• 0

Aangifte omzetbelasting bij (tijdelijk) buitenlands verblijf

In 2013 heb ik tm november m'n praktijk als ZZPer vanuit Nederland gerund. In December 2013 ben ik voor een tijdelijk contract van 6 maanden in loondienst naar het buitenland (Zwitserland gegaan). Ik heb de afgelopen maanden los van mijn inkomsten uit loondienst, tevens inkomsten uit mijn ZZP praktijk gehad aan welke ik vanuit Zwitserland heb gewerkt.

Dien ik nu gewoon aangifte (omzetbelasting) te doen als zijnde ik deed in de periode dat ik nog in Nederland woonachtig was?.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Het helpt iets als je vertelt wat je doet, omdat niet alle diensten dezelfde bepalingen voor de omzetbelasting kennen.

De algemene regels: een zzp'er is gevestigd waar hij woont. Als jij voor een baan zes maanden naar Zwitserland gaat, zou je dan stellen dat jij daar woonde? Ik denk zelf eerlijk gezegd van niet. Ik vermoed dat je wellicht nog regelmatig in Nederland was om familie en vrienden te bezoeken, dat er wellicht gezinsleden achterbleven in Nederland en dat je dus het solide voornemen had om terug te keren, dat je een woning in Nederland aan hield in de periode dat je in Zwitserland woonde, et cetera.

Stel nu dat je toch van mening bent (en dat ook desgewenst hard kan maken) dat je in Zwitserland woonde, dan dien je ook daar belasting te gaan betalen (inkomstenbelasting en omzetbelasting). Aangezien Zwitserland niet in de EU ligt, zijn de Zwitserse btw-regels van toepassing, als zij al zoiets moois als de omzetbelasting kennen. Wellicht kennen ze iets totaal anders.

Ik vermoed echter dat de uitkomst is dat je nog in Nederland gevestigd was, en dan factureer je gewoon alsof je niet weg bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar