• 0

starten vanuit de WW

Momenteel heb ik vanwege het failliet gaan van mijn werkgever een WW-uitkering. Het blijkt zeer lastig te zijn om weer in loondienst aan het werk te komen. Nu hebben we het idee opgevat om voor ons zelf te starten vanuit de WW (zgn startersregeling).

Ik heb het al besproken met mijn werkcoach maar hij is niet duidelijk over de consequenties.

 

Alvorens te starten willen we onderzoeken of het haalbaar is wat we willen gaan doen.

Ik schrijf "we" omdat mijn partner mee wil gaan in het opstarten van een eigen bedrijf.

Mijn partner heeft een loondienstverband van 24 uur.

Eigenlijk wil zij starten met een eenmanszaak en alvast acquisitie, visitekaartjes ed regelen.

Dit is iets wat ik zelf niet mag doen vanwege mijn uitkering UWV. Alléén praten mag wel volgens de werkcoach.

Als blijkt dat het loopt willen we er een vof van maken en wil ik gebruik maken van de startersregeling van de ww.

 

Hierdoor hebben we hopelijk geen inkomensterugval.

 

Stel dat het na de 6 maanden na aanvang van de ww startersregeling niet loopt zoals verwacht dan maken we er weer een eenmanszaak van en ga ik weer terug in de ww en blijft mijn partner de klanten bedienen.

 

We willen iets gaan doen in de zakelijke en particuliere dienstverlening.

 

Ziet u mogelijkheden cq valkuilen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben vorig jaar gestart vanuit de WW en ik kan het je van harte aanbevelen.

 

Inderdaad is het zo dat je aan het eind van je 6 maanden moet beslissen of je bedrijf levensvatbaar is en of je dus door wilt gaan met ondernemen, of terug wilt keren naar WW.

Ik vraag me daarom af of het handig is als v.o.f. te gaan starten, omdat je zelf al aangeeft dat bij gering succes die VOF een eenmanszaak moet worden. Je moet dan dus aantonen dat de onderneming voor 2 vennoten niet levensvatbaar is, maar de onderneming moet wel voldoende inkomen genereren voor je partner om als eenmanszaak door te gaan. En omdat na 6 maanden de zaak zeker nog niet volwassen is, is die beoordeling dan heel moeilijk.

 

Misschien kun je beter eerst zelf als eenmanszaak beginnen en als na 6 maanden blijkt dat de onderneming levensvatbaar is hem omzetten naar een v.o.f. en je partner in de zaak halen. Bijkomend voordeel is dat je partner nog gewoon inkomen genereert uit de 24 uur loondienst, heel fijn als je in de eerste maanden nog geen of weinig omzet hebt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Roden50,

 

Je wilt weten of je in jouw situatie in aanmerking kunt komen voor de startersregeling zelfstandigen en of er valkuilen zijn waar je rekening mee moet houden.

 

Om in aanmerking te komen voor de startersregeling mag je pas met werkzaamheden als zelfstandige beginnen na de ingangsdatum van je WW-uitkering.

Daarbij is niet van belang of je werkzaamheden gaat verrichten voor een ‘nieuwe’ onderneming.

Het hoeft dus geen probleem te zijn als je partner de onderneming al eerder ‘opstart’.

 

Wel is belangrijk welke ondernemersvorm jullie kiezen voor het bedrijf.

 

Start je partner de onderneming als eenmanszaak?

De onderneming staat dat alleen op naam van je partner.

Er is in die situatie maar één eigenaar en dus is je partner dan de enige zelfstandige.

Ga je dan vanuit de WW-uitkering meewerken dan wordt je niet als zelfstandige beschouwd.

Het aantal uren dat je dan werkt worden gekort op de WW-uitkering.

Van een startersregeling zelfstandigen is dan geen sprake.

 

Kies je voor een andere ondernemersvorm die op naam van jullie allebei staat? ( bijvoorbeeld Vennootschap onder Firma )

Je kunt dan je adviseur werk vragen om in aanmerking komen voor de startersregeling.

Je moet dan vanzelfsprekend wel voldoen aan de algemene voorwaarden: http://bit.ly/1bd9n1G

 

Krijg je voor toestemming voor de startersregeling en loopt de onderneming na 6 maanden niet zoals verwacht?

Wanneer je stopt met de onderneming en weer beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt dan kan UWV je eerdere WW-uitkering misschien voortzetten. Dit kan pas als de startperiode van 26 weken voorbij is.

 

Actuele informatie over voortzetting WW-uitkering na startersperiode vind je hier http://bit.ly/TCn80u

 

 

Met vriendelijke groet,

 

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.