• 0

Overname bedrijf, maar discussie over het bedrag

Beste forum leden

Graag zou ik jullie advies/mening willen horen over het volgende

Ik werk nu 4 jaar als bedrijfsleider bij een bedrijf, en de eigenaar bied mij de zaak/filiaal nu aan.

Ben blij met het aanbod, de voorwaarden en dergelijke zijn ook goed, maar we zijn het niet met elkaar eens over de inventaris kosten.

Op 8-2008 is het filiaal geopend

Daar is destijds voor geïnvesteerd in het volgende.

Hieronder een kleine greep uit de inventaris

1x Koffiezet apparaat 1,453.00

1x koelkast 75.00

1x Tafel met 6 stoelen ikea 175.00

2x Samsung LE32A330 TV's 969.00

2x Rechtebureau 200.00

3x Ikea Kast 350.00

3x Nep planten 75.00

3x (oud bedrijfs logo) spandoek 1,200.00

5x (oud bedrijfs logo) Linnendoek 300.00

3x Rollbanners oud logo 300.00

1x Gereedschapkist Sonic 1,250.00

1x Gereedschapkist Sonic 850.00

1x Sonic Krik 225.00

2x vast HP pc's 645.00

2x Laptop HP 660.00

2x HP Printer 225.00

Pin apparaat 680.00

Div aansluit kabels 750.00

2x Powerstation 700.00

1x Soldeer apparaat 370.00

Div klein materiaal b.v. Spuitbussen kitten oftewel gebruiksmateriaal wat veelal op is 750.00

De boekhouder heeft sowieso de incl prijzen gepakt, maar ook de prijzen waar het voor is aangeschaft in 2008.

Nu heb ik ze proberen uit te leggen dat ik niet de nieuw prijs wil betalen aangezien het in 5 jaar allang is afgeschreven.

Wat is in deze normaal?

Ook heb ik nog iets anders, het filiaal BV wil de eigenaar houden daar rust (door ex collega's) een schuld op.

Ik begin een nieuwe BV en ga op de zelfde voet verder zoals ik de afgelopen 4 jaar heb gedaan.

Oftewel ik wordt dan toch starter, ik kan dan de overname kosten toch ook afschrijven?

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Rdw.

[titel gecorrigeerd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Bij het beoordelen van de waarde van de inventaris moet je kijken wat ze echt waard zijn. Voor hoeveel ze ooit gekocht zijn en waarvoor ze op de balans staan is niet relevant. (Behalve misschien om je belastingpositie te bepalen, maar in jouw geval lijkt dat niet aan de orde.) Maar het gaat er natuurlijk vooral om wat de waarde van de onderneming is, en dat kan meer (of minder) zijn dan een sommetje van de werkelijke waarde van de activa en de schulden.

Ook heb ik nog iets anders, het filiaal BV wil de eigenaar houden daar rust (door ex collega's) een schuld op.

Ik begin een nieuwe BV en ga op de zelfde voet verder zoals ik de afgelopen 4 jaar heb gedaan.

Oftewel ik wordt dan toch starter, ik kan dan de overname kosten toch ook afschrijven?

Als ik dit goed begrijp koop je met een eigen B.V. de activa en verplichtingen (en dus niet de aandelen in diens B.V.) van de vorige eigenaar. Die activa en ook eventuele goodwill die je betaalt kun je afschrijven ten laste van de (fiscale) winst.

Link naar reactie
  • 1

Vraagje tussendoor, wat ga je doen? Ik kan dat uit de inventarislijst net niet opmaken :P

Dan je vraag: ik zou het normaal vinden als de eigenaar een acceptabele schatting maakt van de huidige waarde van de inventaris. Met 'waarde' bedoel ik 'wat je er op een goede dag voor zou kunnen krijgen als je het verkoopt aan een collega c.q. op marktplaats'

Als het bedrijf btw mag terugvragen, is het absurd dat aan jou de inclusief-btw-prijzen gerekend worden(*), maar sowieso vind ik het raar dat de nieuwprijzen gebruikt worden. (**) De 'waarde in het economisch verkeer' ofwel WEV-prijs zou ik normaal vinden.

Dat kan overigens hoger zijn dan de boekwaarde. Het is niet ongebruikelijk dat een stukje inventaris al lang tot nihil is afgeschreven, maar toch nog een paar honderd euro waard is. Staar je dus niet blind op de boekwaarde, maar vraag je af 'als ik morgen een zelfde stapel inventaris (uit 2008) tweedehands zou moeten kopen, wat zou dat kosten?'

Wat ik vermoed dat heir gebeurt, is dat er een stukje goodwill verstopt wordt in de inventarisprijs. Naast de inventaris is de zaak ook gewoon geld waard omdat er een reputatie is, een vaste klantenkring, een ingewerkte club personeel, een top-locatie, et cetera. Daarom betaal je meer voor het geheel dan de losse onderdelen waard zijn, en het verschil noemen we goodwill. Daarover is vaak de meeste discussie, want die is het lastigste te bepalen.

Sorry, ik heb geen idee wat je hiermee bedoelt. Gaat dit over een bedrijfspand dat ondergebracht is in een aparte BV? En ga jij dat bedrijfspand dan huren van je huidige baas?

ik begin een nieuwe BV en ga op de zelfde voet verder zoals ik de afgelopen 4 jaar heb gedaan.

OK, ik ben even in verwarring. Ik dacht dat je de aandelen van de huidige eigenaar zou overnemen. Maar de eigenaar behoudt zjin aandelen, maar verkoopt alles wat tot de winkel (is het een winkel?) behoort aan jou. Klopt dat?

De term 'starter' duidt op zzp'ers, en met een BV ben je geen zzp'er. Maar dat haalt niet uit, want als je spullen koopt mag je (moet je zelfs) die kosten afschrijven. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'overname kosten', soms komt het nogal nauw op welke kosten afgeschreven moet worden en welke kosten direct in het resultaat komen.

(*) Het zou kunnen dat iemand je gaat vertellen: ik verkoop de spullen aan jou dus ik moet er btw over afdragen dus ik moet jou een factuur met btw sturen, en daarom staan er inclusief-btw-prijzen. Zo iemand verwijs je vriendelijk naar artikel 37d van de Wet Omzetbelasting en adviseer je desgewenst om een betere boekhouder te zoeken. Bij de overname van een bedrijf wordt geen btw in rekening gebracht

(**) zonder direct mensen verdacht te maken, maar als je het eens wordt over de prijs, ga dan ook even na of alle genoemde inventaris nog wel aanwezig is. Het zal niet voor het eerst zijn dat de inventarislijst al een tijdje niet is bijgewerkt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bij het beoordelen van de waarde van de inventaris moet je kijken wat ze echt waard zijn. Voor hoeveel ze ooit gekocht zijn en waarvoor ze op de balans staan is niet relevant. (Behalve misschien om je belastingpositie te bepalen, maar in jouw geval lijkt dat niet aan de orde.) Maar het gaat er natuurlijk vooral om wat de waarde van de onderneming is, en dat kan meer (of minder) zijn dan een sommetje van de werkelijke waarde van de activa en de schulden.

Ok, maar hoe bepaal je dan daadwerkelijk een waarde van het filiaal? in 2008 begonnen nu in 2013 het jaar afgesloten met bijna een Ton minder, eigenaar kan wel zeggen je komt in een warmbad, maar zo warm is het niet meer. het is een luxe (duur) product voor de consument en in deze tijden komt het je echt niet zomaar aanwaaien. we draaien nu kosten vrij en er blijft misschien een heel klein beetje over. Ik nu als eigen baas kan/wil meer doen dan oud eigenaar wou, daarom zie ik de overname ook zitten.

Als ik dit goed begrijp koop je met een eigen B.V. de activa en verplichtingen (en dus niet de aandelen in diens B.V.) van de vorige eigenaar. Die activa en ook eventuele goodwill die je betaalt kun je afschrijven ten laste van de (fiscale) winst.

Klopt eigenaar houd eigen BV ik open een nieuwe en koop het filiaal, en natuurlijk betaal ik voor de goodwill en dat snap ik ook, maar vind de manier waarop hij mij de overnameprijs aanbied qua goederen (nieuwe prijs 2008) en dan ook nog de incl. btw prijs raar.

Link naar reactie
  • 0

Vraagje tussendoor, wat ga je doen? Ik kan dat uit de inventarislijst net niet opmaken :P

is ook een beetje de bedoeling ivm met meelezen

Dan je vraag: ik zou het normaal vinden als de eigenaar een acceptabele schatting maakt van de huidige waarde van de inventaris. Met 'waarde' bedoel ik 'wat je er op een goede dag voor zou kunnen krijgen als je het verkoopt aan een collega c.q. op marktplaats'

Als het bedrijf btw mag terugvragen, is het absurd dat aan jou de inclusief-btw-prijzen gerekend worden(*), maar sowieso vind ik het raar dat de nieuwprijzen gebruikt worden. (**) De 'waarde in het economisch verkeer' ofwel WEV-prijs zou ik normaal vinden.

Ik heb de inventaris al berekend en dan kom ik meer als de helft minder uit, dus zou het betekenen dat hij voor de andere helft goodwill wil hebben, maar hoe bereken je dat?

Dat kan overigens hoger zijn dan de boekwaarde. Het is niet ongebruikelijk dat een stukje inventaris al lang tot nihil is afgeschreven, maar toch nog een paar honderd euro waard is. Staar je dus niet blind op de boekwaarde, maar vraag je af 'als ik morgen een zelfde stapel inventaris (uit 2008) tweedehands zou moeten kopen, wat zou dat kosten?'

Meer als de helft minder

Wat ik vermoed dat heir gebeurt, is dat er een stukje goodwill verstopt wordt in de inventarisprijs. Naast de inventaris is de zaak ook gewoon geld waard omdat er een reputatie is, een vaste klantenkring, een ingewerkte club personeel, een top-locatie, et cetera. Daarom betaal je meer voor het geheel dan de losse onderdelen waard zijn, en het verschil noemen we goodwill. Daarover is vaak de meeste discussie, want die is het lastigste te bepalen.

Duidelijk, dank je hier voor

OK, ik ben even in verwarring. Ik dacht dat je de aandelen van de huidige eigenaar zou overnemen. Maar de eigenaar behoudt zjin aandelen, maar verkoopt alles wat tot de winkel (is het een winkel?) behoort aan jou. Klopt dat

Winkel / werkplaats luxe product

De term 'starter' duidt op zzp'ers, en met een BV ben je geen zzp'er. Maar dat haalt niet uit, want als je spullen koopt mag je (moet je zelfs) die kosten afschrijven. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'overname kosten', soms komt het nogal nauw op welke kosten afgeschreven moet worden en welke kosten direct in het resultaat komen.

overname kosten d.w.z. inventaris kosten en dan de evt goodwill ik kan me voorstellen dat ik de inventaris kan afschrijven maar de goodwill dan toch niet?

(**) zonder direct mensen verdacht te maken, maar als je het eens wordt over de prijs, ga dan ook even na of alle genoemde inventaris nog wel aanwezig is. Het zal niet voor het eerst zijn dat de inventarislijst al een tijdje niet is bijgewerkt.

Deze klopt inderdaad niet meer

Link naar reactie
  • 0

Als er alleen inventaris wordt verkocht is er geen onderneming en zou de btw terecht in rekening gebracht. Echter als je spreekt over goodwill en dat is al een teken is dat er sprake is van overname van een onderneming. Neem je ook lopende contracten over (en dan bedoel ik niet contracten zoals een servicecontractje voor een apparaat uit de inventaris)? Zo kijk je naar het totaalplaatje.

Als er btw in rekening gebracht wordt heeft dit zeker consequenties. Als jij weet/kunt weten dat er een onderneming wordt overgedragen verlies je het recht op aftrek van de btw die je betaald hebt.

De signalen dat er sprake is van een onderneming zijn er in ieder geval (er is bij jou gerede twijfel over het in rekening brengen van btw) en je moet zoals dat zo mooi heet de nodige zorgvuldigheid betrachten. Je mag voor behoud van aftrekrecht niet vertrouwen op wat de verkopende partij roept. De btw moet dus van tafel.

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar hoe bepaal je dan daadwerkelijk een waarde van het filiaal? in 2008 begonnen nu in 2013 het jaar afgesloten met bijna een Ton minder, eigenaar kan wel zeggen je komt in een warmbad, maar zo warm is het niet meer. het is een luxe (duur) product voor de consument en in deze tijden komt het je echt niet zomaar aanwaaien. we draaien nu kosten vrij en er blijft misschien een heel klein beetje over. Ik nu als eigen baas kan/wil meer doen dan oud eigenaar wou, daarom zie ik de overname ook zitten.

.....

Klopt eigenaar houd eigen BV ik open een nieuwe en koop het filiaal, en natuurlijk betaal ik voor de goodwill en dat snap ik ook, maar vind de manier waarop hij mij de overnameprijs aanbied qua goederen (nieuwe prijs 2008) en dan ook nog de incl. btw prijs raar.

Je hebt gelijk dat het vreemd is zo'n oude nieuwprijs te hanteren. Sommige dingen (bijvoorbeeld de spandoeken met oude logo's) staan misschien nog wel op de balans maar zijn minder of niets meer waard, andere activa hebben misschien nog meer waarde dan waarvoor ze op de balans zijn opgenomen.

Belangrijk is dat je je niet blind staart op de waardering van de inventaris. Als je bedrijfsleider bent dan veronderstel ik dat er sprake is van personeel. Na dat een maand te hebben betaald ben je waarschijnlijk al meer kwijt dan aan de inventaris die je noemde. Hoe goed zijn die mensen? Is er misschien een huurcontract waar je nog aan vast zit, maar dat in de huidige markt aan de hoge kant is? Of heb je juist een lucratief contract met een goede klant lopen? En zo zijn er allerlei voorbeelden te bedenken die van invloed zijn, zonder dat ze op de balans staan.

Natuurlijk speelt de waarde van de inventaris een rol, maar veel belangrijker is welke resultaten je met die onderneming kunt gaan halen de komende jaren. Daar kan je allerlei sommetjes op loslaten, rekening houdende met allerlei factoren, maar uiteindelijk komt het toch neer op onderhandelen en de vraag of jij je happy voelt bij de aangeboden overnameprijs.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar