• 0

Handelen in strijd met de regels ruimtelijke ordening

Hallo,

 

Ik wil op korte termijn vanuit mijn Ww-uitkering een klein hoveniersbedrijf starten. Mijn werkcoach heeft mij toestemming gegeven het door te zetten, en ik ben nu dus bezig alles uit te zoeken. Ik kreeg(ik geloof van Zzp-nederland) het advies bij de gemeente te checken, of ik dat vanuit mijn thuisadres wel mag. Vandaag had ik dus een gesprek met de gemeente, en omdat het als "Wonen" aangeduid staat, mag ik hier schijnbaar zonder ontheffing geen bedrijf voeren. voor de duidelijkheid, ik heb alleen een bestelbus op de oprit, en een echt kantoor heb ik niet. Nu zijn de kosten voor deze ontheffing 832,50. is dit normaal, en heeft er iemand hier ervaring mee? Degenen tegen wie ik dit verhaal tot nu toe heb verteld, kunnen niet geloven dat ik die ontheffing nodig heb, dus ik begin te twijfelen..

 

Rens Hoomans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Rens,

 

Ik zou je adviseren om het bestemmingplan van de wijk waarin je woont even te raadplegen, meer specifiek de "Gebruiksvoorschriften" van de bestemming "wonen". Hier staat waarschijnlijk een omschrijving van de bedrijfsmatige activiteiten die wel en niet binnen deze bestemming zijn toegestaan en waar dan aan voldaan moet worden.

 

In het bestemmingsplan van de wijk waar ik in woon staat bijvoorbeeld het onderstaande:

Gebruiksvoorschriften

Onder de uitoefening van aan-huis-gebonden beroepen in samenhang met wonen

wordt verstaan het gebruik van gedeelten van woningen ten behoeve van aan-huis-

gebonden beroepen en/of kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten, voor zover:

a. het beroeps- c.q. bedrijfsoppervlakte ten behoeve van kantoor- en/of praktijkruimten

(en/of de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten) niet groter is dan 30 % van het bvo

van de woning, inclusief aan- en uitbouwen;

b. ten behoeve van de kantoor- en/of praktijkruimten (en/of de kleinschalige

bedrijfsmatige activiteiten) in parkeergelegenheid wordt voorzien;

c. de kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten geen nadelige invloed hebben op de

normale afwikkeling van het verkeer en niet gepaard gaan met horeca en/of detailhandel.

 

Via www.ruimtelijkeplannen.nl kun je het bestemmingsplan voor jouw wijk opzoeken. Als hij niet op deze website vermeld staat, dan betekent dat er nog een oud bestemmingsplan van kracht is => die kun je dan wellicht via de website van de gemeente vinden.

 

Edit (toevoeging):: als jouw bedrijfsactiviteiten niet binnen de gebruiksvoorschriften van het bestemmingsplan passen, zul je een ontheffing bij de gemeente moeten aanvragen. Daar worden leges voor geheven, die van gemeente tot gemeente verschillen. Of het bedrag dat de ambtenaar jou genoemd heeft klopt zou je kunnen checken in de legesverordening van jouw gemeente.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.