• 0

Bijtelling BTW op auto van de zaak?

Hallo

 

Ik zit met een vraag.

Sinds de start van mijn eenmanszaak heb ik altijd een auto op de balans gehad.

Bij de aanschaf kreeg ik altijd btw terug, en bij de verkoop moest ik de btw afdragen.

Op het onderhoud en brandstof vroeg ik de btw terug.

 

Mijn boekhouder heeft mij in 2012 geadviseerd om bij de verkoop van de auto eerst de btw af te dragen en de volgende auto op prive te zetten.

Dit omdat ik bijna geen kilometers meer maakte.

 

Dit is gedaan, alleen kwamen we er achter dat er bij de verkoop van mijn laatste bedrijfsauto nooit btw is terugbetaald. Dit moest dus nog.

Echter was dit een erg hoog bedrag, en heb ik besloten om de nieuwe auto toch maar zakelijk te nemen. Hier is de btw weer van teruggevraagd. Dit is verrekend in een suppletie met de btw van de vorige auto wat ik nog moest betalen.

 

Nu belde de boekhouder mij op met de mededeling dat ik 2,7% van de brutocatalogusprijs als bijtelling moest betalen. Dit snap ik wel, dit zijn nu eenmaal de regels.

Maar waar ik mee zit is dat ik helemaal niks geen tankbonnen en onderhoudsbonnen heb gehad in 2013. Ik heb dus geen BTW teruggevraagd.

Omdat ik bijna niet meer rijdt in de auto heb ik ook geen kosten.

 

Is het nu wel of niet terecht dat ik deze 2,7% moet betalen. Is hier geen andere oplossing voor?

Ik kan aantonen dat er in 2013 niks geen btw is teruggevraagd. De btw van de aankoop is verrekend eind 2012. Hier is bij het opmaken van de jaarrekening 2012 vorige maand een suppletie van ingediend waardoor de auto alsnog zakelijk werd. Daarom heb ik dus ook geen tankbonnen en onderhoudsbonnen.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De 2,7% van de catalogusprijs is de uitzondering.

 

De hoofdregel is dat je op basis van je kilometeradministratie en een mooie berekening die gebaseerd is op de autokosten, de waarde van het privégebruik berekent, en over die waarde 21% btw afdraagt.

Dat zou je eens kunnen narekenen, wellicht dat dat een stuk goedkoper uitkomt. Moet je natuurlijk wel een kilometeradministratie hebben, maar als je de auto in eerste instantie privé had geëtiketteerd, verwacht ik dat je de zakelijke kilometers wel hebt bijgehouden, als je dan nog een begin- en eindstand van het kalenderjaar kan reconstrueren, nou hoppa.

 

Andere optie is wellicht om je keuze in 2012 te herzien en de btw bij aanschaf van de auto NIET terug te vragen. Dan zul je natuurlijk dát bedrag alsnog aan de Belastingdienst moeten betalen, maar je kunt zelf wel narekenen op 21/121e van de nieuwpriijs meer of minder is dan X jaren lang 2.7% van de catalogusprijs.

 

Tot slot: die tankbonnen ben je natuurlijk kwijt, maar een onderhoudsbeurt, daar valt altijd meestal nog wel een kopie van de factuur van op te vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Je kunt bij de aanschaf van een auto altijd twee keuzes maken:

1. zet ik 'm op de zaak voor de inkomstenbelasting? (zoja, kosten aftrekken versus bijtelling, zo nee, 0,19 per zakelijke kilometer aftrekken)

2. zet ik 'm op de zaak voor de omzetbelasting (btw)? (zoja, btw op aanschaf, onderhoud en verbruik terug, 2,7% bjitelling, zo nee, btw op onderhoud en verbruik terug, 1,5% bijtelling).

 

ALS de auto voor beide belastingen zakelijk geëtiketteerd is (wat ik raar zou vinden voor een auto waar bijna niet in gereden wordt, maar wie ben ik), dan klopt je aanname. De btw-bijtelling is een kostenpost die in de jaarrekening van de eenmanszaak terugkomt en dus ook invloed heeft op de te betalen inkomstenbelasting. Dus het aanpassen van de btw-keuze heeft ook gevolgen voor de ib in dat geval.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.