• 0

BTW-aangifte bij Reisbureauregeling

Hallo allemaal,

 

Wij zijn in 2013 kleinschalig begonnen met het ontwikkelen, promoten, verkopen en uitvoeren/begeleiden van geheel verzorgde reizen binnen de EU. Naar ons inzicht, en dat van een medewerker van de Belastingdienst, is de Reisbureauregeling van toepassing.

 

We hebben gekozen voor de aangifte per tijdvak, en die moet nu worden opgesteld. Onder meer op dit forum hebben we gezocht naar antwoorden op onze vragen over de btw-berekening, maar we zijn nog niet veel wijzer geworden.

 

In de basis lijkt het eenvoudig: we moeten 21% btw betalen over het totaalbedrag van de verstuurde facturen minus het totaalbedrag van ingekochte goederen en diensten. We betalen dus btw over de (bruto) winstmarge.

 

Maar op de site van de Belastingdienst staat het volgende:

Wilt u de winstmarge berekenen per tijdvak van btw-aangifte? Dat doet u als volgt. U telt al uw verkopen (inclusief btw) van reisdiensten in het tijdvak van aangifte bij elkaar. Daarvan trekt u het totaalbedrag van de goederen en diensten af (inclusief btw) dat u in dat tijdvak bij andere ondernemers hebt ingekocht, en die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers. De uitkomst is uw tijdvakwinstmarge.

 

Deze passage roept bij ons de volgende vragen op:

- Op de verstuurde facturen hebben we volgens voorschrift 'Reisbureauregeling is van toepassing' vermeld, en dus geen btw-bedrag of percentage. Wat betekent dan 'uw verkopen(inclusief btw)'?

- Wat betekent 'goederen en diensten die rechtstreeks ten goede komen aan uw reizigers'? Dat klinkt alsof de kosten die we hebben gemaakt in de voorbereiding en organisatie helemaal niet mogen worden meegerekend. Klopt dat en zo ja, wat moeten we dan in fiscaal opzicht met die kosten?

 

Ter verduidelijking: je kunt geen nieuwe rondreis opzetten zonder eerst de bestemming(en) te bezoeken en afspraken te maken met hoteliers, vervoersbedrijven, etc. En hoe zit het met de kosten die de reisleiding zelf maakt voor verblijf, eten, etc. tijdens de reis? Die kosten moeten worden gemaakt, anders zitten de reizigers op hun geheel verzorgde reis zonder reisleider.

 

We willen het graag goed doen en gedonder achteraf voorkomen. Maar het lijkt erop dat deze regeling wel erg veel ruimte laat voor onduidelijkheden en onnavolgbare naheffingen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Heeft iemand tips over de inrichting van een zo eenvoudig mogelijke administratie die aan de voorwaarden voldoet?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben op vakantie, maar heel kort. Als je een reis verkoopt, heb je inkoopkosten. Alle kosten die direct op de reis zelf betrekking hebben en direct zichtbaar zijn voor de klant zijn inkoop. Dus kosten o, bestemmingen te bezoeken niet.

 

Dus stel:

 

Inkoop:

 

Busreis paasagier, 150€ pp

Verblijf: 200€ pp

Activiteiten inbegrepen in reis: 200€

 

Totaal: 550€ pp

 

Let op dat je bovenstaande kosten inclusief btw hebt genomen.

 

Als je verkoopprijs 900€ is. Is je brutomarge 350€. Hier wordt btw over berekend.

 

Overige kosten dei niet rechtstreeks aan de reis toekomen kun je via de gewone btw regels doen, muv kosten in het buitenland geloof ik (doe de boekhouding niet zelf) . Opzich staat het op de site vd belastingdienst vrij duidelijk uitgelegd

 

Ps, kosten voor de reisleider kun je terugrekenen per reis en per persoon en mijns inziens dus opvoeren als rechtstreeks ten goede komend aan de reiziger

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robbert, dank voor je reactie.

 

Dus in het buitenland (binnen de EU) gemaakte kosten in de voorbereiding van reizen zijn helemaal niet aftrekbaar of verrekenbaar, en de bijbehorende btw kan niet als voorbelasting worden opgevoerd?

 

Ik dacht juist dat de Reisbureauregeling, als onderdeel van de Europese BTW-Richtlijn, bedoeld was om dat mogelijk of eenvoudiger te maken.

 

Ik lees nu ook dat de 'globalisatieregeling' (de mogelijkheid om per tijdvak aangifte te doen, i.p.v. per reis) een uitzondering in de Nederlandse wetgeving is die waarschijnlijk moet worden afgeschaft. Terwijl de belastingdienst zegt dat je vijf jaar vastzit aan die keuze.

 

Lekker helder allemaal, voor startende ondernemers...

Link naar reactie
  • 0

Waar breng je de verschuldigde BTW (voortkomend uit de berekening van inkoop en verkoop m.b.t. reisbureauregeling0 onder op de aangifte zelf?

 

 

ik heb twee grootboeken aangemaakt* "verkoop reisbureauregeling" en "inkoop reisbureauregeling" Als ik de een van de ander aftrek heb ik de bruto marge waarover BTW moet worden betaald. Maar waar geef ik die BTW op de aangifte aan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.