• 0

Eigen factuur als VOF lid

Ik maak deel uit van een VOF. Gewoonlijk als wij facturen versturen voor onze diensten doen wij dit in combinatie met al onze VAR verklaringen. In dat geval draagt elke vennoot ook bij aan het leveren van de dienst.

Nu heb ik een aantal opdrachten gekregen waarbij ik zelf alleen de dienst lever. Is het mogelijk om voor die dienst een factuur te sturen die alleen voor mij persoonlijk geld en dus ook alleen aan mij uitbetaald wordt? Zo ja, wat is hierbij dan belangrijk en heeft dit verder nog invloed op de VOF? Zo nee, is er een andere oplossing om die facturen te kunnen versturen? Of moet ik me dan echt zelf nog als ZZP-er registreren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Is het mogelijk om voor die dienst een factuur te sturen die alleen voor mij persoonlijk geld en dus ook alleen aan mij uitbetaald wordt?

Je mag van de afgesproken winstverdeling in de vennootschapsakte afwijken als jullie het daar onderling over eens worden en bij controle van de inspecteur kunnen onderbouwen dat de afwijking een zakelijke grond had.

Per factuur wordt wel ingewikkeld; je kunt de afspraken ook structureel aanpassen en de verdeling van de winst laten afhangen van bijvoorbeeld het aantal gewerkte uren. Maar ja, die winst komt niet alleen tot stand door gewerkte uren, dus kan dat ook weer tot discussie leiden. Als het vaker voor gaat komen is een adviseur raadplegen en de afspraken herzien mogelijk.

Of moet ik me dan echt zelf nog als ZZP-er registreren?

Je kunt jezelf niet als ZZP' er registreren, want dat betekent niks. Je kunt naast de VOF wel een eenmanszaak oprichten. Administratief is er dan scheiding tussen activiteiten van de VOF en die van de eenmanszaak, zowel in kosten als opbrengsten.

Wel goed overleggen, want je wilt natuurlijk niet met je vennoten gaan concurreren en opdrachten voor jezelf houden die ook gezamenlijk kunnen worden uitgevoerd. En als de opdracht voor je eenmanszaak te danken is aan de reclame of het netwerk van de VOF kan dat natuurlijk tot scheve gezichten leiden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wat Ron zegt. Je kunt prima afsrpeken dat je de winst niet gelijk verdeelt, maar dat je vanwege deze opdracht de winst anders verdeelt. Stel je behaalt met z'n drieën 100k winst, normaliter zou je dan 33-33-33 doen, maar omdat deze opdracht (die jij in je eentje hebt binnengehaald en uitgevoerd) 4.000 winst oplevert, deel je eerst de 100 - 4 = 96k door drieën, ieder krijgt 32, en jij krijgt dan nog de vier van die ene opdracht.

Leg het vast waarom je winst zo verdeelt.

En probeer dit zo min mogelijk te doen, het geeft administratief gedoe en scheve gezichten, voor je het weet zit je te onderhandelen over percentages die mensen krijgen voor het acquisitiedeel, etc etc.

Hoeveel VAR-verklaringen je meestuurt bij een factuur mag je zelf weten, die VAR heeft voor jou nauwelijks betekenis, maar wel voor je opdrachtgever. Aangezien jij de enige persoon bent die bij de opdrachtgever aan het werk is geweest loopt hij ook alleen voor jouw arbeidsrelatie een risico op naheffing van loonheffingen, dus het lijkt me dat jouw VAR meer dan voldoende moet zjin.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar