• 0

Laag zoekvolume in Adwords

Hi iedereen,

 

Ik heb al gegoogled en gezocht op het forum om op het antwoord te komen, maar ik kom er niet uit: Ik zit er aan te denken om een webwinkel te beginnen in iets waar ik zelf een passie voor heb, en waarvan ik heb uitgezocht dat er nog zeer weinig concurrentie in is. Je kan wel spreken van een niche. Maar dat blijkt dan ook wel uit het zoekvolume als ik Adwords gebruik. Laat ik als voorbeeld 'groene hangmatten' gebruiken. Mijn niche bestaat dus ook uit 2 zoekwoorden; als ik alleen maar hangmatten zou gebruiken kom je niet echt op hetgene wat ik dan verkoop. De mensen die mijn product willen zullen dus echt 'groene hangmatten' willen. (ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben) Ik heb die 2 zoekwoorden gebruikt in de Zoekwoordplanner en dan zie ik dat er maandelijks 20 keer naar gezocht wordt, dat is dus echt heel weinig. Ik vraag me nu af in hoeverre ik dit mee moet nemen in het besluit om dit product te verkopen. (Er zullen trouwens ook mensen zijn die niet per se 'groene' hangmatten willen, maar gewoon een hangmat, of die nu groen is of niet, dus mijn product is ook wel interessant voor een grotere doelgroep. Nadeel is dat daarin dus wel veel concurrentie is)

 

Ik hoor graag wat jullie denken! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen EJdeHaas,

 

Dat er nog niemand gereageerd heeft geeft bij mij de indruk dat er geen kant en klare oplossing is voor je probleem.

 

Natuurlijk moet je je afvragen of er voldoende vraag is voor je "Niche" product voor dat je een onderneming start.

Ik denk dat dan een marktonderzoek een volgende stap voor je is.

Hierin zou je als vraag op kunnen nemen op welke wijze de potentiële klanten naar het product gaan zoeken.

 

Voor wat betreft Adwords lijkt het mij dat een zeer goede keuze van de zoekopties uiteindelijk toch voor de nodige trafic moet zorgen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

OP zijn best geeft Adwords aan dat er niet zoveel gezocht wordt op die twee woorden. Daar zijn toch wel een aantal kanttekeningen bij te maken:

-- het kan best zijn dat mensen ook op andere woorden zoeken voor hetzelfde product. Je kan hiernaar onderzoek doen via sites als ubersuggest.org of door in Google te kijken naar gerelateerde zoekopdrachten en hoe Google jouw zoekwoord afmaakt met autosuggest. Zoek dan ook eens op toepassingen en namen van leveranciers.

--Er zijn berichten dat het volume van Adwords niet overeenkomt met de werkelijkheid. Of dat zo is weet ik niet. In ieder geval zou ik niet blind vertrouwen op de cijfers die daar staan.

 

Om wat meer te weten te komen over de traffic die GOogle kan genereren kun je ook alvast een landingspagina live zetten en bezoekers in gaan kopen als test. Als er maar 20 keer gezocht is dan kun je niet meer dan enkele hits uit Adwords verwachten en dat kun je makkelijk testen door een campagne aan te maken richting je landingspagina.

 

Je zegt dat het een passie van je is. Dan ga ik ervan uit dat je ook mensen met dezelfde passie kent en misschien ken je ook wel NL blogs, fora, etc waar over dit product gesproken wordt. De aanweizgheid en activiteit van dit soort communities is ook een sterke graadmeter voor de grootte van de niche.

Link naar reactie
  • 0

@VNIS:

Goedemorgen! Precies, mij lijkt Adwords één van de belangrijkste tools om de behoefte te bepalen van een bepaald product.

 

@Erik: Bedankt voor je tips! Ik heb geen tot vrij weinig ervaring met Adwords, en vind het moeilijk om verder te bepalen op welke wijze ze nog meer zoeken naar dit product. Ik zal dus zeker jouw tips gebruiken om tot meer/andere zoekresultaten te komen. Wat bedoel je verder precies met bezoekers inkopen? Daarnaast zijn er inderdaad wat fora waar het onderwerp te sprake komt en waar ze elkaar verwijzen naar webwinkels die het verkopen (maar per webwinkel zeer weinig aanbod), dus die mensen vinden het product direct via iemand anders, ipv de zoekterm in Google. Zeker iets om over na te denken.

Link naar reactie
  • 0

Beste EJdeHaas,

 

wat ik begrijp uit jouw openingsbericht, is dat je een consumentenwebshop met één product(variant) wilt starten, een zogenaamde 'one product webshop'. Ik begrijp eveneens dat het een fun product is en geen probleemoplossend artikel.

 

Heb je enig idee hoe groot de totale vraag naar dit product (afname) is? Je zou je daarbij de vraag moeten stellen, of online verkoop dan het meest gunstige distributiekanaal is en op welke geografische markt je je als doel richt. Hetzelfde geldt voor de vraag of je zelf aan het eind van de keten wilt opereren, of dat je misschien beter af bent als Nederlands of Europees importeur of met bijvoorbeeld eigen producten of een eigen merk in de markt.

 

Daarom: valt dit product of deze markt te ontwikkelen als daar je passie ligt? Bekijk de verschillende groeistrategieën uit het model van Ansoff eens.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@EJdeHaas met bezoekers inkopen bedoel ik dat je een advertentie online zet via Adwords waarop mensen gaan klikken. Die bezoekers heb je dan ingekocht. De vraag is: als je budget invoert in adwords, als je zoekwoorden invult en een advertentie maakt, klikken er dan mensen naar je website? Voor dit doel zou je een aparte pagina kunnen maken waarop je omschrijft wat je product is en dat je binnenkort een website opent. Zet evt een social media link of mogelijkheid tot inschrijving op de nieuwsbrief neer zodat je geïnteresseerde bezoekers later nog een keer kan contacteren.

 

Er moet natuurlijk wel een doelgroep zijn voor een online webshop, anders heeft het geen zin. En met Adwords kun je in ieder geval testen hoeveel mensen doorklikken naar die ene pagina.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor m'n late reactie, ik ben druk (en ziek) geweest

 

@Highio: Dat begrijp je goed, één (fun) product waarvan ik dan een breed assortiment wil aanbieden. Ik heb tot zover nog geen concreet idee over hoe groot de totale vraag is, dat is volgens mij vaak moeilijk te concluderen bij een niche product. Ik weet in ieder geval wel zeker dat online verkoop de juiste distributiekanaal is, voornamelijk omdat het aanbod in de 'normale' winkel zeer gering is (en voorlopig nog blijft). Ik weet ook via verscheidene fora dat 'mijn' doelgroep al wel eens dit product online koopt. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik echt moet kijken hoe ik aan mijn product kom. Aangezien het tot nu toe veelal verkoopt wordt buiten Nederland weet ik dat dit geen makkelijke onderneming gaat worden, en het zelf creeëren in eigen land is ook niet makkelijk omdat het product dus nog zo onbekend is hier. Ik ben er van overtuigd dat dit idee goed zou kunnen werken, maar of ik de juiste middelen (oa kennis/financiën) voor dit specifieke idee in huis heb (om het echt goed aan te pakken), daar ben ik nog niet van overtuigd. Oftewel, ik ben nog erg zoekende ;)

 

@Erik: Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt, ik denk dat ik dit goed zou kunnen gebruiken als graadmeter! (Y)

Link naar reactie
  • 0

Het mooie van een laag zoekvolume is wel dat de concurrentie laag is. Mocht je een domeinnaam kunnen vinden welke dicht bij je zoektermen ligt dan kun je die via SEO redelijk vlot bovenaan krijgen. Nadeel is wel dat het een lastige beslissing is om überhaupt te beginnen. Zolang je dat met een lage investering kunt doen zou ik altijd de start maken, maar nog net je huidige baan opzeggen!

Link naar reactie
  • 0

Los van het lage zoekvolume op uw specifieke zoekterm(en) moet mij wel van het hart dat goeie concurrentie nooit uit de weg gegaan dient te worden. Als ergens flinke (Seo) concurrentie op bestaat, betekent dat ook dat er marge is voor winst/groei. Of dit nu linksom (prijsconcurrentie) of rechtsom (kwaliteit, service) is.

 

Wat ik wil zeggen is, is dat de SERP (positie in zoekmachinelijst na het zoeken op een bepaalde zoekterm) helemaal niet zo vast ligt als men denkt. Een Marktplaats.nl of een Amazon.com komt men simpelweg niet voorbij, maar de websites in de (seo) middenmoot zijn met betrekkelijk simpele methodes wel voorbij te streven. Laat u dus niet teveel afschrikken door (seo) concurrentie, tenzij het hele grote spelers zijn, waarmee u echt niet kan wedijveren.

 

Wat betreft uw specifieke zoektermen waar een laag zoekvolume op zou bestaan:

- bij het zoeken naar de juiste zoektermen moet men zich in breedste zin kunnen inleven hoe een gemiddelde Google gebruiker zijn termen intikt (kopen of bestellen +term, online, goedkoop of morgen in huis +term, etc) Er zijn waarschijnlijk veel bijkomstige keywords te koppelen aan uw oorspronkelijke zoekterm. Veel kleintjes maken dan uiteindelijk ook één grote.

-Keyword planner is in het gebruik tamelijk omslachtig en onvolledig. Persoonlijk zou ik Market Samurai aanraden omdat de (gratis) Trial versie behoorlijk meer functionaliteit heeft t.o.v slechts de keywordplanner van Google. Ook kan men de (seo) concurrentie op een bepaalde term goed onder de loep nemen.

 

Daarnaast wil ik graag kwijt dat een Google Adwords campagne de zoekmachineresultaten toch weer omzeilt. Daarbij is het van belang om te kijken naar de concurrentie op bepaalde zoekwoorden. Hoe hoger de concurrentie, des te hoger de 'prijs per klik' van de advertentie. Als een zoekterm zeer lage concurrentie heeft, dan heeft u voor een habbekrats kans op meer conversie (klant gaat over tot actie) en leads(daadwerkelijke aanschaf/verkoop/bestelling). Bijvoorbeeld: 100 kliks op uw advertentie met als kosten 20 euro, die statistisch gezien X daadwerkelijke opdrachten oplevert.

 

Tenslotte is het devies om zeer uitgebreid onderzoek naar alle mogelijke niche keywords te doen, die voor u van toepassing kunnen zijn. Soms kunnen bepaalde aangrenzende termen heel voor de hand liggend zijn maar evengoed onontdekt blijven. Opgeteld is er met goeie seo dan makkelijk resultaat te boeken. In de tussentijd kan men werken aan de seo van de website (en content, backlinks, etc.) zodat de strijd aangegaan kan worden op zoektermen met hoge concurrentie. Tot die tijd daar is, kan dit gemis worden afgevangen met een Google Adwords campagne.

 

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest,

 

Dé (seo) Content Specialist

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat (de keyword planner van) Adwords zegt over zoekvolume is heel nuttig, maar niet alleszeggend en zaligmakend.

 

Een interessante reeks artikelen over keyword research vind je hier:

 

http://backlinko.com/keyword-research

 

Het is in het Engels en veel informatie (zoals gezegd: een reeks artikel), maar leerzaam en verhelderend.

 

Dat geldt trouwens voor die hele site in het algemeen als je je niet teveel laat irriteren door de voortdurende vraag om je e-mail adres ;-)

Contentkoppijn? Ik ben je paracetamolletje. Meer info: www.chrisrommers.nl

Link naar reactie
  • 0

Het meeste is al wel gezegd, maar hier nog een kleine bijdrage van mijn kant.

 

Je moet onderscheid maken tussen een product waar al vraag naar is (bijvoorbeeld tv's) en een product waar je goed vraag voor kan creëren (bijvoorbeeld houten zonnebrillen).

 

Het eerste product kan je heel goed via SEA promoten, maar voor het tweede zou je ook goed terecht kunnen bij bepaalde websites die aansluiten bij jouw doelgroep en social media.

 

Maar als jouw product dus meer in de eerste categorie valt en er zijn maar 20 zoekopdrachten per maand voor dan zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. Zoals iemand anders hier al aangaf, je kan beter de concurrentie aan gaan op een wat duurdere zoekterm waar wel veel volume voor is dan aan 20 searches tijd gaan besteden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.