Ik wil mijn stamrecht BV in 2014 liquideren en gebruik maken van de 80% belaste regeling en dus 20% onbelast voor Loonheffing. Nu begrijp dat deze regeling ook in de Inkomstenbelasting van toepassing is.

Mijn balans per 31-12-2013:

Debet Credit

Vordering eigenaar 5.000 AK 1

Bank 100.000 Resultaat (5.001)

Stamrecht 110.000

105.000 105.000

Het negatieve resultaat is ontstaan door kosten die te maken hebben met onderzoeken om zien of een investering commercieel aantrekkelijk zou kunnen zijn. Het is mijn bedoeling geweest te investeren in bedrijven en daar de gelden uit de BV voor te gebruiken. Nu zijn er wel pogingen ondernomen bedrijven over te nemen, maar uiteindelijk is het niets geworden.

Kan ik dit verlies salderen met het stamrecht en dus 104.999 laten verlonen in 2014 (met de 80/20 regel) of dien ik 110.000 te verlonen en het verlies van 5.001 netto terug te betalen? De stamrechtovereenkomst is uit 2012, in 2012 is niets ondernomen en zijn bijna geen kosten gemaakt. In 2013 dus wel met als verlies 5.001.

In 2014 ben ik in loondienst en kan het geld van de stamrecht goed gebuiken.

Alvast bedankt voor de info. Groeten, Kees

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44555-stamrecht-bv-opheffen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Kees

Een kort antwoord en dan een slotje want stamrecht BV's hebben met ondernemer niets van doen, doch je hebt pogingen ondernomen.

Het is nog niet geheel duidelijk hoe de waarde van het stamrecht vastgesteld moet worden bij toepassing van de 80/20 regel.

Wel heb ik een schrijven liggen van een belastinginspecteur die jouw rekenvoorbeeld volgt. Van de 110.000 is 105.000 voor verwezenlijking vatbaar en daarop wordt de 80/20 regel toegepast.

De resterende 5.000 blijft onbelast en is een verlies van de BV bij liquidatie.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar