• 0

Fiscaal hulp gezocht

Een goedendag.

 

Ik heb voor mezelf wat vragen op een rij genoteerd wat ik niet zeker weet of het helemaal goed gaat

Daarom graag wat hulp.

- Wanneer ik in een nieuw jaar nieuwe facturen wil ga versturen.

Mag ik hier dan een nieuwe nummering aan geven. Dus 2013 was de laatste 2013-50, dan wil ik in 2014 er van maken 2014-1.

- Normaal rij in zakelijke ritten in mijn prive auto. Nu is deze auto kapot. Mag ik de huur auto wel volledig zakelijk aftrekken? Of moet ik hier ook een administratie voor bijhouden.

- Voor de prive auto houdt ik een kmadministratie bij. De btw op tanken en onderhoud vraag ik na verhouding prive/ zakelijk gebruik terug. Valt onder onderhoud ook nieuwe banden?

 

Een wat fiscale re vraag.

- Mijn vrouw en ik hebben een woonboerderij op het oog. Er zit een aparte zolder bij waar ik eventueel mijn kantoor wil gaan inrichten. Om me voor te bereiden wil ik hier wat meer over weten. Er zit een aparte ingang in met een toilet voorziening en badkamer. Nu las ik dat je dit gedeelte apart op je balans moet vermelden ( de waarde). Ook de lening moet op de balans komen. De rente is niet meer aftrekbaar als eigenwoning maar is nu een kostenpost voor mijn zaak. Op de waarde van de grond mag ik niet afschrijven.

 

Nu de vragen:

- Hoe bepaal ik de waarde van de woning en de waarde van mijn eventuele zakelijke zolder.

Moet dit gesplitst worden in de eventuele lening voor het huis.

- De waarde van de grond, hoe bereken ik die. Beneden zit de woonkamer. Daar wordt gewoon geleefd. De aparte ingang is van buitenaf.

- Wanneer het door gaat wil ik gaan verbouwen. Dit gaat wel wat kosten. Moet de gehele verbouwing op de balans komen, en komt dit in aanmerking voor eventuele investeringsaftrek.

- Hoe zit het met de BTW op de verbouwing. Ik ben ondernemer voor de btw. Kan ik dat terugvragen?

 

Ik dit hulpmiddel gebruikt: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

 

Op deze site: http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html vond ik dit:

 

"Er is maximaal 4% van de waarde van de werkruimte aftrekbaar plus een evenredig deel van de kosten die een normale huurder ook zou moeten betalen. Bij een huurwoning gaat het om een evenredig gedeelte van de huur. Verder komen de kosten voor energie, schoonmaken en verzekeringen in aanmerking en kunt u afschrijven op de inrichting."

 

Alvast mijn dank voor het op weg helpen.

 

HJ

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor je mag elk jaar opnieuw beginnen. Sterker nog dat hoeft niet eens 2014-01 te zijn. Dit kan zelfs 2014-ABCDEF-1201 zijn. Of iets anders. Als je maar zorgt dat de volgende facturen opvolgend zijn en noteer ergens aan het begin van je jaar met welk nummer je begonnen bent.

 

De huur kan je gewoon opvoeren (ook de BTW van terug vragen), KM admin hoeft niet voor een huurauto.

 

Nieuwe banden zijn vallen onder onderhoudskosten.

 

 

De rest laat ik over aan andere. Dat durf ik niet precies te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

...

- Hoe bepaal ik de waarde van de woning en de waarde van mijn eventuele zakelijke zolder.

Moet dit gesplitst worden in de eventuele lening voor het huis.

- De waarde van de grond, hoe bereken ik die. Beneden zit de woonkamer. Daar wordt gewoon geleefd. De aparte ingang is van buitenaf.

- Wanneer het door gaat wil ik gaan verbouwen. Dit gaat wel wat kosten. Moet de gehele verbouwing op de balans komen, en komt dit in aanmerking voor eventuele investeringsaftrek.

- Hoe zit het met de BTW op de verbouwing. Ik ben ondernemer voor de btw. Kan ik dat terugvragen?

...

Ik ben geen fiscalist dus zoek het goed uit voor je alleen op mijn ervaring vertrouwd ;) Bij mij was het zo dat ik 1 particuliere hypotheek voor het hele pand kon krijgen. Via taxatie werd bepaald wat de verhouding prive / zakelijk is. De bank wil sowieso taxatie, en de verhouding konden ze meteen voor mij op papier zetten. Probeer zoveel mogelijk onder prive te hebben want als je verkoopt moet je de zakelijke winst optellen bij je inkomsten en dus belasting over betalen, verkopen als prive is voordeliger. Mijn bedrijfsruimte is groter maar de waarde van woongedeelte is hoger, vandaar dat je het beste via taxatie kan laten beoordelen. Zorg dat deze verhouding ook in de koopcontract die notaris opstelt staat.

Alles wat voor zakelijke verbouwing is mag je btw terugvragen.

Er was wat met investeringsaftrek, ik geloof ook 1x door de koop, maar dat weet ik niet precies.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 400 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.