Een beetje aan de late kant, maar door omstandigheden kom ik nu pas aan mijn aangifte over 4de kwartaal 2013 toe.

Ik heb wat fouten gemaakt in mijn administratie vorig jaar waardoor ik onterecht KOR heb gekregen (ik had nooit iets moeten krijgen). Het komt op het volgende neer:

Over heel 2013 moet ik omzetbelasting - voorbelasting = 72 euro betalen. Ik heb totaal 387 euro gekregen. Ik zou dus 387 + 72 = 459 euro moeten betalen.

Ik vul dus mijn aangifte 4de kwartaal 2013 in als volgt:

5a 184

5b 433

5c -249

5d -387

Nu staat er: te betalen 138 euro. In principe klopt dit: -249 - -387 = 138.

Als ik bedragen van alle aangiften van 5a optel en alle bedragen van 5b kom ik inderdaad op 72 euro uit bij 5c. In mijn ogen vul ik dus alles goed in, maar het bedrag wat ik moet betalen klopt niet. Heeft iemand enig idee hoe ik dit correct kan corrigeren?

edit:

om even te verduidelijken:

Aangifte 1e + 2e + 3e kwartaal:

5a: 708

5b: 387

Door stommigheden heb ik deze aangiften verkeerd ingevuld en nog eens 387 euro betaald gekregen.

Aangifte 4e kwartaal:

5a 184

5b 433

Totaal 2013:

5a 892

5b 820

5c 72

Nu moet ik dus zorgen dat ik in het 4e kwartaal die onterecht gekregen 387 euro weer ga terugbetalen, er werd mij verteld dat ik dus bij 5d -387 moet invullen.

edit2:

Ik heb alle bedragen die ik bij aangifte 1, 2, 3 heb ingevuld bij 5d (totaal 708) ingevuld als -708 bij de 4de aangifte. Nu moest ik totaal 459 euro betalen, dat is de 387 euro die ik onterecht heb gekregen + de overige 72 euro BTW. Alles klopt weer :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/44614-teveel-kor-gekregen-hoe-te-verrekenen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Zoals je het nu hebt aangegeven, maak je in 2013 geen gebruik van de kleineondernemersregeling (KOR). Je mag de KOR wel degelijk toepassen, mits je aan de overige voorwaarden voldoet.

Per saldo heb je nu over 2013 €72 aan btw afgedragen. Dit bedrag mag je weer in mindering brengen in rubriek 5d. Omdat je eerder al €387 in mindering hebt gebracht, had je bij 5d -€311 kunnen invullen.

Nu je de aangifte over het 4e kwartaal al hebt ingediend, kun je een correctie doorgeven met een suppletie. Je dient dan een suppletie in over het hele jaar.

Bij je omzet en voorbelasting vul je de totalen in van de 4 kwartalen. Als ik je goed heb begrepen, komt daar een te betalen bedrag uit van €72. Datzelfde bedrag vul je in bij rubriek 5d, zodat het totaal op 0 komt. Bij rubriek 5f (Saldo al aangegeven bedrag over betreffende tijdvak) vul je het totaalbedrag van je oorspronkelijke aangiften in. We verwachten wel dat je het bedrag van de aangifte betaalt. Je krijgt dan later €72 terug.

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

• 0

Zoals je het nu hebt aangegeven, maak je in 2013 geen gebruik van de kleineondernemersregeling (KOR). Je mag de KOR wel degelijk toepassen, mits je aan de overige voorwaarden voldoet.

Per saldo heb je nu over 2013 €72 aan btw afgedragen. Dit bedrag mag je weer in mindering brengen in rubriek 5d. Omdat je eerder al €387 in mindering hebt gebracht, had je bij 5d -€311 kunnen invullen.

Nu je de aangifte over het 4e kwartaal al hebt ingediend, kun je een correctie doorgeven met een suppletie. Je dient dan een suppletie in over het hele jaar.

Bij je omzet en voorbelasting vul je de totalen in van de 4 kwartalen. Als ik je goed heb begrepen, komt daar een te betalen bedrag uit van €72. Datzelfde bedrag vul je in bij rubriek 5d, zodat het totaal op 0 komt. Bij rubriek 5f (Saldo al aangegeven bedrag over betreffende tijdvak) vul je het totaalbedrag van je oorspronkelijke aangiften in. We verwachten wel dat je het bedrag van de aangifte betaalt. Je krijgt dan later €72 terug.

Met vriendelijke groet,

Stan

Webcareteam Belastingdienst

De KOR die ik bij de eerste 3 kwartalen heb ingevuld was 708, daardoor heb ik 387 euro gekregen.

Ik heb nu dus die 708 euro ingevuld bij 5d in het 4de kwartaal als -708 waardoor ik dus 459 euro moest betalen (wat ik vanmorgen gelijk betaald heb, van de ING naar ING, dus dat moet al binnen zijn bij de belastingdienst).

Ik heb inderdaad wel recht op die 72 euro KOR (ik voldoe aan alle voorwaarden), dus ik ga gebruik maken van het formulier suppletie omzetbelasting om dit te corrigeren.

Gelukkig heb ik nu een fatsoenlijk boekhoudpakket waardoor dit in 2014 hopelijk niet weer zal gebeuren.

• 0

Als ik het goed begrijp heb je dus nu één keer 387 terug ontvangen en je hebt nu 459 betaald?

Dus je hebt 72 als resultaat betaald. Je hebt echter recht op 72 volgens de KOR . Dus die kun je nog terug vragen.

Waarom wacht je niet tot het 1 e kwartaal (2014) en geef je 72 meer op bij de voorbelasting?

De kans dat je de suppletie niet goed invult is volgens mij enigszins bij jou aanwezig. ;)

• 0

Waarom wacht je niet tot het 1 e kwartaal (2014) en geef je 72 meer op bij de voorbelasting?

Ik heb me vergist. :-\ Volgens dit (wel aangegeven door webcareteam) is het niet toegestaan fouten m.b.t. de kleine ondernemersregeling te corrigeren op de eerstvolgende OB aangifte. Dus hoe klein de fout ook deze moet rechtgezet worden met een suppletie.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar