• 0

EIN of ITIN nummer voor IRS

Ik heb een klein freelance klusje gedaan voor een Amerikaanse uitgeverij. Waar ik voor betaald krijg, maar eerst moet ik voor ze een belastingformulier invullen bestemd voor hun IRS. Een W-8BEN aangezien ik voor hun een non-US citizen ben. Hiervoor kan ik een EIN of een ITIN nummer aangeven. Anders wordt er 30% inkomstenbelasting afgetrokken van het bedrag dat ik van ze krijg.

Nu weet ik niet zeker of ik een EIN of ITIN nodig heb. ITIN is voor 'individuals' las ik al. Maar hoewel EIN meer voor bedrijven is kon je die als 'eenmanszaak' ook gebruiken. Aan de ene kant ben ik een individual aangezien ik als freelancer werk en dus geen personeel heb of iets dergelijks. Aan de andere kant ben ik ook een eenmanszaak aangezien ik wel een btw en kvk nummer heb. Dat freelancen deed ik dan wel altijd naast mijn vaste baan (momenteel even werkloos), maar het is dus ook een eenmansbedrijfje.

Zo'n EIN is zo aangevraagd online. Zo'n ITIN duurt een paar maanden voordat je die krijgt. Dus mijn voorkeur zou wel naar een EIN uitgaan. Nu vroeg ik mij af, welke hoor ik nu eigenlijk te nemen, EIN of ITIN? Een EIN aangezien ik al een btw/kvk nummer heb en omdat een EIN dan eigenlijk een amerikaans btw nummer is?

En ook: als ik eenmaal een EIN (of ITIN) heb, ben ik dan gelijk verplicht ook in Amerika jaarlijks een belastingopgave te doen? Of is dat enkel voor hun administratie en blijf ik gewoon hier mijn inkomsten en btw belasting opgeven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

beste Jiggy

Het 'aardige' is dat de codes verwarring scheppen en dat ook de IRS niet helder is in het verschil tussen EIN en ITIN.

If you are not an individual or you are an individual who is an employer or you are engaged in a U.S. trade or business as a sole proprietor, you must enter an employer identification number (EIN

De vraag is dus of je "engaged in a U.S. trade or business as a sole proprietor" bent. Dat is lastig want "Engaged in" kun je natuurlijk op twee manieren uitleggen: je bent aan het handelen in de VS of je hebt een bedrijf in de VS. Het gaat hier gelukkig om het handelen in, zodat een EIN is wat je nodig hebt voor je W8BEN.

De oplossing: bel de IRS (snelste manier):

Apply by Telephone – International Applicants

International applicants may call 267-941-1099 (not a toll-free number) 6:00 a.m. to 11:00 p.m. (Eastern Time) Monday through Friday to obtain their EIN. The person making the call must be authorized to receive the EIN and answer questions concerning the Form SS-4, Application for Employer Identification Number. Complete the Third Party Designee section only if you want to authorize the named individual to receive the entity’s EIN and answer questions about the completion of Form SS-4. The designee’s authority terminates at the time the EIN is assigned and released to the designee. You must complete the signature area for the authorization to be valid.

Houdt formulier SS-4 bij de hand (zie bijlage).

Succes

Joost

fss4.pdf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat voor soort 'individual' is het dan die een ITIN nodig zou hebben?

Ik was altijd gewend naast een vaste baan te freelancen (momenteel even werkloos). Maar heb dus wel een btw nummer en kvk nummer voor mijn eigen 'bedrijfje'. Omdat ik dus een btw/kvk nummer heb, mag ik dus tevens een EIN nummer gebruiken in plaats van een ITIN?

En personen die onregelmatige klussen doen zonder dat ze een btw/kvk nummer hebben zouden dan een ITIN moeten nemen?

O, en als ik eenmaal zo'n EIN heb, dan hoef ik hopelijk niet ook in de VS nog eens een belastingaangifte te doen?

Had al op de IRS site gekeken. Het schijnt tegenwoordig nog simpeler te zijn om een EIN te krijgen. Allemaal 'online'. Moet het nog uitproberen, maar in ieder geval sneller dan zo'n ITIN aanvragen.

Link naar reactie
  • 0

ITIN is inderdaad voor individuen zonder onderneming.

Zonder W8BEN zal je VS opdrachtgever verplicht 30% belasting moeten inhouden op jouw verdiensten. Met W8BEN en omdat we een belastingverdrag hebben met de VS blijft die voorheffing achterwege. Dat betekent gelukkig niet dat je ook nog belastingaangifte moet doen in de VS.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar