• 0

Overdracht auto Zakelijk naar Prive welk jaar BTW?

Goedemorgen.

 

Even snel de situatie:

Bedrijf: Eenmanszaak

Gestaakt op 31-12-2013

 

Ik hoop dat ik het kort en bondig kan vragen. Mijn bedrijf is op 31-12-2013 gestaakt. De auto die op naam van de zaak stond gaat naar prive en is nog zo'n 9.000 waard. Een snelle rekensom zegt dat ik ongeveer 1900 euro BTW moet betalen. Wordt natuurlijk allemaal duidelijk bij de eindafrekening met de fiscus.

 

Waarom mijn vraag. De boekhouder (die ik helaas regelmatig om een foutje heb betrapt) Heeft de BTW aangifte voor Q4 2013 gedaan. Alles bij elkaar heb ik heel 2013 maar iets van 1000 euro BTW betaald, dus kom in aanmerking voor KOR.

 

Mijn vraag. Klopt dat wat ik zeg, of moet ik rekening houden dat er eigenlijk nog iets van 1900 (BTW ivm zakelijk naar prive) bij komt en ik dus geen recht heb op KOR.

 

En vraag twee:

De waarde bepalen van de auto. Ik heb in november op het punt gestaan om hem in te ruilen. Beide garages boden een bedrag, maar dat is ruim 2000 euro minder dan de ANWB koerslijst. De reden is dat het een diesel betreft, waarvoor sinds 1-1-2014 wegenbelasting moet worden betaald, daardoor veel van deze auto op de markt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een btw-suppletie (jargons voor correctie-aangifte) is de normaalste zaak van de wereld, dus in mijn ogen geen reden om nu geen correctie meer in te dienen.

 

Als de auto in 2013 overgegaan is naar privé, is daar ook in 2013 btw over verschuldigd. De waarde die je daarbij aanhoudt is de waarde in het economisch verkeer. Als jij kan aantonen (dus vragen een offerte op papier) dat je bus geen 9.000 maar 7.000 waard is, is dat het uitgangspunt. Zorg overigens dat je goed vastlegt of het bedrag dat de garages er voor willen betalen inclusief of excl btw is, anders moet je daar weer over gaan bakkeleien.

 

Dat betekent inderdaad wel dat je je recht op de KOR-vermindering in 2013 kwijtraakt, helaas.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.