• 0

Privé auto naar bedrijfsvermogen brengen

Er is al veel geschreven over de auto en de BD maar het antwoord op mijn vraag heb ik toch niet kunnen vinden.

Ik ben afgelopen jaar begonnen als zelfstandige en heb netjes de km's zakelijk gebruik bijgehouden a 19ct. Met ingang van dit jaar (of nog liever 31 dec. 2013 ivm investeringsaftrek) wil ik graag mijn auto als bedrijfsvermogen inbrengen.

Op de site van de BD lees ik:

Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.

Begrijp ik nu goed dat ik deze keus alleen direct bij de start van mijn ondernemerschap mag maken, en op het moment dat ik een andere auto koop?

Is het verkopen van de auto en deze (dezelfde dag) weer terugkopen een legale optie?

Voor dit jaar heb ik de verzekering al om laten zetten naar 1 die zakelijk gebruik accepteert en een tankpas aangevraagd ter vereenvoudiging van de administratie.

Voor het afgelopen jaar heb ik uiteraard nog geen IB ingevuld, maar van dat jaar kan ik geen autokosten meer aantonen.

alvast bedankt,

Erwin

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Even voorbijgaand aan de inhoud van je vraag: weet je zeker dat het zakelijk verwerken van de auto voordelig is? Als je deze ook privé gebruikt moet je over de cataloguswaarde bijtellen voor de belasting, terwijl je de auto in de zaak inbrengt tegen de dagwaarde.

Op investeringsaftrek heb je sowieso geen recht als je je privé-auto inbrengt in de zaak. Overigens zijn auto's vaak (maar niet altijd) uitgesloten van investeringsaftrek.

• 0

Met "dank" aan de heer Weekers is de waarde van de auto zo'n 1500 euro. Daarover heb ik dan 35% bijtelling (ouder dan 15 jaar) is 525 euro. De oorspronkelijke cataloguswaarde is 20.000 euro. 1,5% daarvan voor de BTW is 300 euro.

Voor alleen de houderschapsbelasting is het al bijna de moeite.

• 0

Van oldtimers heb ik geen verstand, maar als het klopt dan klinkt dat aantrekkelijk.

Je hebt nog geen IB-aangifte gedaan, dus je hebt nog geen keuze gemaakt voor zakelijk of privé. Voor de IB kan je de auto dus zakelijk etiketteren. Maar als je die keuze maakt, dan moet je wel over 2013 de werkelijke kosten gaan aftrekken en niet 19 cent per kilometer. Voor de BTW blijft het een privé-auto, maar je kunt in principe wel de BTW aftrekken en 1,5% bijtellen. (Echter, als je 19 cent per kilometer wilde aftrekken doet me dat vermoeden dat je mogelijk inzicht hebt in de verhouding tussen zakelijk en privé-gebruik van de auto, zie link.)

• 0

Dat inzicht in de verhouding privé/zakelijk heb ik inderdaad wel, maar ik heb geen enkel bonnetje of wat ook van de werkelijke kosten die ik in 2013 gemaakt heb.

Dat auto's niet tellen voor de investeringsaftrek is wel een punt. Het is inderdaad geen zeer zuinige of 0 emissie auto. Dat maakt dat ik eigenlijk per 1 -1 - 2014 de auto op de balans wil hebben.

• 0

Vandaag gebeld met de BD. Het is inderdaad zoals ik al vreesde.

Je mag je eigen auto alleen bij het beginnen van je zaak in het bedrijf opnemen, niet op een later moment.

Tenzij: je de belasting inspecteur kunt overtuigen dat er een ingrijpende wijziging was. Bv. dat je veel meer km's voor de zaak ging rijden.

Dat is voor mij niet echt het geval.

Ik sta nu dus voor de keuze om over vorig jaar bijtelling te betalen en gemaakte kosten privé te nemen, want daar heb ik geen bewijs van, of verder te gaan op basis van km vergoeding tot de volgende auto.

Of heeft iemand nog tips hoe toch (een deel van) de gemaakte kosten van vorig jaar terug te krijgen.

Ik heb wel een overzicht van hoeveel ik getanked heb tegen welke prijs en bij welke km stand. Betaald met privé PINpas. En een jaarnota van de verzekeringspremie natuurlijk, op naam van mij privé.

Overige kosten zijn er niet echt geweest afgelopen half jaar.

• 0

Een lichtpuntje:

Totale autokosten zijn minder dan de waarde van het privégebruik

Het kan zijn dat uw totale autokosten minder bedragen dan het bedrag dat u voor het privégebruik van de

auto moet tellen. In dat geval stelt u het bedrag van het privégebruik van de auto gelijk aan uw totale

autokosten. Wat aan aftrekbare autokosten overblijft, is dan nihil

De autokosten zijn in mijn geval nihil (nul aantoonbare kosten) dus hoef ik ook niet bij te tellen.

Mis ik alleen nog de km vergoeding van vorig jaar, dat is te overzien.

• 0

De autokosten zijn in mijn geval nihil (nul aantoonbare kosten)

afschrijving hoef je niet aan te tonen, dus die heb je sowieso.

Voor het overige heb je gelijk in je laatste twee berichten

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik heb wel een overzicht van hoeveel ik getanked heb tegen welke prijs en bij welke km stand. Betaald met privé PINpas. En een jaarnota van de verzekeringspremie natuurlijk, op naam van mij privé.

Overige kosten zijn er niet echt geweest afgelopen half jaar.

Dan heb je toch bewijs? Althans voor de inkomstenbelasting kom je daarmee een heel eind.

Maar het is wel verstandig om goed na te rekenen welke keuze het meest voordelig is. Als de bijtelling wordt beperkt omdat de werkelijke kosten lager zijn dan het forfait, dan heb je per saldo geen enkele aftrek in de onderneming. Als je de auto dan privé rijdt en 19ct/km aftrekt voor de zakelijke km, dan heb je dus wel aftrek in de onderneming. Je kunt alleen niet elk jaar switchen, dus zul je een inschatting voor de langere termijn moeten maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar