwd ben. Klopt dat?

 

Moet ik huur aan mijzelf berekenen?

 

Voor en nadelen:

Huur - geen voor of nadeel immers broek-zak vestzak

Hypotheekrente - klein beetje voordeel omdat de hypotheekrente prive niet meer voor onder 100% aftrekbaar is.

Huurwaarde forfeit- Voordeel

Winst op onroerendgoed - Nadeel

Verlies op onroerendgoed - Voordeel

 

Vergeet ik dan nog wat?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.