• 0

Negatieve jaarwinstmarge: beschikking bij BD aanvragen => inhoud aanvraag?

Hallo allemaal,

 

Net als de meeste van jullie ben ik momenteel druk bezig om de administratie van afgelopen jaar mooi op orde te brengen ivm de BTW aangifte en straks de aangifte IB. Nu zat ik nog met een vraag die waarschijnlijk gesneden koek voor jullie is (voor mij is het allemaal nieuwe materie, so please bear with me).

 

Ik handel in gebruikte goederen en pas binnen de margeregeling de globalisatieregeling toe. Op diverse sites, waaronder die van de belastingdienst, heb ik gelezen dat je, als je bij toepassing van de globalisatieregeling aan het einde van het vierde kwartaal een negatieve jaarwinstmarge overhoudt je bij de belastingdienst een beschikking tot vaststelling hiervan kunt aanvragen. Bij vaststelling hiervan mag je deze negatieve jaarwinstmarge meenemen naar het nieuwe jaar en compenseren met de jaarwinstmarge van het nieuwe jaar. Dit alles i.h.k.v. de BTW aangiften.

 

Uit mijn administratie volgt dat ik afgelopen jaar heb afgesloten met een negatieve jaarwinstmarge, dus ik wil hier graag een beschikking voor aanvragen bij de BD. Ik heb dit echter nog nooit eerder gedaan, dus ik vroeg mij het volgende af:

1) Klopt het dat ik deze aanvraag uiterlijk voor 1 mei 2014 bij de Belastingdienst moet indienen (ik doe kwartaalaangifte BTW) of moet ik dat uiterlijk voor 1 februari 2014 doen?

2) Wat moet ik precies in deze aanvraag zetten + eventueel als bijlagen meesturen?

Het lijkt me dat ik in de brief die ik ga schrijven in ieder geval een overzicht opneem van de winstmarge per kwartaal van 2013 om zo de optelsom aan te duiden die tot de negatieve jaarwinstmarge leidt. Ik kan mij echter voorstellen dat ze bij de Belastingdienst meer onderbouwing verlangen. Moet ik complete uitdraaien van al mijn marge-inkopen en marge-verkopen per kwartaal meesturen om aan te tonen dat de winstmarges per kwartaal inderdaad zijn zoals ik ze in de brief heb opgenomen? Nog andere zaken die ik al dan niet moet meesturen?

 

Alvast reuze bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Klopt het dat ik deze aanvraag uiterlijk voor 1 mei 2014 bij de Belastingdienst moet indienen (ik doe kwartaalaangifte BTW) of moet ik dat uiterlijk voor 1 februari 2014 doen?

 

Geen idee. Formeel misschien wel. Niet dat ik deze dingen heel vaak aanvraag, maar o.b.v. mijn ervaringen denk ik niet dat het geweigerd zal worden als je er later mee komt.

 

2) Wat moet ik precies in deze aanvraag zetten + eventueel als bijlagen meesturen?

Het lijkt me dat ik in de brief die ik ga schrijven in ieder geval een overzicht opneem van de winstmarge per kwartaal van 2013 om zo de optelsom aan te duiden die tot de negatieve jaarwinstmarge leidt. Ik kan mij echter voorstellen dat ze bij de Belastingdienst meer onderbouwing verlangen. Moet ik complete uitdraaien van al mijn marge-inkopen en marge-verkopen per kwartaal meesturen om aan te tonen dat de winstmarges per kwartaal inderdaad zijn zoals ik ze in de brief heb opgenomen? Nog andere zaken die ik al dan niet moet meesturen?

 

Een berekening is voldoende en dat hoeft niet al te moeilijk. Als de fiscus meer informatie wil vragen ze die wel. Bij een aangifte stuur je normaliter ook niet al je facturen mee.

Link naar reactie
  • 0

Een verzoek voor een beschikking doe je bij de aangifte over het eerste tijdvak van het volgende kalenderjaar. Het jaarsaldo en bedrag van teruggaaf wordt zo vastgesteld.

 

De verrekening van het negatieve saldo over het eerste jaar gebeurt bij de vaststelling van het jaarsaldo/teruggaaf over het 2e jaar. Dit is bij de eerste aangifte over het eerste kwartaal in jaar 3.

 

De beschikking wordt meestal wel afgegeven waarbij het recht voorbehouden wordt om later nog correcties door te voeren als daar feiten aanleiding toe geven. Deze correctiemogelijkheid vervalt door verloop van vijf jaren na afloop van het betreffende jaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.