• 0

Belastingschuld, beslaglegging…..radiostilte….en dan?

Hallo,

 

…via Higherlevel en het internet probeer ik antwoorden of informatie te vinden aangaande de situatie waarin ik zit mbt een belastingschuld, maar ik vind geen vergelijkbare voorbeelden, vandaar de reden om zelf een post te plaatsen met de hoop op wat antwoord of specifieke info:

 

Situatie:

In 2008 heb ik mijn Eenmanszaak omgezet naar een BV. ik ben enig DGA zonder personeel. Ik ben werkzaam in de creatieve sector.

 

Doordat ik in een creatieve sector opereer heb ik te maken met vooral heel veel investeringen en voorfinancieringen. Al mijn inkomsten die ik heb verdiend vanaf 2008 heb ik direct terug geïnvesteerd in mijn onderneming. Ik heb mijzelf ook geen loon uitgekeerd, want er werd immers geen winst gemaakt. Vanaf 2008 heb ik om die reden ook geen loonbelasting betaald. In 2011 heeft dit geleid tot een naheffing van Loonbelasting, Vennootschapsbelasting en BTW met een totaal van 85.000. Ik heb in datzelfde jaar heel veel geld verloren doordat ik een vordering van ruim een ton open had staan die oninbaar bleek. Het is me gelukt om van de Belastingschuld ruim 35.000 af te lossen middels feitelijke aflossingen en teruggave BTW. uiteindelijk bleef er een belastingschuld over van 50.000.

 

ik heb in dat jaar uitvoering contact gehad met de Belastingdienst om een oplossing te vinden in een afbetalingsregeling, maar deze is uiteindelijk afgewezen. De Belastingdienst heeft vastgesteld dat er sprake is in mijn geval van onbehoorlijk bestuur, waardoor ik privé aansprakelijk ben gesteld. Doordat mijn diverse verzoeken tot een betalingsregeling zijn afgewezen bleek ik niet in staat om mijn belastingschuld op tijd te kunnen voldoen. Er is vervolgens beslag gelegd op mijn privé inboedel en er heeft een openbare veiling plaatsgevonden. Ik heb geen enkel bezit, dus dit heeft in totaal 250,- euro opgeleverd.

Eind 2011 heb ik mijn BV uitgeschreven uit de KVK en sinds die tijd is de BV in liquidatie; de reden om de activiteiten binnen de BV te stoppen was om geen verdere schulden meer te maken. Overigens is de Belastingdienst de enige schuldeiser binnen de BV; er staan nog wel leningen in de BV, maar die vallen buiten faillissement van de BV of buiten een eventuele WSNP.

 

In de tussentijd moest ik door met mijn werkzaamheden omdat er zicht was op een betere tijd en juist nu begon al die jaren van investeren vruchten af te werpen; kortom, volledig stoppen was absoluut geen optie. Ik heb daarnaast ook diverse langlopende leningen ivm werkkapitaal en voorfinancieringen die ik moet aflossen. Ik ben vanaf 1/1/2012 weer als Eenmanszaak gestart en vanuit die constructie heb ik mijn werkzaamheden kunnen voortzetten.

 

Tot aan de dag van vandaag is er nooit meer iets vernomen vanuit de Belastingdienst ivm de schuld die nog open staat in de BV in liquidatie. er is geen brief, geen vordering, etc meer geweest na de beslaglegging en de openbare verkoop van mijn inboedel. De BV is formeel nog steeds in liquidatie en er zijn sinds 1/1/2012 ook geen activiteiten meer in plaatsgevonden, ook geen betalingen, etc. Alles loopt via de Eenmanszaak, maar die zaken gaan nog niet zo goed dat ik daar mijn schuld in de BV mee kan aflossen.

 

Mijn vraag: wat gebeurd er met een schuld na beslaglegging en openbare verkoop? Is de rest schuld daarmee weg? Is het verstandig om de BV voort te laten bestaan tot in lengte van dagen zonder dat daar activiteiten in plaatsvinden of moet ik juist de BV bij de Belastingdienst beëindigen en wat zou dit kunnen betekenen voor de schuld mbt het afrekenen met de Belastingdienst? Of moet de BV alsnog failliet en wat zijn daarvan de gevolgen voor mijn werkzaamheden binnen de Eenmanszaak?

 

Heeft iemand een dergelijke situatie reeds meegemaakt of kan iemand mij hiernaar verwijzen.

Alle info is meer dan welkom.

 

Hartelijk dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede middag FWLvB,

 

Na beslaglegging, openbare verkoop, is het niet afgewerkt.

De openbare verkoop heeft, lang, niet voldoende opgeleverd om de schuld te voldoen.

 

Dat de belastingdienst vervolgens een "radiostilte" hanteert komt meer voor.

Men confronteert je niet telkens weer met je schuld en neemt een afwachtende houding aan.

Vooralsnog gaat de belastingdienst ervan uit dat er onvoldoende middelen zijn om te voldoen en ook geen vermogensbestanddelen waarop verhaal mogelijk is.

In deze periode wordt elk beroep op teruggave, b.v. BTW of toeslagen, niet uitgekeerd maar in mindering gebracht op de schuld.

 

De belastingdienst verwacht ook dat, indien jij ruimte ziet om, gedeeltelijk, in te lossen, jij zelf met een voorstel komt.

(Eventueel een voorstel tegen finale kwijting.)

 

De belastingdienst heeft, indien zij enig schuldeiser is, geen enkel belang om een failissement aan te vragen en dit ook niet doen. Ik weet niet of de B.V. opnieuw geactiveerd kan worden en ook niet of dit gunstig is ?

Wellicht dat er verrekenbare verliezen zijn en dat je hier iets mee kunt ?

 

Een eventueel faillissement van de B.V. heeft m.i. geen enkele invloed op de eenmanszaak of op de huidige schuld. Ik weet echter niet of er verbanden zijn tussen de B.V. en de eenmanszaak ?

 

Mijn advies is om zelf, samen met je boekhouder / adviseur, eens een afspraak te maken met de belastingdienst om te horen welk standpunt zij in deze zaak innemen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Beste VNIS,

 

Hartelijk dank voor de reactie, het meedenken en het advies.

Het bevestigd min of meer wat ik zelf ook al dacht mbt hoe de Belastingdienst nu een afwachtende houding aanneemt.

Helemaal niets doen en blijven afwachten vanuit mijn kant vind ik ook geen optie…althans niet voor de lange termijn…de schuld zal daar in ieder geval niet door verdwijnen. Waar in enkel een zekerheid in probeer te vinden is dat het geen direct effect zal hebben op mijn werkzaamheden nu. Ik moet blijven functioneren zoals ik nu doe om mijn aflossingen e.d. te kunnen doen.

 

Betreffende de vraag of er verbanden zijn tussen de BV en de Eenmanszaak; die zijn er zeker wat betreft de activiteiten die ik nu. Mijn activiteiten zijn in principe het zelfde gebleven, enkel opereer ik nu vanuit de Eenmanszaak. Dit is financieel ook meer haalbaar op dit moment en overzichtelijker.

 

Ik ga me verder voorbereiden op stappen om met de Belastingdienst in gesprek te gaan hierover.

 

Dank voor alle adviezen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.