• 0

Boekhouding en aankoop energie zuinige personenauto

Hallo wie kan mij helpen??

 

Ik heb in november 'n elektrische auto gekocht, dit heb ik in mijn boekhouding geboekt op de debetzijde onder de grootboekrekening bedrijfsauto's.

Nu boek ik het einde van het jaar altijd de afschrijvingen af op de activa.

Nu lees is van alles over MIA/KIA/VAMIL.

Ik zie door de bomen het bos niet meer!

Er staat op 'n website dat er 75% afgeschreven mag worden afgeschreven op de aankoopprijs volgens de VAMIL.

Klopt dat?

Normaal gesproken moet je toch afschrijven op aanschafprijs minus restwaarde?

Moet de VAMIL (75%) dan verwerkt worden in de boekhouding: boeking aftrekkosten debet bedrijfsauto's credit?

De MIA en KIA wordt toch verrekend in de aangifte IB?

 

Alvast bedankt voor je antwoorden en advies!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je voor de VAMIL en de MIA wel een beschikking aangevraagd via agentschapnl?

 

Vamil is vrij afschrijven, maar maximaal tot 75% van de investering. Wordt dus zaak om uit te rekenen of 75% in 2013 afschrijven wel zinvol is.

 

KIA, MIA en VAMIL geef je vervolgens aan in je IB aangifte, incl. Vermelding van het beschikkingsnummer

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost bedankt voor je snelle antwoord.

 

Ik heb 'n beschikking, dus dat is geen probleem.

 

Als je de KIA, MIA en VAMIL dus aangeeft in je aangifte IB blijft deze dus in de boekhouding voor het volledige aankoopbedrag op de balans staan. Dat vind ik wel vreemd.

Misschien kan je daar op antwoorden.

 

Groet Anja

 

 

Link naar reactie
  • 0

de KIA en MIA zijn gewoon fiscale aftrekposten. Die komen niet in je jaarcijfers voor. Alleen in de aangifte.

 

Bij de jaarcijfers kun je ervoor kiezen om de VAMIL te verwerken in de afschrijvingen. Daarmee voorkom je idd dat de jaarrekening afwijkt van de IB-aangifte. Hoeveel VAMIL je toepast is dus nog wel een kwestie van rekenen. Als je in 2014 bijvoorbeeld een hogere winst verwacht dan in 2013 dan kan het best een goed idee zijn om in 2013 weinig of niets af te schrijven. De V staat immers voor Vrije (Afschrijving MILieuinvesteringen).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost , ik dacht dat de willekeurige afschrijving beperkt was tot 75% en dat je 25% altijd regulier moet afschrijven. In dat geval zou het niet mogelijk zijn om in een jaar niet af te schrijven. Blijkbaar verkeerd gedacht als ik jouw reactie zie. Ik ga nog even verder zoeken.

 

Edit (site belastingdienst ): Met de VAMIL kunt u een investering op een willekeurig moment afschrijven. Voor investeringen vanaf 2011 is de willekeurige afschrijving beperkt tot 75%.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Joost , ik dacht dat de willekeurige afschrijving beperkt was tot 75% en dat je 25% altijd regulier moet afschrijven. In dat geval zou het niet mogelijk zijn om in een jaar niet af te schrijven.

 

Volgens mij is het wettelijk gezien altijd mogelijk om niet af te schrijven. De letterlijke wetstekst (art. 3.30 lid 2 wet IB 2001) luidt:

 

Het gedeelte van de nog niet afgeschreven aanschaffings- of voortbrengingskosten dat aan het kalenderjaar kan worden toegerekend bedraagt op jaarbasis met betrekking tot goodwill ten hoogste 10% en met betrekking tot andere bedrijfsmiddelen ten hoogste 20% van de aanschaffings- of voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.

 

Ten hoogste betekent niet meer dan dat percentage. Maar dat percentage mag dus ook op 0% gezet worden wat leidt tot niet afschrijven. Dan zou je kunnen stellend at dit tegen goed koopmansgebruik indruist. Ik kan mij toch wel redenen indenken waarom het volgens goed koopmansgebruik is dat je niet afschrijft op een bedrijfsmiddel. Dan hebben we het nog maar niets eens over het feit dat per jaar 20% afschrijven op de boekwaarde van een computer natuurlijk ook tegen dit gebruik in gaat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

ik snap de insteek, zo heb ik het niet bekeken. Maar ik neem aan dat je uiteindelijk na 5 jaar je maximale afschrijving geboekt wilt hebben. Ik zou denken 5% (x aanschaf - restwaarde) over 5 jaar (eerste jaar tijdsgerelateerd) en die 75% willekeurig zoals het het beste uitkomt.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

@Dennis,

Hoe zie jij die 0%-afschrijving m.b.t. de auto? Niet afschrijven gaat toch alleen op bedrijfsmiddelen die niet aan slijtage onderhevig zijn? Als dat niet zo is dan zul je toch een gegronde reden moeten hebben om in een later jaar een wijziging van het percentage door te voeren (ook binnen hetzelfde stelsel). Wat zou deze reden dan kunnen zijn?

 

Graag jouw visie.

 

Link naar reactie
  • 0

@Dennis,

Hoe zie jij die 0%-afschrijving m.b.t. de auto? Niet afschrijven gaat toch alleen op bedrijfsmiddelen die niet aan slijtage onderhevig zijn? Als dat niet zo is dan zul je toch een gegronde reden moeten hebben om in een later jaar een wijziging van het percentage door te voeren (ook binnen hetzelfde stelsel). Wat zou deze reden dan kunnen zijn?

 

Graag jouw visie.

 

 

Volgens mij geeft Dennis daarvan juist een duidelijke visie, hoewel niet per se van toepassing op een auto:

 

Dan zou je kunnen stellen dat dit tegen goedkoopmansgebruik indruist. Ik kan mij toch wel redenen indenken waarom het volgens goed koopmansgebruik is dat je niet afschrijft op een bedrijfsmiddel. Dan hebben we het nog maar niets eens over het feit dat per jaar 20% afschrijven op de boekwaarde van een computer natuurlijk ook tegen dit gebruik in gaat.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik kan mij prima vinden in de opmerking van Eric Mulders. Afschrijvingen zijn onderdeel van goedkoopmansgebruik en dat vereist een toerekening aan de jaren waarin het bedrijfsmiddel zijn nut afwerpt. Dit is gecodificeerd in 3.30, lid 1, Wet IB 2001. Lid 2 bevat voorts een inbreuk daarop: als lid 1 leidt tot een hoger percentage dan vermeldt in lid 2, dan geldt het maximum van lid 2 (tenzij lid 3 of lid 4 van toepassing is). Maar dat houdt dus niet in dat je ineens volledig (tot het maximum) vrij bent in het te kiezen afschrijvingspercentage (dat heet namelijk willekeurig afschrijven).

 

Overigens kun je nog wel een hele boom opzetten over hoe je na de willekeurige afschrijving vervolgens je jaarlijkse afschrijving moet bepalen: het restant van de afschrijvingsbasis verdelen over de resterende gebruiksduur (visie belastingdienst), of zoals in de vakliteratuur ook wel wordt verdedigd eerst de normale, jaarlijkse afschrijving berekenen en dan pas de willekeurige afschrijving toepassen. In dat laatste geval ben je een stuk eerder klaar met afschrijven, maar kun je wel discussie met de inspecteur verwachten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij gaat afschrijven niet om slijtage maar om depreciatie - daar zal vaak een correlatie tussen liggen maar er hoeft zeker geen causaal verband te liggen tussen slijtage en depreciatie. De nog niet afgeschreven kosten die aan het betreffende kalenderjaar kunnen worden toegerekend kunnen in dat kalenderjaar genomen worden. Zo zijn er musici die niet kunnen afschrijven op hun cello of viool omdat deze gewoon niet in waarde afneemt, daar is de afschrijving dus 0%. Fluitspelers daarentegen krijgen hier zelden mee te maken, deze instrumenten depreciëren gewoon in waarde en er kan dus gewoon op fluiten afgeschreven worden.

 

Binnen de context van een auto zal het inderdaad niet vaak voorkomen dat de afschrijving op 0% gezet kan worden, al zijn er situaties denkbaar (bij bijvoorbeeld klassieker sof restauraties) waarin de auto economisch gezien niet in waarde afneemt en dat er dus niet afgeschreven mag worden. De afschrijving willekeurig op 0% stellen mag inderdaad alleen maar bij willekeurige afschrijving. Wel is het zo dat het standaardpercentage van 20% dat bijna altijd toegepast wordt volgens mij niet gevolgd hoeft te worden, bijvoorbeeld bij waardevaste auto's (Mini's, City Bugs etc.) of occasions. Daar zou je kunnen volstaan met een veel lager percentage dan 20%, mits maar de economische waardeontwikkeling maar gevolgd wordt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.