• 0

Opnemen in overeenkomst: uren die je reserveert voor een opdrachtgever

Hallo,

Ik heb een vraag over een op te stellen overeenkomst:

Stel: ik stel mezelf beschikbaar voor 8 per week voor een opdrachtgever. Maar het zou kunnen dat die opdrachtgever me voor minder uren inzet dan ik voor hem vrijmaak. Nu kan ik voor die uren geen ander werk aannemen, omdat ik dan beschikbaar moet zijn voor de opdrachtgever, dus ik zou het liefst willen dat ik hoe dan ook alle uren kan factureren, of ik ze daadwerkelijk heb gemaakt of niet.

Hoe kan ik zoiets ondervangen in mijn offerte / overeenkomst?

Is er een officiële naam voor zo'n afspraak?

Wat is gangbaar? Factureer ik hoe dan ook 100%, of kan ik er een minimum aan stellen? Bijvoorbeeld: bij min-uren factureer ik altijd maximaal 8 uur minder dan de afgesproken uren (ook al is het 16 uur minder).

Alvast veel dank voor jullie antwoorden. Ik had hier al op gegoogled en ik heb ook op dit forum gezocht, maar ik heb niets kunnen vinden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Alies,

Welkom op het forum.

Als je dat pas in de offerte wilt regelen is dat wat laat. Zoiets moet je in het gesprek met de opdrachtgever al aankaarten, anders komt die clausule als een vervelende verrassing.

In het gesprek en de overeenkomst kun je dat als volgt benoemen: de werkelijk gemaakte uren worden in rekening gebracht, met een minimum van 8 uur per week. Dat komt neer op wat jij wilt en Marjan voorstelt.

De vraag is of de opdrachtgever het redelijk vindt. Hij wil je mogelijk flexibel inzetten, terwijl jij ook beschikbaarheidsuren betaald wil hebben. Dat is niet flexibel. Je kunt daarom ook zeggen: ik ben elke maandag beschikbaar voor maximaal 8 uur, de werkelijk gemaakte uren worden in rekening gebracht, met een minimum van 4 uur.

Wat ook kan is een ander tarief hanteren, een pikettarief. Bijvoorbeeld: ik ben elke maandag beschikbaar voor maximaal 8 uur tegen een pikettarief van € 20 per uur, de werkelijk gemaakte uren worden daarboven in rekening gebracht tegen een uurtarief van € 80.

En er is nog wel veel meer mogelijk. Een kwestie van ondernemerschap en onderhandelen!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar