• 0

terug naar ziekenfonds, premie te claimen

In loondienst zat ik boven de zfgrens. in het jaar dat ik er over ging moest ik direct particulier. nu ben ik startend ondernemer (al drie jaar) en verdien voorlopig minder dan de zfgrens. Ik betaal me al drie jaar blauw aan de part verz. Dit ondanks bezwaren en schattingen. Nu mag ik eindelijk in 2005 naar het goedkope ziekenfonds. Ik heb de afgelopen jaren duizenden euro's te veel betaald. Weet iemand of, en zo ja langs welke weg, ik dat bij de fiscus kan claimen??????

:-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het goed is heb je in het eerste jaar al een beschikking gehad van de BD. Je hebt volgens mij max. 6 maanden om daar bezwaar tegen te maken. Ik heb er nog langer over gedaan (bezwaar op bezwaar...) en kreeg toen een 'ambtelijk besluit' waarin ik alsnog de toekenning kreeg. Ik kon toen ook ruim 1,5 jaar premies terug krijgen van mijn verzekering.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik zag veel oude discussies over hoe uit het ziekenfonds te blijven. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat er een omslagpunt is. Bij het zf moet je naast je premie aan de verzekeraar ook premie afdragen over je inkomen. Wellicht kan dit samen hoger uitvallen dan een particuliere verz. omdat ik nog geen winst draai maakt dat voor mij nog niet uit.

 

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord. Kreeg je de premie terug van je verzekering of van de fiscus?

 

Kreeg hem terug van de verzekeraar. Daar kon ik het met de verklaring van de BD terugvragen. Je krijgt overigens niet alles terug, er blijft een bepaald 'basisbedrag' staan.

 

Het scheelde mij € 200 per maand voor mij en m'n zoon samen.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Zijn part. verzekeringen doorgaans niet goedkoper? Een paar jaar geleden was het omgekeerd. Toen wilden al die zelfstandigen juist niet in het ziekenfonds

 

Ik heb niet het idee dat dit ooit veranderd is. Ziekenfonds is slechts gunstig voor degenen die geen of nauwelijks winst maken, of voor mensen die particulier zeer hoge premies betalen als gevolg van medische toestand oid.

 

Het omslagpunt zal ergens bij een belastbaar inkomen van 10k liggen denk ik, dan betaal je aan ziekenfonds zo'n 100 euro per maand, een bedrag waar zeker particulier gelijkwaardig voor te verzekeren is.

 

Ondernemers met een inkomen tussen zeg 10k en 22k zijn behoorlijk de klos, de achterliggende gedachte is mij verder onbekend.

 

Het idee van ziekenfonds is toch dat mensen met een lager inkomen verplicht verzekerd zijn voor ziektekosten, terwijl de rest de keuze heeft zich wel/niet te verzekeren (particuliere verzekering is niet verplicht). Op zich zou je dan kunnen redeneren dat het particulier-verzekerd zijn van iemand met een lager inkomen als 'vrijbriefje' voor het ziekenfonds zou moeten tellen. Ergens denk ik dan ook dat het hele verzekeringsstelsel zo ingesteld is om een hele andere agenda te dienen... maar wie wordt er nou eigenlijk rijk van?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.