Jump to content
akkermans treinen
Verberg

buitenlandse btw icl levering

vraag

Hallo,

 

Ik ben in juni gestart met een bedrijfje (verkoop modelspoorartikelen) en heb in de periode gelegen tussen inschrijving/aanmelding belastingdienst en ontvangst btw nummer(ruim 2 maanden!!) enkele aankopen in Duitsland gedaan, waarbij duitse btw in rekening is gebracht.

 

 

Ik wil die btw dus "terughalen" bij de duitse belastingdienst, maar zie door de bomen het bos niet meer op de duitse belastingsite.

 

Wie kan me in simpele taal vertellen welke stappen ik moet ondernemen om de duitse btw terug te halen. Bij de verkoop in Nederland is door mij nl. wel nederlandse omzetbelasting afgedragen.

 

Groetjes

 

willie

 

 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

De BTW had jou niet in rekening gebracht hoeven worden, mits jij over een eigen BTWnr beschikt. (en dat heb je aangezien je afdraagt)

 

Nu het wel in rekening is gebracht kun je het gewoon opgeven als voorbelasting op het aangfite formulier. Het is een intracommunautaire levering. Hierover heb ik op dit forum ook al een vraag gesteld.

 

Zie http://www.pionierforum.nl/pionierforum/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=5802;start=new voor dat topic.

 

In het vervolg moet je dus jouw btw nr doorgeven aan het leverende bedrijf (binnen EU) en dan wordt er geen BTW in rekening gebracht. Scheelt weer wat moeite ;)


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Welleke, hier zit je niet helemaal goed....

Bij jouw was geen BTW berekend, maar verlegd...als icl dienst.

 

De BTW die Akkermans in rekening gebracht heeft gekregen kan hij alleen terugvragen bij de Duitse Belastingdienst....

Artikel 18.3.1/2 BTW zegt

Teruggaaf BTW die niet verschuldigd was (je bent immers een onderneming en het was een icl levering) vindt alleen plaats op verzoek. Her verzoek moet worden gedaan op een door de EU vastgesteld formulier.

Dat formulier is in Nederland verkrijgbaar bij de belstingdienst als formulier OB68.

Ook bij de buitenlandse belastingadministraties is een dergelijk formulier opvraagbaar.

Het formulier voor Duitsland moet je opsturen naar

Bundesamt fur finanzen, friedhofstratsse 1 D-53225 Bonn

Tel 0049-2284060 Fax 0049-2284062661

 

Het verzoek moet gedaan worden binnen 6 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin het recht op teruggaaf is ontstaan.

Voor Duitsland geldt voor een jaarteruggaaf een minumumbedrag van EUR 25.

Het verzoek moet gesteld zijn in de taal van het land van teruggaaf. U mag het nederlandse formulier gebruiken maar de gestelde vragen moet je beantwoorden in de vreemde taal.

Bij het verzoek moet je indien:

-Orginelen van de facturen waarin de bedragen zijn vermeld aan btw die u heeft betaald.

-Een verklaring waaruit blijkt dat u in eigenland bent onderworpen aan de heffing van Omzetbelastingl,

Deze verklaring wordt afgegeven door de inspecteur in jouw ambtgebied.

(bijlage E, bij de Uitvoeringsbeschikking Omzetbelasting zie 36.4.4)

 

Hou er rekening mee dat je een lange tijd moet wachten voordat je een teruggaaf krijgt (duurt vaak een jaartje...... of meer)

 

 

Bij nieuwe leveringen...JE BTW NUMMER aangeven...en geen BTW meer accepteren...


Egbert Punter

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oeps, sorry. Het is toch niet zo "eenduidig" als dat ik dacht.

 

Bij nieuwe leveringen...JE BTW NUMMER aangeven...en geen BTW meer accepteren...

 

Nou ja had ik toch nog 1 van de 2 punten goed ;)

Bedankt voor het corrigeren en in het vervolg zal ik erbij zetten dat ik geen expert ben.

 

Reusje voor 2thepoint.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Bedankt voor de info. Ik was zelf al op de duitse belastingsite aan het zoeken geslagen, maar kwam er niet uit. Het blijkt nu dat ik ook helemaal verkeerd zat te zoeken.

 

Ik kan dus aan de slag om de btw terug te halen.

 

Misschien een rare opmerking, maar als ik de originele factuur moet meezenden, dan blijft er dus in mijn eigen administratie alleen een kopie over.

 

Overigens wordt er, na het bekendworden van mijn btw nummer, gewoon ex. btw geleverd(Mwst. is eigenlijk het betere woord).

 

Groetjes

 

willie

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Je moet inderdaad dan een kopie voor je eigen adm. houden...

 

Nog even een "zeik"-opmerking....:

Je goederen worden niet "ex"MWST geleverd, maar valt nu onder de ICL...

Het verschil zit 'm hierin dat je nu de leveringen aan moet geven onder

4b in het eerste vakje de omzet en in het tweede vakje de btw...deze moet je afdragen, maar hetzelfde bedrag mag je optellen onder 5b zodat per saldo je niets betaald.....

 

meestal 1* per kwartaal moet je dan een aangifte ICL doen waarin je al je leveringen aan jou per btw-nummer moet aangeven.....


Egbert Punter

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 260 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept