• 0

Toepassing Kleine ondernemingsregeling

Hallo,

 

Ik kom er even niet uit met het toepassen van de Kleine Ondernemingsregeling (KOR) en snap de voorbeelden op de site van de BD niet helemaal.

 

Stel ik heb in 2013 een omzet behaald van 12000 euro en ben 2520,- aan BTW verschuldigd.

 

Mijn voorbelasting in 2013 is 2610 euro.

 

Op de eerste 3 aangiften van 2013 heb ik in totaal 1000 euro ontvangen van de BD, omdat de bedragen aan voorbelasting hoger waren dan de verschuldigde BTW.

 

De meeste omzet is behaald in kwartaal 4. Voor dit kwartaal kom ik uit op een te betalen btw bedrag van 1100,-

 

Om de handelwijze te begrijpen, zou in bovenstaande geval de KOR toegepast kunnen worden en voor welk bedrag ?

 

Groet,

Roby

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

KOR lijkt me hier niet aan de orde: de voorbelasting over 2013 is immers hoger dan de af te dragen BTW. Per saldo hoor jij over 2013 € 2610-2520 = € 90 aan BTW terug te ontvangen.

 

Je hebt aan voorbelasting al € 1.000,- terugontvangen, resteert dus - als die cijfers over heel 2013 kloppen (*) - nog € 910,- aan door jou terug te betalen voorbelasting/ af te dragen BTW in/over Q4

 

(*= Er zit sowieso een onverklaarbaar verschil tussen de jaarcijfers 2610-2520 = 90 teruggave en de kwartaalcijfers 1100-1000 = 100 afdracht )

 

Edit: denkfoutje in de rekensom gecorrigeerd, dank mmint!

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

De KOR geldt over hetgeen je in totaal over een jaar had moeten afdragen. In jouw voorbeeld is dat 2520 - 2610 = -90 euro. Dat betekent dat je op jaarbasis 90 euro mag terugvragen. Je hoeft per saldo dus geen btw af te dragen en heb je dus geen baat bij de KOR.

 

Ergens lijkt in je berekening iets niet te kloppen, want met een teruggave van 1000 euro in de eerste drie kwartalen en een betaling van 1100 euro in het laatste kwartaal kom je op een totale afdracht van 100 euro. Dat is 190 euro meer dan de teruggave van 90 euro waar ik hierboven op uitkwam.

 

(edit: Norbert was me voor, maar hij lijkt de andere kant op af te trekken... 1100-910=190 euro verschil)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.