• 0

BTW verschuldigde bij loon dat bestaat uit schadevergoeding?

Goedemiddag,

 

Ik heb een eigen incassokantoor. Deze week heb ik een vonnis gewonnen voor een cliënt. De wederpartij moet ook het zogenoemde 'salaris gemachtigde' van € 300,- betalen. Dit salaris gemachtigde is mijn opbrengst, ik breng verder niets in rekening bij de cliënt. Het bedrag dat de wederpartij moet betalen (ca. € 2.000.-) wordt op mijn rekening gestort.

Met de cliënt is afgesproken dat het bedrag aan salaris gemachtigde voor mij is. Dit bedrag hou ik in en het restantbedrag (ca. € 1.700,-) stort ik door naar mijn cliënt.

Nu weet ik dat salaris gemachtigde een schadevergoeding is en dat daarover dus geen btw wordt berekend.

 

Nu is mijn vraag of het bedrag van € 300,- netto is en ik dit kan onderbrengen onder 'baten'. Of moet ik dit bedrag vermeerderen met btw en dus € 363,- moet inhouden en dan de rest moet doorstorten (en een factuur voor de btw)?

 

Vooralsnog heb ik niemand gevonden die mij daar duidelijkheid over kan geven. Iemand van de Belastingdienst zei vorig jaar dat ik geen btw hoef te berekenen, maar iets zegt mij dat dat toch niet klopt.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is een schadevergoeding voor jouw klant, en derhalve vrijgesteld van BTW. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat jouw diensten onbelast zijn. Dus jouw klant heeft een schadevergoeding van € 300,00 toegewezen gekregen. Dit wordt gebruikt om jou te betalen. De factuur aan jouw klant is dus € 300,00 te verhogen met € 63,00 aan BTW, in totaal dus € 363,00.

 

In jouw eindafrekening stel je dat er € 2.000,00 ontvangen is. Op deze € 2.000,00 breng je € 363,00 in mindering, dus je stort € 1.637,00 door aan jouw klant. De resterende € 363,00 streep je weg tegen de openstaande factuur, die is dus betaald.

 

Jouw klant vraagt op jouw factuur € 63,00 aan BTW terug en ontvangt dus feitelijk (€ 1.637,00 + € 63,00 =) € 1.700,00, volledig conform afspraak. Bovendien maakt hij € 300,00 aan kosten, immers jouw factuur.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.