• 0

Mondelinge overeenkomst, hoe bewijs je dat?

Is bindend! Maar als de tegenpartij beweert dat er iets anders is afgesproken, dan heb je een bewijsprobleem. Kan iemand zijn/haar ervaring delen met de rechtsgeldigheid van e-mails, getuigen (bijvoorbeeld wat is waar van het adagium: één getuige, is geen getuige?), etc. in privaatrechtelijke geschillen?

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is bindend! Maar als de tegenpartij beweert dat er iets anders is afgesproken, dan heb je een bewijsprobleem. Kan iemand zijn/haar ervaring delen met de rechtsgeldigheid van e-mails, getuigen (bijvoorbeeld wat is waar van het adagium: één getuige, is geen getuige?), etc. in privaatrechtelijke geschillen?

Link naar reactie
  • 0

Dan nog.. zelfs als je niet weet hoe die headers eruit horen te zien, kun je zo een bericht nemen, de feitelijke inhoud veranderen en het geheel met originele headers uitprinten.

 

Ik denk niet dat het haalbaar is voor een niet-expert om zinnig onderscheid te maken tussen en echt bericht en een falsificatie... en zelfs een expert zal waarschijnlijk toegang moeten hebben tot de systemen van (mogelijke) verzender en ontvanger om er een zinnig oordeel over te vellen.

 

Het is een beetje hetzelfde als een niet-ondertekende brief of blanco papier opstellen uit naam van een ander, en deze als 'bewijs' overleggen... het lijkt me weinig bewijswaarde hebben, of in ieder geval eenvoudig te weerleggen.

Link naar reactie
  • 0

blijf pragmatisch! er is een wereld van verschil tussen aannemelijk maken van een feit, middels aantekeningen, emails etc, en het juridisch voor de rechtbank kunnen bewijzen, zodanig dat dit onomstotelijk vaststaat.

 

het is ook in civiele rechtzaken, veelal genoeg om iets aannemelijk te kunnen maken. laat je dus niet te gauw ontmoedigen.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0
...en zelfs een expert zal waarschijnlijk toegang moeten hebben tot de systemen van (mogelijke) verzender en ontvanger om er een zinnig oordeel over te vellen.

 

Ook digitaal is de hele mik te vervalsen, dus die expert kan in je systeem kijken wat hij wil zonder te zien dat je het gewijzigd hebt.

 

Ik denk niet dat email enig bewijs kan vormen, tenzij je de logs van de mailserver van de internetprovider erbij weet te halen en aan kan tonen dat alles overeenkomt, inclusief bestandsgrootte van de email.

 

Het kan natuurlijk wel helpen iets aannemelijk te maken.

Link naar reactie
  • 0

Tja, en dan vragen jullie je af waarom juristen altijd aanraden om alles op papier te zetten... ;)

 

Hoe bewijs je dat een e-mail bericht echt is? Dan moet je dus bewijzen dat de inhoud origineel is. Maar dan nog kan de tegenpartij zeggen dat hij niet degene is die het bericht verstuurd heeft. Je zou dan in de outbox van je tegenpartij moeten kijken of dit klopt. En dat zal niet makkelijk zijn.

 

Ook een mondelinge afspraak kan vaak problemen opleveren. Wat is er nu precies afgesproken? Is er wel iets afgesproken? Je zult dan bij onenigheid met bijvoorbeeld getuigen moeten komen die het gesprek gevolgd hebben. En dan is weer de vraag hoe partijdig deze getuige is...

 

Al met al een hoop problemen waar jullie vast helemaal geen zin in hebben. Het beste advies is dus om mondelinge afspraken zo snel mogelijk schriftelijk vast te leggen. Een overeenkomst via e-mail kan best, maar zorg er dan voor dat je het bericht iets 'opwaardeert'; stuur bijvoorbeeld een ontvangstbevestiging waarin je weer een reactie uitlokt ('bedankt voor uw opdracht, waar en wanneer kunnen de producten worden afgeleverd?'). Of stuur meteen een overeenkomstje per fax of brief terug en vraag jeklant om dit te ondertekenen en terug te sturen.

 

Dus inderdaad:

blijf pragmatisch!

U heeft een vacature voor een jurist? Of u wilt tijdelijk ondersteuning van een jurist? Neem dan nu contact met ons op!

Link naar reactie
  • 0

Weet iemand of er jurisprudentie bestaat over de rechtsgeldigheid van e-mails?

 

Links werken niet meer, maar toch.

Bron: http://www.tomaatnet.nl/~jeroen_relleke/zaken.htm#Rechtsgeldigheid%20e-mail

 

E-mail kan worden gelijkgesteld met een brief. Dat betekent dat de inhoud van een e-mail gezien kan worden als de inhoud van een naar betrokkene gestuurde brief. Een e-mail is afkomstig van een afzender met een uniek e-mail adres en een uniek ip-nummer. Voor een rechter zou betrokkene op grond van deze feiten een harde zaak hebben.

 

 

 

De onderneming zou echter aan kunnen voeren dat aan de e-mail geen versleutelde elektronische handtekening is toegevoegd, waardoor deze e-mail naar de letter van de wet waardeloos kan zijn, aangezien er in 2002 een wet is aangenomen, na een richtlijn vanuit de Europese commissie, Richtlijn 2000/31/EG, waarin een elektronische handtekening een voorwaarde is voor het tot stand komen van een overeenkomst (lees ook toezegging) Voor meer informatie over de richtlijn: http://www.justitie.nl/Images/11_7569.pdf (om voorgaand document te kunnen lezen heb je acrobat reader nodig. Om acrobat reader te downloaden klik je hier) De onderneming kan aanvoeren dat iedereen aan betrokkene een mail gestuurd kan hebben waarin een toezegging wordt gedaan. Kijk voor meer informatie op de site van het ministerie van justitie: http://www.justitie.nl/themas/wetgeving/dossiers/ecommerce/vraag4b.asp

 

 

Een rechter of klachtencommissie kijkt echter verder naar het wel of niet versturen van een electronische handtekening.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Altijd op papier, altijd laten ondertekenen, en de Algemene Voorwaarden laten paraferen (want anders waren die opeens ook niet meegestuurd, ook al stond dat in de opdrachtbevestiging)

 

Ik denk dat veel ondernemers, blij dat ze zijn dat een opdracht binnen is, geen zin hebben in alles nog eens gedetailleerd op papier zetten. Dit is om twee redenen niet slim. Ten eerste vanwege bewijsproblemen bij geschillen, daar gaat dit draadje deels over.

 

Ten tweede omdat mensen simpelweg dingen vergeten of op den deur zich dingen anders gaan herinneren. Ik heb nu een opdrachtegever waar ik in december vorig jaar een opdracht voor ben begonnen, door veranderingen aan de zijde van de klant is deze in januari al geparkeerd en nu komt de klant opeens weer terug. Ik weet dus echt allang niet meer wat we nu hadden afgesproken, dus ik ben blij dat we alles op papier hebben gezet. Geen slechte wil, wel een geheugen dat niet perfect is.

 

Papier. Niks e-mail.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

ehm, volgens mij kan ik me herinneren dat een uitgeprinte email in een rechtzaak niet als "hard bewijs" kon worden gebruikt. Weet dit niet 100% meer zeker.

(maar het was ook in amerika, wellicht hebben ze daar andere regels)

Link naar reactie
  • 0

In mijn eigen proceskraktijk heb ik kunnen constateren dat rechters (al zijn er verschillende rechters en verschillende meningen) over het algemeen afgaan op een email als en document dat het gestelde feit bewijst of aannemelijk maakt. Hoe dichter men bij bewijs komt is afhankelijk van de hoeveelheid en kwaliteit van de bewijsmiddelen. Bijvoorbeeld, is er slechts 1 email of is er een emailcorrepondentie over een weer. Zijn er ook getuigen? Of is er alleen 1 getuige. Vaak gaat het erom om een aantal 'bewijsstukken' of verklaringen waardoor het te bewijzen feit steeds aannemelijker wordt. Een email is natuurlijk geen 'authentieke akte' waarvan de inhoud als bewijs wordt aangenomen, maar hoe meer men overlegt, hoe aannemelijker het wordt. Telefoongesprekken opnemen wil ook nog wel eens helpen ;)

 

Heb je meer dingen, documenten, verklaringen, waaruit je te bewijzen stelling zou kunnen blijken?

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.