• 0

Payrolling, aanmelden bij de belastingdienst als werkgever?

Hallo,

 

Binnenkort ga ik persoon X 'aannemen' die voor de onderneming gaat werken. Dit doen we via een payroll-constructie.

Mijn vraag is: moet ik me bij de belastingdienst aanmelden als werkgever?

 

Ik begrijp dat payroll bureau Y de juridische werkgever is van persoon X. En dat ik verantwoordelijk ben voor loonheffingen, ook al is payroll bureau Y de uitvoerende partij wat betreft loon e.d..

 

Via zoekfunctie, google, heb ik het antwoord niet letterlijk kunnen vinden. Van verschillende teksten haal ik uit dat het antwoord 'Nee' zou zijn. Payroll bureau Y zegt nee. Maar, de belastingdienst aan de telefoon zei ja! Mevrouw aan de telefoon was wel heel kortaf moet ik erbij vermelden...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Poppy,

 

Als het goed is stuurt het uitzendbureau jou een factuur met BTW.

Dan hoef jij verder niets anders te doen dan alleen maar deze factuur in de administratie boeken.

 

Let er wel op dat je met een betrouwbaar uitzendbureau samenwerkt.

Waar jij namelijk op doelt is dat het uitzendbureau de belastingen en premies niet afdraagt.

Dan kan jij naast de factuur ook nog eens deze belastingen en premies betalen en betaal je dus dubbel.

Je kan dit onder andere afdekken door het vragen om een verklaring betalingsgedrag (dit is een bevestiging van de fiscus die het uitzend/[payrollbureau krijgt en deze verklaar dat alle belastingen zijn betaald in een periode) aan het uitzendbureau.

 

Heb je nog een vraag stel deze gerust aan mij :)

 

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Richard :)

 

Als het goed is stuurt het uitzendbureau jou een factuur met BTW.

 

Correct, we krijgen periodiek een factuur van het payroll bureau. We hebben al een offerte ontvangen met de complete berekening.

 

Let er wel op dat je met een betrouwbaar uitzendbureau samenwerkt.

Waar jij namelijk op doelt is dat het uitzendbureau de belastingen en premies niet afdraagt.

 

Volgens diverse ervaringen op internet (hier o.a.) hebben we een betrouwbare payroll bureau gevonden (ze doen verder geen uitzendwerk). Ik bedoelde niet dat zij geen belastingen en premies gaan afdragen, ik bedoelde dat ik me ervan bewust ben dat ik nog altijd de verantwoordelijke partij ben en payroll bureau Y de uitvoerende partij.

 

De verklaring betalingsgedrag ben ik nog niet tegengekomen, wel de G-rekening. Als er iemand ervaring heeft met (het ontbreken van) de G-rekening dan zou ik dat graag willen lezen (alsjeblieft :)).

Link naar reactie
  • 0

Let even op de introductie van het depotstelsel ter vervanging van de G-rekening. Vanaf halverwege dit jaar (tenzij wederom uitgesteld) wordt het G-rekeningenstelsel vervangen door het depotstelsel en wordt het gebruik daarvan in sommige gevallen verplicht op straffe van forse boetes voor zowel uitlener als inlener van personeel.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste Poppy,

 

De verklaring betalingsgedrag ben ik nog niet tegengekomen

 

Misschien heb je hem inmiddels al gevonden. Zo niet, bij dezen het Aanvraagformulier Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid

 

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.