• 0

BTW-aangifte buitenlandse orders

Ik ben beginnend ondernemer en loop bij mijn eerste btw aangifte gelijk tegen wat onduidelijkheden aan.

Ik heb in het forum gezocht, maar kan niet zo snel antwoord vinden op mijn vraag, ook al lijkt hij me niet zo uniek.

 

Ik bestel veel van mijn onderdelen buiten de EU.

Dit wordt soms per post geleverd en daarbij betaal ik dus geen inklarings kosten.

Andere bestellingen die vaak via DHL of UPS worden geleverd worden op basis van mijn btw nummer verwerkt. Ik neem aan dat hun de inklaring regelen, maar daar hoor ik verder niks van.

 

In mijn boekhouding boek ik deze facturen in, maar dan met 0% BTW.

Echter bij de btw aangifte wordt volgens mij gevraagd dit apart op te geven bij 4a

 

Stel ik heb een factuur van een bedrijf uit America van laten we zeggen €100.- dit wordt via DHL verstuur en ik betaal uiteindelijk ook werkelijk €100.-

 

Moet ik dan bij 4a invullen dat ik voor 100.- prestaties uit het buitenland heb waarover ik omzet belasting moet betalen?

Moet ik vervolgens zelf hier 21% over berekenen en ook bij 4a opgeven?

Vervolgens bij 5b ik dan de €21.- btw weer als voorbelasting aftrekken?

 

Op de facturen wordt niks van BTW vermeld. En maakt het nog verschil of ik dit bestel bij een bedrijf gericht op particulieren of bedrijven?

 

Daarnaast kwam ik een factuur tegen, waar ze nogal rare btw percentages hebben gebruikt.

De totaal factuur is €28,92 en als BTW staat €5,02.

Het zijn 3 artikelen en geen btw vrije verzendkosten ofzo. Ik zou een btw bedrag van €6,07 verwachten.

Wat moet ik nu aanhouden voor mijn aangifte? Wat vermeld staat op de factuur of wat ik zelf bereken?

 

Hopelijk kan iemand me hier wat duidelijkheid over geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In mijn boekhouding boek ik deze facturen in, maar dan met 0% BTW.

Echter bij de btw aangifte wordt volgens mij gevraagd dit apart op te geven bij 4a

 

Stel ik heb een factuur van een bedrijf uit America van laten we zeggen €100.- dit wordt via DHL verstuur en ik betaal uiteindelijk ook werkelijk €100.-

 

Moet ik dan bij 4a invullen dat ik voor 100.- prestaties uit het buitenland heb waarover ik omzet belasting moet betalen?

Moet ik vervolgens zelf hier 21% over berekenen en ook bij 4a opgeven?

Vervolgens

bij 5b ik dan de €21.- btw weer als voorbelasting aftrekken?

In dit geval zou je btw moeten voldoen bij binnenkomst van de goederen. Doorgaans ontvang je hierover een factuur van je pakketdienst (in je voorbeeld DHL). Deze btw kan je vervolgens weer terugvragen.

 

Je zou een vergunning artikel 23 kunnen aanvragen bij de Belastingdienst. Dan betaal je geen btw bij invoer, maar mag je het via je aangifte omzetbelasting regelen.

 

Daarnaast kwam ik een factuur tegen, waar ze nogal rare btw percentages hebben gebruikt.

De totaal factuur is €28,92 en als BTW staat €5,02.

Het zijn 3 artikelen en geen btw vrije verzendkosten ofzo. Ik zou een btw bedrag van €6,07 verwachten.

Wat moet ik nu aanhouden voor mijn aangifte? Wat vermeld staat op de factuur of wat ik zelf bereken?

 

Hopelijk kan iemand me hier wat duidelijkheid over geven.

 

Allereerst kan je alleen btw aftrekken die op een factuur staat vermeld, je kan hier dus niet zelf aan gaan rekenen. Daarnaast klopt bovenstaand cijferoverzicht wel. Het totale factuurbedrag is €28,92 en hierin zit €5,02 btw. Dat is dus een excl. btw prijs van €23,90. 21% over €23,90 = €5,02 btw. De btw wordt berekend over de excl. btw prijs en die €6,07 die jij berekend is de inclusief btw prijs. Verkeerde grondslag dus ;)

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat ik bij mijn buitenlandse orders geen factuur van de pakket diensten heb ontvangen. Ik heb wel mijn BTW aan hun opgegeven en verwacht dat hun het op één of andere manier toch verwerkt hebben.

Voorheen toen ik nog als particulier bestelde moest ik namelijk altijd aan de deur betalen of kreeg ik een rekening achteraf.

Andere zendingen die ik via tnt heb ontvangen heb ik niet aangegeven, ik weet ook niet hoe ik dit zou moeten doen.

Wat is nu wijs voor mijn BTW aangifte?

 

Over de btw percentages zat ik inderdaad verkeerd met de berekening. Ik had factuur bedrag (inc BTW) * 0,21 gedaan, terwijl het factuur bedrag (inc BTW / 1,21 had moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gebeld met de pakket diensten.

DHL vermelde me dat de BTW/inklarings kosten door de verzender zijn betaald. En UPS zei dat je enkel ene factuur krijgt indien je een account hebt bij hun. Die bellen me nog terug over wie nu de BTW betaald heeft.

Het komt er nu dus op neer dat ik voor geen 1 zending van buiten de EU btw heb betaald. Uiteraard kan ik hem dan ook niet opgeven, laat staan terug vragen.

Moet ik deze facturen dus splitsen of überhaubt buiten de btw aangifte laten?

Link naar reactie
  • 0

Een niet in Nederland gevestigde leverancier mag bij een levering binnen Nederland of een levering die door hem in Nederland is ingevoerd/bij de douane aangegeven aan jou geen BTW in rekening brengen. Op de factuur moet hij vermelden dat de BTW verlegd is, je moet zelf het bedrag uittrekenen en als "verlegde BTW" in de aangifte opvoeren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.