• 0

eventueel verlies parttime ondernemer verrekenen met overige inkomsten

Beste forumleden,

 

Ik ben sinds januari actief als parttime ondernemer in de ICT sector. Aangezien ik dit eerste jaar waarschijnlijk geen winst ga maken i.v.m. hoge opstartkosten zoals aanschaf computers, reclamedrukwerk etc etc.. vroeg ik mezelf af of ik het negatieve resultaat zo kan verrekenen met mijn andere inkomsten in box1 zoals loon. Ik heb hier namelijk al verschillende verhalen over gehoord, de een zegt van wel en de ander weer niet. Graag uitsluitsel.

 

Ik ben voor de belastingdienst niet aangemerkt als Ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wel voor de omzetbelasting.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over wat voor bedragen hebben we het qua kosten?

Zitten daar mogelijk investeringen bij je zou moeten afschrijven?

 

Indien je geen IB-ondernemer bent, valt het verlies onder inkomsten uit overig werk. Voor zover ik hier zie mag je in die rubriek wel de kosten van de omzet aftrekken. Ik zie daar niets over wat te doen met verlies. Het verrekenen van verliezen zie ik wel omschreven bij informatie voor ondernemers, maar daar val jij voor de IB dus niet onder.

Ik kan me zo voorstellen dat indien je geen ondernemer bent, je ook niet evt. verlies mag aftrekken van looninkomsten, maar dat het bij het bepalen van de overige inkomsten beperkt is tot het aftrekken van (sommige) kosten van de omzet.

 

In deze PDF vind je meer info over bijverdiensten. Op deze pagina staat informatie voor internetondernemers.

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk bepaal je na afloop van het jaar zelf welke jas jou het beste past, de jas "winst uit onderneming" of de jas "resultaat uit overige werkzaamheden". Overwegingen daarbij zijn o.a. de bestede tijd, de behaalde omzet, het gelopen risico, het aantal klanten, de vooruitzichten. Is het allemaal net niks: ROW. Is het allemaal best wat en wordt het nog veel meer: winst.

 

mmint heeft gelijk m.b.t. je winstbepaling. Computers schrijf je in regel af (al vind ik het bij de huidige prijzen van de goedkope modellen een discussie waard), en als je reclamedrukwerk laat printen, smeer je de kosten uit over de jaren waarin je dat verbruikt.

 

Als er dan toch een verlies ontstaat, is dat verrekenbaar met je overige inkomsten in box 1. Eerste voorwaarde is natuurlijk dat hetgeen jij doet en waarmee je netto een verlies draait, voor de inkomstenbelasting gezien wordt als een "bron van inkomen". Is het een bron van inkomen, dan is het verlies verrekenbaar. Is het geen bron van inkomen, omdat het (bijvoorbeeld) niet waarschijnlijk is dat de omzet ooit groter wordt dan de kosten, dan is er ook niks aftrekbaar.

Ter illustratie is er de conclusie van A-G Niessen van 24 juni 2011. Lees vooral ook het stukje over de onderwaterfotograaf, ik blijf dat een van de mooiste voorbeelden vinden. Ik dwaal zeker af huh ::)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.